Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#200097
kave skrev:
VolvoB20 skrev:Boxtrim är riktig skit-trimning enligt mig.

Varför jo, en motor får massor av mätvärden, att bara köra tillbaka en felaktigt bräsnletyckssignal via box är rena vedbod-trimmet. Det som ska göras är mappa/uppgradera istället. Nackdel med box är:

-Bränslepumpen får jobba helt i onödan med för högt tryck.
-Alla pulser påverkas i multipointen, även pilot, efter och regenereringspulser, inte bra alls.
-Ökad bränsle men ej mer luft ger sot som dödar turbo och partikelfilter.
-Färddator visar ännu mera fel.
-Dödar momentbegräsningar på låga växlar, speciellt illa på automater.
Det låter som du citerar BSR.se rätt av? Eller har du verkligen egen erfarenhet av KCR boxarna?
Citerar ingen alls, var själv sugen på att trimma och tog därför reda på hur olika trim fungerar, därför undersökte jag hur de olika trimmen fungerade, dvs box vs mappning/mjukvara. Att bara skicka en felaktig bränsletryckssignal ger visst mer effekt men har många nackdelar, det kan man enkelt förstå om man vet hur det funkar.
Användarvisningsbild
av Korny
#200099
VolvoB20 skrev:Boxtrim är riktig skit-trimning enligt mig.

Varför jo, en motor får massor av mätvärden, att bara köra tillbaka en felaktigt bräsnletyckssignal via box är rena vedbod-trimmet. Det som ska göras är mappa/uppgradera istället. Nackdel med box är:

-Bränslepumpen får jobba helt i onödan med för högt tryck.
-Alla pulser påverkas i multipointen, även pilot, efter och regenereringspulser, inte bra alls.
-Ökad bränsle men ej mer luft ger sot som dödar turbo och partikelfilter.
-Färddator visar ännu mera fel.
-Dödar momentbegräsningar på låga växlar, speciellt illa på automater.

Om du mappar med PPC tex finns inga av desssa nackdelar. boxar är skit.
Håller med om att boxtrim e skit TEORETISKT, "tyvärr" verkar dock väldigt många vara nöjda med sitt boxtrim, både förbrukning och prestandamässigt...
Märkligt... ??:-/

Mvh David
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#200130
Låt oss ta det teoretiska först:

-En dieselmotor har inget gasspjäll utan jobbar med luftöverskott. Effekten regleras bara med hur mycket bränsle som sprutas in. Ju mera bränsle, ju högre effekt.

-En box kopplas in i kabelstammen och skickar tillbaka en felaktig signal att bränsletrycket är för lågt, motorstyrnigenen reagerar på detta och drar upp pumptrycket.

-I och med det högre trycket sprutas mera diesel in och effekten ökar.

Alla är glada och nöjda för motorn ger ju fler hk, eller hur? Vad är nackdelarna?

Jo motorstyrningen vet ju inte om att effekten har ökats, den tror ju att effekten är normal och den bara bara har kompenserat för "bortfallet" som boxen har rapporterat.

Och eftersom motorstyringen är omedveten om den högre effekten kommer tex följande att hända.

-Momentbegränsingen på låga växlar och vid växlingar i automaten sätts ur spel.

-Mera diesel, utan mera luft ger mera sot. som frestar turbo och filter

-Bränslepumpen får jobba med högre tryck än vad den är byggd för.

-osv....

Men hur kommer det sig att alla boxägare är nöjda då som du säger Korny:

- De flesta kör några år och kopplar sedan ur boxen vid försäljning, den nya ägaren har ingen aning om vad motor/låda varit med om eller varför han kanske får problem.

- Om det skulle rasa för "boxägaren" kopplar man bara bort boxen och tar det på garanti/försäkring för den har ju "aldrig varit trimmad".

Och hur kan det komma sig att det drar MINDRE bränsle när man sprutar in MERA bränsle.

- För det första så kommer färddatorn att visa lägre förbrukning eftersom man lurar motrostyrning att det är för lågt tryck, i själva verket förbrukar man mera.

-På en automatare kommer motorn att köra på högre växlar då den inte tror att man gasar så mycker som man faktiskt gör, det er ÄKTA lägre förbrukning, men det kan man ju få genom att växla upp själv också.

