Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#197933
Har haft den stora äran att under hösten och vintern testa Hellas absoluta värstingljus; Hella Luminator Xenon High Boost.

Försöksbilen var en V70 från 2004 med bi-xenon och extra starka halogenhelljus (Philips Racing Performance +80%)

Min frågeställning var från början om dessa ljus verkligen var så mycket bättre än konventionella halogenljus (tex Hella Rally, eller Bosch Big Knick med 100w lampor).

Jag grubblade även över vilken typ av reflektor som skulle väljas för optimal ljusbild. Luminator Xenon finns i 3 olika reflektorutföranden. Bred/lång e-godkänd, bred/lång EJ e-godkänd (lite längre ljusbild och något smalare) samt smal/lång EJ e-godkänd (så kallad pencilbeam).

Ljustester i all ära..det är riktigt svårt att skaffa sig en ordentlig uppfattning om ljusens verkliga förmåga bara genom att läsa tidningar och rapporter.

Mitt val blev tre stycken Luminators varav 2 bred/lång godkända samt 1 i mitten bred/lång ej e-godkänd.

Ljusbilden blev markant bättre. En mycket kraftfull förstärkning av ljuset på bredden. Diken och vägrenar lyses upp på ett mycket föredömligt vis. Aldrig någonsin har jag väl sett så mycket djur i rörelse som efter monteringen av dessa ljus.

När man passerar en långtradare med rejäla halogenlyktor så märker man dock att min uppsättning inte ger ett lika starkt ljus, men däremot väldigt mjukt, jämnt och vilosamt för ögonen. De gula lamporna från lastbilar skär igenom xenonstrålarna och det känns nästan som att lastbilarnas ljus är starkare, men skillnaden är att deras ljus blir mer punktorienterat eller fläckorienterat. Med xenonversionen blir ljusbilden mer som en stor tavla av ljus utan punkter eller fläckar.

På långa raksträckor (över 500 meter) märker man att ljusbilden inte är längre eller bättre än vanliga halogenljus av pencilbeamtyp eller för den delen Philips Racingperformance 80%plus halogenhelljus. När man slår på extraljusen blir det något förstärkt ljusbild över 500 meter i skogsbrynet, eller om det är ett hinder i vägen så syns detta marginellt bättre med extraljusen än med bara helljus. På långa sträckor kan det därför uppfattas som att ljusbilden helt tar slut efter ca 500 meter och det blir kolsvart därefter.

Detta har jag upplevt som en nackdel. Man vill ju på långa sträckor - särskilt om man kör fort - kunna se hela sträckan och därmed planera sin körning bättre. Står det något hinner långt fram på raksträckan? Här saknar jag ett pencilbeamreflektor för xenonljusen.

På slingriga vägar utan reflexer och med skog och buskar runt omkring är ljusbilden närapå makalös. Och det känns nsätan som att effekten av xenon-ljusen blir ännu större ju sämre förhållanden det blir. Tex mörkare, regnigare, blötare osv. Det är just då som xenonlamporna känns överlägsna. På torra förhållanden, eller med snö, känns inte skillnaden så enorm. Men det gula halogen-ljuset liksom sugs upp av blötan...det gör inte xenonljuset på samma vis!

Om man täcker för den mittersta lampan (ej godkänd bred/lång) så märker man att ljusbilen framför bilen 300-450 meter blir något svagare. Men ytterst marginellt. Man ser även ett litet knappt synbart kors eller kryss när man låter lampan lysa. Märks tydligare på nära håll 50-150 meter, men knappt alls på långt. Någon jätteskillnad mellan att ha 2 eller 3 lampor blir det således inte.

För att utröna huruvida pencilbeam (ej godkänt) kunde lyfta ljusbilden ytterligare satte jag in en sådan insats i mitten. Det är väldigt få människor i det här landet som haft förmånen att testa Hella Luminator Xenon Pencilbeam. Den avråds ofta i butiker från köp och inte ens leverantörerna själva förstår riktigt vitsen med denna typ av lampa/reflektor. Den ger en ljusbild på upp mot 1200 meter fast mycket koncentrerat.

