- tis 08 jul 2008, 21:13
#203537
*pettson* skrev:Konstigt det där med LMM, överdriver du inte när du påstår att de skulle gå i en LMM per år?? Jag har varit/är V70N ägare sen 4år till två V70N och har inga som helst problem med mina LMM.945S skrev:En gammal PV eller Amazon är bara "bättre" för att de är så oerhört fattiga på funktioner, prestanda och komfort jämfört med moderna bilar, och således har färre saker som kan fallera. Grovt tillyxade maskiner som bysmeden kan laga med storsläggan. Tycker man det är bättre än att färdas dubbelt så fort, i högre komfort, med högre säkerhet, ja då är det ju bara att köpa en begagnad Amazon t ex. Vill man ha en ny finns det tillverkare i diverse U-länder som tillverkar nya bilar med stenåldersteknik (och dito pålitlig enkelhet). Hindustan Ambassador t ex: http://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_AmbassadorMen du lever du o jag på samma planet nu?..Men menar du på allvar att det är okej med en V70N serie som käkar massmätare? Eller för den delen S80? När man kontaktar volvo så får man veta att dom finns på reducerat pris. Varför? Jo.. man är ÅLAGD att sälja utbytes till rabatterat pris. Felet? Massmätarna tål inte värmen under huven och blir okalibrerade, livslängd ca 1 år.. till nästa värmebölja.. SKumt? Japp.. SANT? Japp..
Vad varningslamporna betyder, och vilka åtgärder man skall vidta, står i instruktionsboken. Läser man där behöver man inte förlita sig på vad någon på ett forum skriver.
Sen så är det ju mycket tänkbart att gårdagens alternativ till ett varningsmeddelande som säger att man måste stanna omedelbart kan ha varit ett motorhaveri, helt utan varning...
Vi börjar med att gamla bilar är fattiga på funktioner. Javisst var det så? Eller.. Kan du berätta EN innovasion som inte fanns på amazontiden som finns idag, inte nödvändigtvis i amazonen nu utan bara runt årtalen? 90% av det vi tror är utvecklad idag är mycket gamla konstruktioner som funnits i evigheter. Dom är vackrare idag men absolut inte på nåt sätt nya.. Men strulade dom som fanns? Strulade dom såpass att inte verkstan ens hittade rätt ? Mekaniskt idag är din nya volvo 2008 PRECIS lika tillyxad under skalet som dom gamla bilarna. Det är inte nån finess eller riktig tanke bakom fjädring eller upphängningar. Samma bussningar används till bilar som väger 2-300 kilo mera än dom andra. Naturligtvis plus last. Resultat: trasiga bussningar. Det är ju PLATTFORMSbyggen. MEN det är billigt att producera samma sort och det är ännu billigare att använda dom i flera modeller även om det är fel.. ATT det är fel visar sej ju när några tusen dyker upp på verkstan för ett och samma fel på en bil som inte gått många mil.. Hände det på amazontiden? Återkallade man några tusen för att styrlderna var skit eller för att länkarmarna var skit? Inte mej veterligen?
Vi kan fortsätta den här konversationen i evighet... Det slutar ändå med att dom flesta mekaniska konstruktioner som var har blivit elektromekaniska eller elektrohydrauliska idag.. Och därmed tror alla att det är moderna saker.. Men icke.. Så imponerad blir jag inte precis av nåt som presterats direkt..
Min första tanke på komfort som du nämnde var när 850T kom.. Teknikens värld tror jag det var som testade. Det visade sej att den väsnades MERA i kupen än vad en volvo PV gjorde.. Det blev stora rubriker av detta.. Det är utveckling det....
Krocksäkerhet nämns.. Krocksäkerhet är alltid ett dubbeleggat svärd..
Om vi gör en jämförelse så om vi frontar två v70 99 års modell med 60/40 i fronten i 70km/h så överlever bägge utan större strul..
Om vi gör samma och krockar en 08 med en 99:a så överlever troligen inte den som kör 99:an.. Däremot mår han i 08:an ypperligt.. Bättre än i testet innan.
Varför? Idag är bilarna mycket styva jämfört med bara för 10 år sedan. Så styva att en 10 år gammal bil faktiskt vecklar ihop sej på ett oturligt sätt som överbelastar konstruktionen till kollaps. Vi kommer se mycket mera dödsolyckor på vägarna framåt i tiden. Vartefter nu gamla och nya bilar krockar.. Bra för dom i nya bilen. Dåligt för dom i gamla.. Förvisso en utveckling för ena parten.. men döden för den andra. DET är inte så genomtänkt känns det som..
XC60 Polestar D3 AWD R-Design Aut. MY-12