Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#203537
*pettson* skrev:
945S skrev:En gammal PV eller Amazon är bara "bättre" för att de är så oerhört fattiga på funktioner, prestanda och komfort jämfört med moderna bilar, och således har färre saker som kan fallera. Grovt tillyxade maskiner som bysmeden kan laga med storsläggan. Tycker man det är bättre än att färdas dubbelt så fort, i högre komfort, med högre säkerhet, ja då är det ju bara att köpa en begagnad Amazon t ex. Vill man ha en ny finns det tillverkare i diverse U-länder som tillverkar nya bilar med stenåldersteknik (och dito pålitlig enkelhet). Hindustan Ambassador t ex: http://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Ambassador

Vad varningslamporna betyder, och vilka åtgärder man skall vidta, står i instruktionsboken. Läser man där behöver man inte förlita sig på vad någon på ett forum skriver.

Sen så är det ju mycket tänkbart att gårdagens alternativ till ett varningsmeddelande som säger att man måste stanna omedelbart kan ha varit ett motorhaveri, helt utan varning...
Men du lever du o jag på samma planet nu?..Men menar du på allvar att det är okej med en V70N serie som käkar massmätare? Eller för den delen S80? När man kontaktar volvo så får man veta att dom finns på reducerat pris. Varför? Jo.. man är ÅLAGD att sälja utbytes till rabatterat pris. Felet? Massmätarna tål inte värmen under huven och blir okalibrerade, livslängd ca 1 år.. till nästa värmebölja.. SKumt? Japp.. SANT? Japp..
Vi börjar med att gamla bilar är fattiga på funktioner. Javisst var det så? Eller.. Kan du berätta EN innovasion som inte fanns på amazontiden som finns idag, inte nödvändigtvis i amazonen nu utan bara runt årtalen? 90% av det vi tror är utvecklad idag är mycket gamla konstruktioner som funnits i evigheter. Dom är vackrare idag men absolut inte på nåt sätt nya.. Men strulade dom som fanns? Strulade dom såpass att inte verkstan ens hittade rätt ? Mekaniskt idag är din nya volvo 2008 PRECIS lika tillyxad under skalet som dom gamla bilarna. Det är inte nån finess eller riktig tanke bakom fjädring eller upphängningar. Samma bussningar används till bilar som väger 2-300 kilo mera än dom andra. Naturligtvis plus last. Resultat: trasiga bussningar. Det är ju PLATTFORMSbyggen. MEN det är billigt att producera samma sort och det är ännu billigare att använda dom i flera modeller även om det är fel.. ATT det är fel visar sej ju när några tusen dyker upp på verkstan för ett och samma fel på en bil som inte gått många mil.. Hände det på amazontiden? Återkallade man några tusen för att styrlderna var skit eller för att länkarmarna var skit? Inte mej veterligen?
Vi kan fortsätta den här konversationen i evighet... Det slutar ändå med att dom flesta mekaniska konstruktioner som var har blivit elektromekaniska eller elektrohydrauliska idag.. Och därmed tror alla att det är moderna saker.. Men icke.. Så imponerad blir jag inte precis av nåt som presterats direkt..
Min första tanke på komfort som du nämnde var när 850T kom.. Teknikens värld tror jag det var som testade. Det visade sej att den väsnades MERA i kupen än vad en volvo PV gjorde.. Det blev stora rubriker av detta.. Det är utveckling det....
Krocksäkerhet nämns.. Krocksäkerhet är alltid ett dubbeleggat svärd..
Om vi gör en jämförelse så om vi frontar två v70 99 års modell med 60/40 i fronten i 70km/h så överlever bägge utan större strul..
Om vi gör samma och krockar en 08 med en 99:a så överlever troligen inte den som kör 99:an.. Däremot mår han i 08:an ypperligt.. Bättre än i testet innan.
Varför? Idag är bilarna mycket styva jämfört med bara för 10 år sedan. Så styva att en 10 år gammal bil faktiskt vecklar ihop sej på ett oturligt sätt som överbelastar konstruktionen till kollaps. Vi kommer se mycket mera dödsolyckor på vägarna framåt i tiden. Vartefter nu gamla och nya bilar krockar.. Bra för dom i nya bilen. Dåligt för dom i gamla.. Förvisso en utveckling för ena parten.. men döden för den andra. DET är inte så genomtänkt känns det som..
Konstigt det där med LMM, överdriver du inte när du påstår att de skulle gå i en LMM per år?? Jag har varit/är V70N ägare sen 4år till två V70N och har inga som helst problem med mina LMM.
#203574
Om vi skall lägga bysmeden och storsläggan åt sidan, och ventilera problem istället.
Ingen är väl så dum att han inte vet att utväcklingen går i superfart, på grund av konkurans, men frågan är, är
våra utvecklare och ingenjörer akterseglade, då det tillverkas komponenter och delar som ibland knappt håller garantitiden, har inte tekniken rusat lite i förväg då, eller skall bilägaren stå för utvecklingen ?
Dagens bil bör väl hålla minst lika länge som t.ex Amazonen!
Dagens högsta hastighet klarade Amazonen med lätthet, även med bra komfort.
#203589
Honke skrev:
*pettson* skrev:
945S skrev:En gammal PV eller Amazon är bara "bättre" för att de är så oerhört fattiga på funktioner, prestanda och komfort jämfört med moderna bilar, och således har färre saker som kan fallera. Grovt tillyxade maskiner som bysmeden kan laga med storsläggan. Tycker man det är bättre än att färdas dubbelt så fort, i högre komfort, med högre säkerhet, ja då är det ju bara att köpa en begagnad Amazon t ex. Vill man ha en ny finns det tillverkare i diverse U-länder som tillverkar nya bilar med stenåldersteknik (och dito pålitlig enkelhet). Hindustan Ambassador t ex: http://en.wikipedia.org/wiki/Hindustan_Ambassador