Med pencilbeamxenon i mitten får du en enormt stark kula av ljus framför bilen. Den följer dig i skogsbrynet och kurvor vart än du far med bilen. Det är nästan så att man blir lite illamående (om man har lätt för att bli det) och ljuspunkten är obehagligt stark på vanliga 50-70 och 90-vägar. Det är också lätt att man omedvetet följer ljuskulan framför bilen med blicken istället för att få det härliga vardagsrumsblicken...dvs..man tittar på naturen som om det vore dagsljus...med pencil fastnar man lättare i punkten snarare än att man tittar runt omkring.

Dikena blir också mycket starkare upplysta. Pencilbeam har en ungefär hälften så bred ljusbild som de andra lamporna. Så sidoeffekten från några meter framför bilen blir kraftigt förstärkt.

På långa raksträckor (över 300 meter) är kombinationen av bred/lång - pencil - bred/lång en fröjd. Helt galet vilket ljus och vägen blir rejält upplyst även långt bort och skillnaden är mycket stor mellan bara helljus eller extraljus. Man kan faktiskt lysa upp grannkomunen som någon skribent så vackert uttryckte sig för några år sedan.

Så på långa raksträckor är denna kombination överlägsen i ljusbild. Ljuset dör inte av som med de andra vid 450 meter utan bara fortstäter och fortsätter. Dock är ljuskulan mycket irriterande på kortare håll och när man har mycket kurviga vägar. Det är nästan så att man skulle vilja kunna stänga av mittenlampan med en egen knapp.

Och med tanke på att det inte är någon större skillnad på 3 lampor med 1 bred/lång ej e-godkänd och 2 godkända bred/långa jämfört med bara 2 stycken bred/långa så kanske det inte är helt orimligt att man investerar i en pencil med egen avstängningsknapp. Och kanske framförallt om man kör mycket på vägar med långa raksträckor.

Skulle man vilja ha riktigt fet ljusilb skulle jag nog köra 5 stycken xenon pencil beam. Då borde punkterna jämna ut sig och man får även bredden och extrem längd. Då blir du nog oslagbar ute på vägarna! 5 lampor passar nog dessvärre inte till vanliga personbilar, utan mer för lastbilar etc.

Avslutningsvis...vill du ha en riktigt fin och jämn ljusbild, och kör du oftast på obelysta vägar utan reflexer vid kanterna etc samt ligger mellan 70-120 så skulle jag utan tvecka rekommendera 2 luminator xenon bred/lång e-godkänd. Eller om du känner att du har råd...komplettera med en tredje ej e-godkänd bred/lång mittenlampa. Det ger något jämnare bild och du kan rikta ut sidoljusn något ytterligare också för optimal dikesbelysning. Pencilbeam är onödigt..det skulle bara distrahera och ge en i de allra flesta fall jobbig ljusbild. Vill du vara the King...satsa op 5 pencilbeams och rikta dem hyfsat högt. Alt. skaffa 1 pencil i mitten med separat avstägningsknapp. Jag lovar..du vill inte ha den där ljuskulan framför när du kör på slingriga vägar eller kortare raksträckor. Kulan/strålen liksom skär genom allt. En starkt koncentrerad massa, precis som en penna av ljus.

För att skydda mot stenskott finns det plexiglas/lexanskydd att montera utanpå ljusen...dessa måste dock specialbeställas och sannolikheten att Du hittar någon som saluför dem är nog minimal. Enligt den svenske importören är efterfrågan globalt för liten så tillverkaren i Australien har valt att sluta producera dessa skydda. Kanske en affärsidé för den driftige här på forumet?

Lycka till!
Senast redigerad av 2 Barkbiten, redigerad totalt 0 gång.
#198215
Infide skrev:Rekomenderar inte Hellas Rallye med High Boost-reflektor eller vad de nu heter. Kör 50W i, har 2 stycken och är verkligen inte imponerad av ljuset man fick för 7000 kr.....
7 000 kr?! För ett par standard halogenljus från Hella? Då blev Du nog rejält lurad!

