- tor 26 jun 2008, 02:09
#200812
Mjae blanda inte ihop nybilsgaranti med övriga garantier.
En nybilsgaranti räknas inte som reparation utan *uppdatering* därav att garantitiden på detaljen inte får full tid. Och att inte heller reparationstiden får full tid. Detaljen är ju för *utbyte* inte för reparation..(delen får dom gratis och jobbet internfaktureras mellan volvo personvagnar och verkstan.)
En salugaranti utanför nybilsgarantin är en KÖPT detalj till kundpris av säljaren (internfaktureras mellan bilhallen och verkstan) som monteras på bilen med erfodliga garantier för både reparation och detalj. 2år på en del och till och med 3 år på andra detaljer och 1 år på jobbet i det här fallet.
Men det är som vanligt.. verkstäder är lite fula, det går alltid att hänvisa till nåt som kunden inte kan istället för att vara reko o fixa det hela o få nöjda kunder..
Det funkar som vid bromsreparationer. När jag jobbade på opel togs varenda detalj isär och rengjordes samt smordes. Ingen kom tillbaka missnöjd eller för att det gnällde och gnölade. Vi lämnade 1 års garanti utan att tveka. Vi såg bilen nästa service och var det inte några problems då sågs vi nästa service..
En volvoverkstad jag inte ska peka ut monterar allt torrt dock skapligt rengjort för att sen få tillbaka allt kärvandes om mellan 3-6 månader. Naturligtvis gäller inte garantin på jobbet eller delarna för nu har ju ROSTEN tagit grejorna och det kärvar. En faktor som inte är garanti på. Det räknas som slitage.. bara att casha in igen...
Behöver jag nämna ens att delarna INTE ska monteras torra enligt anvisningen?.. Det är nåt man satt i system..
En nybilsgaranti räknas inte som reparation utan *uppdatering* därav att garantitiden på detaljen inte får full tid. Och att inte heller reparationstiden får full tid. Detaljen är ju för *utbyte* inte för reparation..(delen får dom gratis och jobbet internfaktureras mellan volvo personvagnar och verkstan.)
En salugaranti utanför nybilsgarantin är en KÖPT detalj till kundpris av säljaren (internfaktureras mellan bilhallen och verkstan) som monteras på bilen med erfodliga garantier för både reparation och detalj. 2år på en del och till och med 3 år på andra detaljer och 1 år på jobbet i det här fallet.
Men det är som vanligt.. verkstäder är lite fula, det går alltid att hänvisa till nåt som kunden inte kan istället för att vara reko o fixa det hela o få nöjda kunder..
Det funkar som vid bromsreparationer. När jag jobbade på opel togs varenda detalj isär och rengjordes samt smordes. Ingen kom tillbaka missnöjd eller för att det gnällde och gnölade. Vi lämnade 1 års garanti utan att tveka. Vi såg bilen nästa service och var det inte några problems då sågs vi nästa service..
En volvoverkstad jag inte ska peka ut monterar allt torrt dock skapligt rengjort för att sen få tillbaka allt kärvandes om mellan 3-6 månader. Naturligtvis gäller inte garantin på jobbet eller delarna för nu har ju ROSTEN tagit grejorna och det kärvar. En faktor som inte är garanti på. Det räknas som slitage.. bara att casha in igen...
Behöver jag nämna ens att delarna INTE ska monteras torra enligt anvisningen?.. Det är nåt man satt i system..