Vad varningslamporna betyder, och vilka åtgärder man skall vidta, står i instruktionsboken. Läser man där behöver man inte förlita sig på vad någon på ett forum skriver.

Sen så är det ju mycket tänkbart att gårdagens alternativ till ett varningsmeddelande som säger att man måste stanna omedelbart kan ha varit ett motorhaveri, helt utan varning...
Men du lever du o jag på samma planet nu?..Men menar du på allvar att det är okej med en V70N serie som käkar massmätare? Eller för den delen S80? När man kontaktar volvo så får man veta att dom finns på reducerat pris. Varför? Jo.. man är ÅLAGD att sälja utbytes till rabatterat pris. Felet? Massmätarna tål inte värmen under huven och blir okalibrerade, livslängd ca 1 år.. till nästa värmebölja.. SKumt? Japp.. SANT? Japp..
Vi börjar med att gamla bilar är fattiga på funktioner. Javisst var det så? Eller.. Kan du berätta EN innovasion som inte fanns på amazontiden som finns idag, inte nödvändigtvis i amazonen nu utan bara runt årtalen? 90% av det vi tror är utvecklad idag är mycket gamla konstruktioner som funnits i evigheter. Dom är vackrare idag men absolut inte på nåt sätt nya.. Men strulade dom som fanns? Strulade dom såpass att inte verkstan ens hittade rätt ? Mekaniskt idag är din nya volvo 2008 PRECIS lika tillyxad under skalet som dom gamla bilarna. Det är inte nån finess eller riktig tanke bakom fjädring eller upphängningar. Samma bussningar används till bilar som väger 2-300 kilo mera än dom andra. Naturligtvis plus last. Resultat: trasiga bussningar. Det är ju PLATTFORMSbyggen. MEN det är billigt att producera samma sort och det är ännu billigare att använda dom i flera modeller även om det är fel.. ATT det är fel visar sej ju när några tusen dyker upp på verkstan för ett och samma fel på en bil som inte gått många mil.. Hände det på amazontiden? Återkallade man några tusen för att styrlderna var skit eller för att länkarmarna var skit? Inte mej veterligen?
Vi kan fortsätta den här konversationen i evighet... Det slutar ändå med att dom flesta mekaniska konstruktioner som var har blivit elektromekaniska eller elektrohydrauliska idag.. Och därmed tror alla att det är moderna saker.. Men icke.. Så imponerad blir jag inte precis av nåt som presterats direkt..
Min första tanke på komfort som du nämnde var när 850T kom.. Teknikens värld tror jag det var som testade. Det visade sej att den väsnades MERA i kupen än vad en volvo PV gjorde.. Det blev stora rubriker av detta.. Det är utveckling det....
Krocksäkerhet nämns.. Krocksäkerhet är alltid ett dubbeleggat svärd..
Om vi gör en jämförelse så om vi frontar två v70 99 års modell med 60/40 i fronten i 70km/h så överlever bägge utan större strul..
Om vi gör samma och krockar en 08 med en 99:a så överlever troligen inte den som kör 99:an.. Däremot mår han i 08:an ypperligt.. Bättre än i testet innan.
Varför? Idag är bilarna mycket styva jämfört med bara för 10 år sedan. Så styva att en 10 år gammal bil faktiskt vecklar ihop sej på ett oturligt sätt som överbelastar konstruktionen till kollaps. Vi kommer se mycket mera dödsolyckor på vägarna framåt i tiden. Vartefter nu gamla och nya bilar krockar.. Bra för dom i nya bilen. Dåligt för dom i gamla.. Förvisso en utveckling för ena parten.. men döden för den andra. DET är inte så genomtänkt känns det som..
Konstigt det där med LMM, överdriver du inte när du påstår att de skulle gå i en LMM per år?? Jag har varit/är V70N ägare sen 4år till två V70N och har inga som helst problem med mina LMM.