Hella Rally kostar inte mer än 550-700 kr styck. Dvs runt 1100-1400 kr för två stycken. Sen tillkommer monteringen. Men även med montering kommer Du aldrig upp i sådana summor som 7.000 kr. På en auktoriserad Volvo-verkstad ska Du betala max en tusenlapp per lampa i monteringskostnad. Dvs, 2 lampor 2.000 kr, 3 lampor 3.000 kr.

Således bör Dina halogenljus inklusive nymontering (två extraljus, arbetskostnad, kablar, relä, dragning, strömbrytare etc) absolut inte kostat mer än 3.400 kr inkl. moms.

Jag har dock testat även de lamporna som Du har nu. Jag kan hålla med att ljusbilden bara blir marginellt bättre än med endast standardheljusen påkopplade. Särskilt dåligt blir ljuset om Du har de blå glasen som har varit populära en tid. Och givetvis blir det ännu sämre med standardlampor a 55w. Jag skulle råda Dig att omgående montera in två stycken 100w lampor från Osram eller Philips (kostar ca 100 kr). Råder Dig även att skaffa en tredje pencilbeam för mittenmontering. Detta eftersom halogenlamporna till skillnad mot Xenon inte alls lyser lika brett. Så Du kan då rikta sidolamporna mot diket och ha en pencil riktad rakt fram och som lyser mycket långt (över 450 meter).

För den summan Du köpt dessa ljus hade Du kunnat få 3 stycken grymma Xenon-lampor från NBB istället :)

Sen kan även tilläggas att ju nyare bil du har desto mindre upplevs ofta skillnaden med extraljus. De senaste standardljusen är nämligen ofta väldigt bra både i bredd och längd. Störst skillnad blir det ju såklart om Du har en gammal 740 eller något liknande.

Sen upplever man också skillnaden mindre nu när det är ljusa nätter...det blir bättre sen när mörkret kommer. Min personliga uppfattning är också att Bosch Big Knick känns som att den ger en starkare ljusbild än Hella Rally. Men det är min personliga uppfattning.
#198847
Barkbiten skrev:
Infide skrev:Rekomenderar inte Hellas Rallye med High Boost-reflektor eller vad de nu heter. Kör 50W i, har 2 stycken och är verkligen inte imponerad av ljuset man fick för 7000 kr.....
7 000 kr?! För ett par standard halogenljus från Hella? Då blev Du nog rejält lurad!

Hella Rally kostar inte mer än 550-700 kr styck. Dvs runt 1100-1400 kr för två stycken. Sen tillkommer monteringen. Men även med montering kommer Du aldrig upp i sådana summor som 7.000 kr. På en auktoriserad Volvo-verkstad ska Du betala max en tusenlapp per lampa i monteringskostnad. Dvs, 2 lampor 2.000 kr, 3 lampor 3.000 kr.

Således bör Dina halogenljus inklusive nymontering (två extraljus, arbetskostnad, kablar, relä, dragning, strömbrytare etc) absolut inte kostat mer än 3.400 kr inkl. moms.

Jag har dock testat även de lamporna som Du har nu. Jag kan hålla med att ljusbilden bara blir marginellt bättre än med endast standardheljusen påkopplade. Särskilt dåligt blir ljuset om Du har de blå glasen som har varit populära en tid. Och givetvis blir det ännu sämre med standardlampor a 55w. Jag skulle råda Dig att omgående montera in två stycken 100w lampor från Osram eller Philips (kostar ca 100 kr). Råder Dig även att skaffa en tredje pencilbeam för mittenmontering. Detta eftersom halogenlamporna till skillnad mot Xenon inte alls lyser lika brett. Så Du kan då rikta sidolamporna mot diket och ha en pencil riktad rakt fram och som lyser mycket långt (över 450 meter).

För den summan Du köpt dessa ljus hade Du kunnat få 3 stycken grymma Xenon-lampor från NBB istället :)

Sen kan även tilläggas att ju nyare bil du har desto mindre upplevs ofta skillnaden med extraljus. De senaste standardljusen är nämligen ofta väldigt bra både i bredd och längd. Störst skillnad blir det ju såklart om Du har en gammal 740 eller något liknande.

