- sön 22 jun 2008, 20:54
#200097
kave skrev:Citerar ingen alls, var själv sugen på att trimma och tog därför reda på hur olika trim fungerar, därför undersökte jag hur de olika trimmen fungerade, dvs box vs mappning/mjukvara. Att bara skicka en felaktig bränsletryckssignal ger visst mer effekt men har många nackdelar, det kan man enkelt förstå om man vet hur det funkar.VolvoB20 skrev:Boxtrim är riktig skit-trimning enligt mig.Det låter som du citerar BSR.se rätt av? Eller har du verkligen egen erfarenhet av KCR boxarna?
Varför jo, en motor får massor av mätvärden, att bara köra tillbaka en felaktigt bräsnletyckssignal via box är rena vedbod-trimmet. Det som ska göras är mappa/uppgradera istället. Nackdel med box är:
-Bränslepumpen får jobba helt i onödan med för högt tryck.
-Alla pulser påverkas i multipointen, även pilot, efter och regenereringspulser, inte bra alls.
-Ökad bränsle men ej mer luft ger sot som dödar turbo och partikelfilter.
-Färddator visar ännu mera fel.
-Dödar momentbegräsningar på låga växlar, speciellt illa på automater.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.