Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Mjae blanda inte ihop nybilsgaranti med övriga garantier.
En nybilsgaranti räknas inte som reparation utan *uppdatering* därav att garantitiden på detaljen inte får full tid. Och att inte heller reparationstiden får full tid. Detaljen är ju för *utbyte* inte för reparation..(delen får dom gratis och jobbet internfaktureras mellan volvo personvagnar och verkstan.)
En salugaranti utanför nybilsgarantin är en KÖPT detalj till kundpris av säljaren (internfaktureras mellan bilhallen och verkstan) som monteras på bilen med erfodliga garantier för både reparation och detalj. 2år på en del och till och med 3 år på andra detaljer och 1 år på jobbet i det här fallet.
Men det är som vanligt.. verkstäder är lite fula, det går alltid att hänvisa till nåt som kunden inte kan istället för att vara reko o fixa det hela o få nöjda kunder..
Det funkar som vid bromsreparationer. När jag jobbade på opel togs varenda detalj isär och rengjordes samt smordes. Ingen kom tillbaka missnöjd eller för att det gnällde och gnölade. Vi lämnade 1 års garanti utan att tveka. Vi såg bilen nästa service och var det inte några problems då sågs vi nästa service..
En volvoverkstad jag inte ska peka ut monterar allt torrt dock skapligt rengjort för att sen få tillbaka allt kärvandes om mellan 3-6 månader. Naturligtvis gäller inte garantin på jobbet eller delarna för nu har ju ROSTEN tagit grejorna och det kärvar. En faktor som inte är garanti på. Det räknas som slitage.. bara att casha in igen...
Behöver jag nämna ens att delarna INTE ska monteras torra enligt anvisningen?.. Det är nåt man satt i system..
Användarvisningsbild
av ketto
*pettson* skrev:Glöm inte att notera vart bultarna sitter heller.. i vilka hål. Det är dom som är balansvikterna...
Kan säga så här att bultarna inte är olika långa! Balansvikterna sitter på viscon och på kardan, är så på min bil iaf!
av *pettson*
ketto skrev:
*pettson* skrev:Glöm inte att notera vart bultarna sitter heller.. i vilka hål. Det är dom som är balansvikterna...
Kan säga så här att bultarna inte är olika långa! Balansvikterna sitter på viscon och på kardan, är så på min bil iaf!
Du har helt rätt om klamrarna, det är dom man balanserar MED.. Men det är vikten av kardan och bultar och kast du balanserar MOT. Om du tar 20 bultar med mutter o lägger dom styckvis (bult+mutter) på en känslig våg så ser du att dom väger ytterst sällan samma. Det är inte speciellt hög kvalitet på bultarna. Deras massa skiljer alltså (det vet alla som borrat rakt igenom en bult på längden att det går lätt/tungt / lätt osv.)
Det gör att om du har otur så är en bult betydligt tyngre än dom andra och hamnar den då fel gentemot den balanseringen du har genom klamman o då är vibrationer ett faktum.
Bättre att numrera dom med en penna eller vadsomhelst och se till att dom kommer in i sitt gamla hål. Det är och har alltid varit praxis att sätta tillbaka bultarna i exakt samma hål när man jobba med kardaner och överföringar.
av DrEvilBoy
Vilka trevliga nissar de är på Rejmes. Fick tid redan i morgon bitti för att hissa upp och kolla för att se var felet ligger. Efter det skulle vi prata om det är ett följdfel eller inte. Får hålla tummarna :lol:
av Lasse81
Garanti räknas alltid från första datumet. Är det en månads garanti på bilen och bilen går sönder efter en vecka, så är det bara tre veckors garanti på reparationen.

Samma sak för reservdelar. Köper du en reservdel som det är två års garanti och den går sönder efter 8 månader har du bara 16 månaders garanti på den nya delen.
Detta gäller för övrigt allt du köper, även hårtorkar och brödrostar :-)

NU behöver vi inte bråka mer, för vi menar nog samma sak som vanligt.
av DrEvilBoy
Efter att pratat med en konsumentvägledare eller vad det nu heter så sa han att det var ett solklart fall av följdfel och detta skulle verkstaden fixa utan kostnad :lol:

Nåja.... Mitt problem är nu fixat :D
Var inne hos rejmes idag med fulltankad bil och det första som hände var att det rann ut en hel del soppa när de skulle hissa upp bilen, tydligen så kom hissmekanismen åt tanken och tryckte lite.
De konstaterade att det var från vänstra armaturen som det läckte från och den hade de bytt för 7 månader sedan, självklart var det en begagnad de hade bytt till :mrgreen:
verkstadschefen var och tittade och frågade mekaniken om han hade känt på ringen.... det var tydligen grejen som man skruvade fast armaturen med. killen tog fram en mejsel och hammare och knackade runt ringen nästan 1 varv :-O) ... sedan var det fixat....... jag blev så glad så jag funderar nästan på att åka förbi med lite fikabröd nån gång.

Tack för alla tips och kommentarer :-)-)
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]