Nope inget skämt..
MEN det är högst individuellt trots detta.. Linköping där en kontakt på volvo jobbar har bytt MASSOR och han är utbildad felsökare. Bilarna har återkommit nästa varmperiod så att säga.. Några har fått både 2 och 3 massmätare..
Motala där en kontakt jobbar har inte bytt några alls. Inte ens några misstänkta fall..
Mjölby där jag jobbade förut (inte på volvo), bytte jag själv säkert 20 massmätare som återkom efter drygt ett år för byte. Några innan till och med. OCH yes.. felsökning var gjord och massmätaren konstaterad på samtliga fall jag refererar till.Så tyvärr är jag helt säker..
#203597
:twisted: Konservativa gubbar. Ni pratar som den amerikanska bilindustrin!” Har ägt ett flertal olika bilar varav flera äldre Volvors. har nu ägt min s80-99 i fyra år inte haft ett endaste problem av alvarlig art. Det har klonckat ibland i framvagnen, har då bytt stag till kränghämaren fram och den har tystnat, varvtalet hade en tendens att ramla ner under 500v, m detta var alltså fyra år sedan, rengjorde då gasspjället enligt tips från forumet, har sedan dess inte haft några bekymmer maskinellt. Den är stor bekväm rymlig passar mig 198 lång fru tre barn barnvagn har aldrig ägt en bättre bil, har åkt semester Norge Europa Kroatien Dubrovnik etz etz. Utan problem. Det finns två fel med bilen den byggdes aldrig som kombi och man får skamligt dåligt betalt om man vill byta in den, samt att många försäljare drar fram dom vanligaste it myterna som har sirkulerat om bilen på nätet som Volvos stora rackelbil när man visar upp den vilket är fel.
#203604
Yngve skrev:Om vi skall lägga bysmeden och storsläggan åt sidan, och ventilera problem istället.
Ingen är väl så dum att han inte vet att utväcklingen går i superfart, på grund av konkurans, men frågan är, är
våra utvecklare och ingenjörer akterseglade, då det tillverkas komponenter och delar som ibland knappt håller garantitiden, har inte tekniken rusat lite i förväg då, eller skall bilägaren stå för utvecklingen ?
Dagens bil bör väl hålla minst lika länge som t.ex Amazonen!
Dagens högsta hastighet klarade Amazonen med lätthet, även med bra komfort.
Idag när verktygen för design och konstruktion är mycket kraftfullare och exaktare än förr i tiden är det naturligtvis så att livslängden på varje del av bilen byggs så att den skall ta slut närmare hela bilens beräknade livslängd. Förr i tiden när man inte hade datorer, CAD o dyl var man nog ofta tvungen att gissa mer, dvs att ta i i överkant när det gäller dimensioner och beräknad livslängd. Detta kan säkert ha bidragit till att iaf många detaljer på bilarna blev i praktiken outslitliga jämfört med idag.

Detta låter ju vid en första anblick jättebra. Det finns dock en baksida. Delar som är överdimensionerade är nämligen både dyrare att tillverka och tyngre. Vilket gör att man för sin Amazon betalade en massa pengar för saker som man nästan aldrig hade nytta av, och bilen blev onödigt tung vilket drog ner prestandan och eventuellt komforten.

Man skulle säkert kunna tillverka dagens bilar med motsvarande överdimensioner. Problemet är att ingen skulle köpa dem då de skulle bli hiskeligt dyra. En bil som håller för evigt kanske låter jättekul, men ingenting är gratis och nästan alla skulle hellre köpa en ny, fräsch och framför allt modern bil var tionde år istället för att köpa en tung, långsam, men outslitlig bil var trettionde år för tre gånger pengarna.