Sen upplever man också skillnaden mindre nu när det är ljusa nätter...det blir bättre sen när mörkret kommer. Min personliga uppfattning är också att Bosch Big Knick känns som att den ger en starkare ljusbild än Hella Rally. Men det är min personliga uppfattning.

Bilia tog 2500 kr styck för mina Rallye 3000 Celis. Sen monteringssatsen på detta med kabel och fäste, relä och hela kittet. Montera gjorde jag själv. Jag är sjukt nöjd med helljuset orginal. Och ljusfaktorn (eller vad det nu kallas) på dessa är breda, och inte på distans, så vinklar jagut dem lyser det bra i dikena. Men jag hade hoppats att det skulle lysa längre.
#199080
Barkbiten skrev:Skulle man vilja ha riktigt fet ljusilb skulle jag nog köra 5 stycken xenon pencil beam. Då borde punkterna jämna ut sig och man får även bredden och extrem längd. Då blir du nog oslagbar ute på vägarna! 5 lampor passar nog dessvärre inte till vanliga personbilar, utan mer för lastbilar etc.
WTF !!!! :*O/ :-O) :*O/ :-O)

Såg att dessa lampor kostar 6245 kr styck !!!!!!!!!!!!!!!

http://www.khmotorsport.se/shop/page696.htm

Med 5 styck i fronten skulle det bli 31.225 Skr + montering !!!! Huvva...
#199099
Infide skrev:
Barkbiten skrev:
Infide skrev:Rekomenderar inte Hellas Rallye med High Boost-reflektor eller vad de nu heter. Kör 50W i, har 2 stycken och är verkligen inte imponerad av ljuset man fick för 7000 kr.....
7 000 kr?! För ett par standard halogenljus från Hella? Då blev Du nog rejält lurad!

Hella Rally kostar inte mer än 550-700 kr styck. Dvs runt 1100-1400 kr för två stycken. Sen tillkommer monteringen. Men även med montering kommer Du aldrig upp i sådana summor som 7.000 kr. På en auktoriserad Volvo-verkstad ska Du betala max en tusenlapp per lampa i monteringskostnad. Dvs, 2 lampor 2.000 kr, 3 lampor 3.000 kr.

Således bör Dina halogenljus inklusive nymontering (två extraljus, arbetskostnad, kablar, relä, dragning, strömbrytare etc) absolut inte kostat mer än 3.400 kr inkl. moms.

Jag har dock testat även de lamporna som Du har nu. Jag kan hålla med att ljusbilden bara blir marginellt bättre än med endast standardheljusen påkopplade. Särskilt dåligt blir ljuset om Du har de blå glasen som har varit populära en tid. Och givetvis blir det ännu sämre med standardlampor a 55w. Jag skulle råda Dig att omgående montera in två stycken 100w lampor från Osram eller Philips (kostar ca 100 kr). Råder Dig även att skaffa en tredje pencilbeam för mittenmontering. Detta eftersom halogenlamporna till skillnad mot Xenon inte alls lyser lika brett. Så Du kan då rikta sidolamporna mot diket och ha en pencil riktad rakt fram och som lyser mycket långt (över 450 meter).

För den summan Du köpt dessa ljus hade Du kunnat få 3 stycken grymma Xenon-lampor från NBB istället :)

Sen kan även tilläggas att ju nyare bil du har desto mindre upplevs ofta skillnaden med extraljus. De senaste standardljusen är nämligen ofta väldigt bra både i bredd och längd. Störst skillnad blir det ju såklart om Du har en gammal 740 eller något liknande.

Sen upplever man också skillnaden mindre nu när det är ljusa nätter...det blir bättre sen när mörkret kommer. Min personliga uppfattning är också att Bosch Big Knick känns som att den ger en starkare ljusbild än Hella Rally. Men det är min personliga uppfattning.

Bilia tog 2500 kr styck för mina Rallye 3000 Celis. Sen monteringssatsen på detta med kabel och fäste, relä och hela kittet. Montera gjorde jag själv. Jag är sjukt nöjd med helljuset orginal. Och ljusfaktorn (eller vad det nu kallas) på dessa är breda, och inte på distans, så vinklar jagut dem lyser det bra i dikena. Men jag hade hoppats att det skulle lysa längre.