Boxar sprutar in mera diesel och det ger rök, ligg bakom en "boxad" diesel UTAN partikelfilter så får ni se.

Istället för att ha en box som sprutar in 20% mera diesel på fullgas och ger 10% mera effekt så mappar jag heller om så att bilen får 10% mera diesel och 10% mera luft så att förbränningen fortfarande är skonsam för motor, turbo och filter. Dessutom skonas låda då momentbegränsingen inte rubbas.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#200134
Volvo B20 såhär står det på KCR:s hemsida:

Med en KCR-box händer följande:

CO-emissionen minskar med 14 %
HC-emissionen minskar med 13 %
NOx-emissionen är oförändrad
NMHC-emissionen minskar 46 %
Partikelemissionen är oförändrad

Så utsläppsvärdena minskar!? HUR kan det vara möjligt? Är det för att förbrukningen minskar eftersom man inte behöver ligga på lika höga varv som före trimningen?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#200144
~Kalle~ skrev:Volvo B20 såhär står det på KCR:s hemsida:

Med en KCR-box händer följande:

CO-emissionen minskar med 14 %
HC-emissionen minskar med 13 %
NOx-emissionen är oförändrad
NMHC-emissionen minskar 46 %
Partikelemissionen är oförändrad

Så utsläppsvärdena minskar!? HUR kan det vara möjligt? Är det för att förbrukningen minskar eftersom man inte behöver ligga på lika höga varv som före trimningen?
Om man mäter på en automatare så kommer den att köra på mycket högre växlar med boxen inkopplad, vilket gör att värdena per kilometer minskar, men det kan du ju själv fixa genom att växla upp "manuellt" .

Det är INTE för att motorn är starkare trimmad som den ligger på högre växlar utan för att boxen lurar motorn att tro att du INTE TRYCKER så mycket på gasen, och därför väljer en högre växel.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#200192
VolvoB20 skrev:
~Kalle~ skrev:Volvo B20 såhär står det på KCR:s hemsida:

Med en KCR-box händer följande:

CO-emissionen minskar med 14 %
HC-emissionen minskar med 13 %
NOx-emissionen är oförändrad
NMHC-emissionen minskar 46 %
Partikelemissionen är oförändrad

Så utsläppsvärdena minskar!? HUR kan det vara möjligt? Är det för att förbrukningen minskar eftersom man inte behöver ligga på lika höga varv som före trimningen?
Om man mäter på en automatare så kommer den att köra på mycket högre växlar med boxen inkopplad, vilket gör att värdena per kilometer minskar, men det kan du ju själv fixa genom att växla upp "manuellt" .

Det är INTE för att motorn är starkare trimmad som den ligger på högre växlar utan för att boxen lurar motorn att tro att du INTE TRYCKER så mycket på gasen, och därför väljer en högre växel.
Såklart, de körde ju testen med automatlåda..

/Kalle
av Ben.Dover
#200248
Hur kan någon beställa en XC60?

Har du inte sett inredningen? Fulare paneler får man leta efter, allt är ju fyrkantigt. Såg du inte det?
Steve Mattin är en riktig klåpare, utsidan är väl snygg. Men insidan på bilen är ap-ful, precis som de nya S80/V70.

Jag lider med dig, utsidan ser du ju inte. Det är inne i fyrkantigheten du kommer att vara.
Användarvisningsbild
av robbygg
#200251
Ok, då räcker det med inlägg om "prestandahöjande medel". Är ändå fast besluten om en 2.4D :D

Ni som vill fortsätta diskutera ämnet kan ju starta en egen tråd om det!

Har för övrigt lagt till stylingpaketet till XC'n med den integrerade listen fast utan dekoren (Bumper bar) framtill. Tycker den ser lite klumpig ut.
En annan grej jag upptäckt är att det är inte nyttigt att att beställa bil med leverans så långt fram i tiden, man hinner fundera för mycket.
av Amli
#200258
Du gjorde helt rätt som la till stylingpaketet! Den blir KLART mycket snyggare med det!
Hur lång leverans tid har du på en XC60?

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]