Det finns gott om inte allt för dyra bilar idag som kan köras med hygglig komfort i nära 200 Km/h. En Amazon kommer naturligtvis aldrig i närheten av detta. Vad den svenska lagen säger om "högsta hastighet" anser jag vara ganska ovidkommande när man jämför vad olika bilar faktiskt klarar av.
#203633
Kliszow skrev::twisted: Konservativa gubbar. Ni pratar som den amerikanska bilindustrin!” Har ägt ett flertal olika bilar varav flera äldre Volvors. har nu ägt min s80-99 i fyra år inte haft ett endaste problem av alvarlig art. Det har klonckat ibland i framvagnen, har då bytt stag till kränghämaren fram och den har tystnat, varvtalet hade en tendens att ramla ner under 500v, m detta var alltså fyra år sedan, rengjorde då gasspjället enligt tips från forumet, har sedan dess inte haft några bekymmer maskinellt. Den är stor bekväm rymlig passar mig 198 lång fru tre barn barnvagn har aldrig ägt en bättre bil, har åkt semester Norge Europa Kroatien Dubrovnik etz etz. Utan problem. Det finns två fel med bilen den byggdes aldrig som kombi och man får skamligt dåligt betalt om man vill byta in den, samt att många försäljare drar fram dom vanligaste it myterna som har sirkulerat om bilen på nätet som Volvos stora rackelbil när man visar upp den vilket är fel.
Se då är man en konservativ gubbe vid en ålder av 37år.. NÄR senast demonterade du en bil i molekyler (jepp en komplett bil plockas ned till ett skal) och så jämförde du det som nu ligger i hela hallen med vad fordonet påstås vara, i uppfinningar och erfarenheter med vad som faktiskt redan fanns sedan gamla tider. Hmm du kanske aldrig gjort det?. Jag har gjort det i utbildnings syfte med 850,40,60,70 (Gamla och 2003),80 serien. Inte för min egen utbildning utan då jag utbildat andra. Ett kontroversiellt sätt som visar på att teknik är sällan ny, bara omritad eller framtagen ur malpåsen, flerventilstekniken är inte ny, tankar och vinklar i fram o bakvagnar är inte helt ny, byggdelsvalen, är det en ny bil med nya delar eller är det ett ihopplock med 25% gamla delar? Ja massor såna saker får man se då. Att en bil är stor och rymlig är väl bra? Att en 2008 års V70 inte passar en kille som mej då? 1.93,bredaxlad och inte helt lätt till vikten.. Tyvärr.. Jag kan inte ha en sån eftersom armen och axeln sitter dikt an emot B stolpen. Saab 9-3 och 9-5 är faktiskt lika illa. Men konstigt nog får jag rum utan problem i en subaru legacy? Ja nåt har gått bakåt för volvo..
Själv kör jag en 855T årmodell 94 som jag får plats utmärkt i? DET kanske är framsteg? Jag kalla det bakåtsteg. Får man inte rum längre så är det inte framåt utan bakåt med tekniken va?
Att man får skamligt betalt för en bil är inte konstigt. Det som avskräcker är kostnaderna när det väl går sönder. Men ioförsej du kanske tycker att följande lilla jämförelse är en småsak: Bil S80 T6-99. Kund kommer in och klagar på motorlampa. Massmätare ersätts av utbytes då den var trasig, felkoder släcks. Bil körs 30 minuter och felkod kommer på främre lambdasond bank 1. NU kommer vi till det roliga..
Lambdan på bank 1 ersätts med ny orginal. Nu tänds felkod på bakre sond, dock utan att den vid realtidsläsning verkar felaktig. Kontakt med volvo visar att främre OCH bakre ska ersättas i par. Sagt och gjort.. Bakre ersätts, bilen går några minuter och hinner just bli ljummen så sonderna jobbar. PING ny kod. Främre sond på bank 2 är fel. NU kryper det fram då lokala volvo kontaktat helpdesk att: Vid byte av 1 sond BÖR alla 4 bytas då det kan bli trassel annars med *vissa årsmodeller*. Felet ligger i programmeringen då bankerna jämförs med varandra(enligt helpdesk). En bättre (snabbare) fungerande sond slår alltså ut 3 begagnade sonder. I mitt huvud är det omöjligt. MEN det var slutlösningen. Allt löstes genom att byta samtliga sonder. Bilen har inte varit tillbaka för felet (känner ägaren så han har inte stuckit nånannanstans heller).
SÅ nu blev 1 sond á´2500 spänn 4 sonder ..Det är 10.000kronor plus jobb. Känns det som om det är utveckling eller tillbakasteg? Ha fel på en och byt 4?
ALLA bilar är förenade med kostnader så missuppfatta mej inte . MEN dom kostnader jag BÖR ha på min bil bör vara service och underhåll. INTE programvaru utveckling, eller reservdelsutveckling. Programvaru och reservdelsutvecklingen betalades när bilen löstes ut som ny och inget annat ,men bilen var inte färdig. Det är SÅNT som gör iallafall mej förbannad.
#203652
*pettson* skrev: Min första tanke på komfort som du nämnde var när 850T kom.. Teknikens värld tror jag det var som testade. Det visade sej att den väsnades MERA i kupen än vad en volvo PV gjorde.. Det blev stora rubriker av detta.. Det är utveckling det....
Det var Trafikmagasinet som gjorde detta test, vid 6500 varv på 850in mot 4000 varv på PVn. Ljudkomforten i konstant fart testades inte, varför då? Jo, sannolikt därför att Glenning resonerade på samma sätt som du dvs att gamla bilar är bättre. Hade de testat i konstant fart hade de nämligen kommit fram till att 850 bullrar runt hälften av vad en PV gör.