Aha...jo det är nog så att det finns flera modeller av Hella Rally...tex blått glas, extra glödlampa, dioder i ring runt halogenlampan, etc... såg att de med en blå ring av dioder (eller liknande) kostar något i stil med vad du nämner ovan..helt sjukt...det är ju precis samma lampa annars som vanliga hella rally. Men det ser ju snyggt ut...man betalar en jäkla massa för den designen måste jag säga! För att få en längre ljusbild än standardljusen så måste du byta fabrikat av extraljuset eller skaffa pencilbeam. Det är knappt att xenon-extraljusen lyser längre än originalhelljuset...de är nämligen spärrade på längden för att inte blända mötande..när man spärrar längden blir bredden automatiskt större istället. Tyskland har sjukt breda krav..och nästan ingen längd alls.
#199103
VolvoB20 skrev:
Barkbiten skrev:Skulle man vilja ha riktigt fet ljusilb skulle jag nog köra 5 stycken xenon pencil beam. Då borde punkterna jämna ut sig och man får även bredden och extrem längd. Då blir du nog oslagbar ute på vägarna! 5 lampor passar nog dessvärre inte till vanliga personbilar, utan mer för lastbilar etc.
WTF !!!! :*O/ :-O) :*O/ :-O)

Såg att dessa lampor kostar 6245 kr styck !!!!!!!!!!!!!!!

http://www.khmotorsport.se/shop/page696.htm

Med 5 styck i fronten skulle det bli 31.225 Skr + montering !!!! Huvva...


Monteringen av xenon-extraljus är också lite speciell, varför det vanligen också blir dyrare att montera än konventionella lampor. Det följer ju med sk. ballaster som ska gömmas och monteras inne i motorrummet på ett bra och snyggt vis, eller på annat lämpligt ställe. Utan dessa blir ljusen obrukbara.

Många frågar sig nog om det är värt de extra kronorna för ett par hella xenon luminator? Blir ljusbilden så mycket bättre att man kan motivera kostnaden?

Mitt svar på den frågan är att det beror på. Färgen på luminatordesignen skär sig i många fall. Så det är inte säkerte att det blir snyggare. Bäst tycker jag att de passar till röda eller svarta bilar. Sen blir ljuset bättre...men de allra flesta skulle nog inte märka eller direkt förstå skillnaden. För handen på hjärtat så ser man ju ungefär lika mycket med helljusen som med extraljusen...det är bara att ljusbilden blir lite förstärkt. I xenon-fallet så blir ljusbilden dock MYCKET förstärkt och särskilt på bredden (dikena) och nära bilen (upp till 300-400 meter).

Men jag skulle nog råda att skaffa ett par insatser till Hella Rally 3003 istället...såvitt jag kan förstå är det precis samma reflektor och samma storlek. Bara höljet som skilijer och designen. Så har man redan halogenlampor skulle jag nog skaffa en insats snarare än luminator xenon...kostnaden är inte riktigt försvarbar. Eller så tittar man på NBB som har ett par nya lampor med xenon som är i klass med Luminator Xenon men til en helt annan kostnad.

Xenonljuset har fördelen att du får en jämnare och behagligare sikt framför bilen. Plötsligt vill man inte köra på dagen längre...och plötsligt förbannar man sig över alla dessa reflexpinnar och vägmärken som nödvändigtvis skall finnas överallt. Med xenonljusen mår man bäst på en kolsvart skogsväg utan några reflekterande föremål överhuvudtaget. Det är då de gör sig bäst...annars blir återspeglingen så stor att det fråntar en viss del av effekten.
#199174
En följdfråga. Hur ska man våga åka runt med lampor för 30.000- 40.000 kr i fronten???

-Stöldrisk, hur många minuter får man behålla ljusen om man parkerar i stan.
-Viltkock, kan bli dyrt.
-Alla som backar på en i fronten när man parkerar längs gatan?

Körde själv med 6 st Bosch Rallyer 225 Bick Knick med 130 W men de hade man ju köpt på rea för några hundringar styck så det var ju ingen fara.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]