Att framhålla gamla bilars storhet bara för att de var enklare att laga är någon slags Amish mentalitet som är otroligt reaktionär. Gamla bilar gick sönder oftare, de hade sämre komfort, sämre energieffektivitet, sämre krockskydd, sämre rostskydd osv.
#203656
andreas_lofgren skrev:
*pettson* skrev: Min första tanke på komfort som du nämnde var när 850T kom.. Teknikens värld tror jag det var som testade. Det visade sej att den väsnades MERA i kupen än vad en volvo PV gjorde.. Det blev stora rubriker av detta.. Det är utveckling det....
Det var Trafikmagasinet som gjorde detta test, vid 6500 varv på 850in mot 4000 varv på PVn. Ljudkomforten i konstant fart testades inte, varför då? Jo, sannolikt därför att Glenning resonerade på samma sätt som du dvs att gamla bilar är bättre. Hade de testat i konstant fart hade de nämligen kommit fram till att 850 bullrar runt hälften av vad en PV gör.

Att framhålla gamla bilars storhet bara för att de var enklare att laga är någon slags Amish mentalitet som är otroligt reaktionär. Gamla bilar gick sönder oftare, de hade sämre komfort, sämre energieffektivitet, sämre krockskydd, sämre rostskydd osv.
Testet gjordes vid acelleration.. precis som testet med pv:n. Detta eftersom man hör turbon in i kupen. testet gjordes inte vid 6500rpm. Konstantfart mätte man inte, precis som du påpekar. Men tycker du att man lyckats bra med ljudisoleringen trots dom alla år som gått? ÄR det okej ens vid acc att det låter lika efter säg 30år? Att iallafall jag besitter en Amish mentalitet tar jag som ett mycket plumpt påhopp. Det betyder bara att du är en åkare som inte öppnar din huv själv. Du reparerar inget och du går på all reklam och allt bling bling. Det är snarare sorgligt att vara i ditt läge än i mitt påstådda.
#203669
Intressant psykologiskt utvärdering där jag numera alltså är klassad som bling bling älskare och en sucker för reklam. Vart fick du det ifrån förresten, jag är nog en av få som åker original 16" på en BMW 530? Gör för övrigt gladeligen service själv (inte på BMWn dock eftersom servicebok är en värdehandling på BMW pga många fuskimporter) men på mina andra bilar.

Acceleration har jag inga problem med att det låter med, tvärtom så besitter Volvo 850 ett mycket trevligt motorljud, turbon ännu bättre. Volvo PV låter som en gammal skördetröska. Det viktigaste för mig är att en bil är tyst vid konstant fart eftersom det är så man åker 95% av tiden. I den grenen har utveckligen gått framåt väldigt långt. Komfort består också av väldigt mycket annat än ljud, bland annat fjädringskomfort och där har utveckligen gått mycket snabbt. Det räcker med att sätta sig i en Volvo 940 så inser man att de sista 10 åren har det hänt väldigt mycket. Står man ut med detta bara för att man tycker att det är bättre att laga en bil enkelt än att den inte går sönder så tja, då står vi långt ifrån varandra helt enkelt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]