- tis 10 jun 2008, 14:33
#197933
Har haft den stora äran att under hösten och vintern testa Hellas absoluta värstingljus; Hella Luminator Xenon High Boost.
Försöksbilen var en V70 från 2004 med bi-xenon och extra starka halogenhelljus (Philips Racing Performance +80%)
Min frågeställning var från början om dessa ljus verkligen var så mycket bättre än konventionella halogenljus (tex Hella Rally, eller Bosch Big Knick med 100w lampor).
Jag grubblade även över vilken typ av reflektor som skulle väljas för optimal ljusbild. Luminator Xenon finns i 3 olika reflektorutföranden. Bred/lång e-godkänd, bred/lång EJ e-godkänd (lite längre ljusbild och något smalare) samt smal/lång EJ e-godkänd (så kallad pencilbeam).
Ljustester i all ära..det är riktigt svårt att skaffa sig en ordentlig uppfattning om ljusens verkliga förmåga bara genom att läsa tidningar och rapporter.
Mitt val blev tre stycken Luminators varav 2 bred/lång godkända samt 1 i mitten bred/lång ej e-godkänd.
Ljusbilden blev markant bättre. En mycket kraftfull förstärkning av ljuset på bredden. Diken och vägrenar lyses upp på ett mycket föredömligt vis. Aldrig någonsin har jag väl sett så mycket djur i rörelse som efter monteringen av dessa ljus.
När man passerar en långtradare med rejäla halogenlyktor så märker man dock att min uppsättning inte ger ett lika starkt ljus, men däremot väldigt mjukt, jämnt och vilosamt för ögonen. De gula lamporna från lastbilar skär igenom xenonstrålarna och det känns nästan som att lastbilarnas ljus är starkare, men skillnaden är att deras ljus blir mer punktorienterat eller fläckorienterat. Med xenonversionen blir ljusbilden mer som en stor tavla av ljus utan punkter eller fläckar.
På långa raksträckor (över 500 meter) märker man att ljusbilden inte är längre eller bättre än vanliga halogenljus av pencilbeamtyp eller för den delen Philips Racingperformance 80%plus halogenhelljus. När man slår på extraljusen blir det något förstärkt ljusbild över 500 meter i skogsbrynet, eller om det är ett hinder i vägen så syns detta marginellt bättre med extraljusen än med bara helljus. På långa sträckor kan det därför uppfattas som att ljusbilden helt tar slut efter ca 500 meter och det blir kolsvart därefter.
Detta har jag upplevt som en nackdel. Man vill ju på långa sträckor - särskilt om man kör fort - kunna se hela sträckan och därmed planera sin körning bättre. Står det något hinner långt fram på raksträckan? Här saknar jag ett pencilbeamreflektor för xenonljusen.
På slingriga vägar utan reflexer och med skog och buskar runt omkring är ljusbilden närapå makalös. Och det känns nsätan som att effekten av xenon-ljusen blir ännu större ju sämre förhållanden det blir. Tex mörkare, regnigare, blötare osv. Det är just då som xenonlamporna känns överlägsna. På torra förhållanden, eller med snö, känns inte skillnaden så enorm. Men det gula halogen-ljuset liksom sugs upp av blötan...det gör inte xenonljuset på samma vis!
Om man täcker för den mittersta lampan (ej godkänd bred/lång) så märker man att ljusbilen framför bilen 300-450 meter blir något svagare. Men ytterst marginellt. Man ser även ett litet knappt synbart kors eller kryss när man låter lampan lysa. Märks tydligare på nära håll 50-150 meter, men knappt alls på långt. Någon jätteskillnad mellan att ha 2 eller 3 lampor blir det således inte.
För att utröna huruvida pencilbeam (ej godkänt) kunde lyfta ljusbilden ytterligare satte jag in en sådan insats i mitten. Det är väldigt få människor i det här landet som haft förmånen att testa Hella Luminator Xenon Pencilbeam. Den avråds ofta i butiker från köp och inte ens leverantörerna själva förstår riktigt vitsen med denna typ av lampa/reflektor. Den ger en ljusbild på upp mot 1200 meter fast mycket koncentrerat.
Med pencilbeamxenon i mitten får du en enormt stark kula av ljus framför bilen. Den följer dig i skogsbrynet och kurvor vart än du far med bilen. Det är nästan så att man blir lite illamående (om man har lätt för att bli det) och ljuspunkten är obehagligt stark på vanliga 50-70 och 90-vägar. Det är också lätt att man omedvetet följer ljuskulan framför bilen med blicken istället för att få det härliga vardagsrumsblicken...dvs..man tittar på naturen som om det vore dagsljus...med pencil fastnar man lättare i punkten snarare än att man tittar runt omkring.
Dikena blir också mycket starkare upplysta. Pencilbeam har en ungefär hälften så bred ljusbild som de andra lamporna. Så sidoeffekten från några meter framför bilen blir kraftigt förstärkt.
På långa raksträckor (över 300 meter) är kombinationen av bred/lång - pencil - bred/lång en fröjd. Helt galet vilket ljus och vägen blir rejält upplyst även långt bort och skillnaden är mycket stor mellan bara helljus eller extraljus. Man kan faktiskt lysa upp grannkomunen som någon skribent så vackert uttryckte sig för några år sedan.
Så på långa raksträckor är denna kombination överlägsen i ljusbild. Ljuset dör inte av som med de andra vid 450 meter utan bara fortstäter och fortsätter. Dock är ljuskulan mycket irriterande på kortare håll och när man har mycket kurviga vägar. Det är nästan så att man skulle vilja kunna stänga av mittenlampan med en egen knapp.
Och med tanke på att det inte är någon större skillnad på 3 lampor med 1 bred/lång ej e-godkänd och 2 godkända bred/långa jämfört med bara 2 stycken bred/långa så kanske det inte är helt orimligt att man investerar i en pencil med egen avstängningsknapp. Och kanske framförallt om man kör mycket på vägar med långa raksträckor.
Skulle man vilja ha riktigt fet ljusilb skulle jag nog köra 5 stycken xenon pencil beam. Då borde punkterna jämna ut sig och man får även bredden och extrem längd. Då blir du nog oslagbar ute på vägarna! 5 lampor passar nog dessvärre inte till vanliga personbilar, utan mer för lastbilar etc.
Avslutningsvis...vill du ha en riktigt fin och jämn ljusbild, och kör du oftast på obelysta vägar utan reflexer vid kanterna etc samt ligger mellan 70-120 så skulle jag utan tvecka rekommendera 2 luminator xenon bred/lång e-godkänd. Eller om du känner att du har råd...komplettera med en tredje ej e-godkänd bred/lång mittenlampa. Det ger något jämnare bild och du kan rikta ut sidoljusn något ytterligare också för optimal dikesbelysning. Pencilbeam är onödigt..det skulle bara distrahera och ge en i de allra flesta fall jobbig ljusbild. Vill du vara the King...satsa op 5 pencilbeams och rikta dem hyfsat högt. Alt. skaffa 1 pencil i mitten med separat avstägningsknapp. Jag lovar..du vill inte ha den där ljuskulan framför när du kör på slingriga vägar eller kortare raksträckor. Kulan/strålen liksom skär genom allt. En starkt koncentrerad massa, precis som en penna av ljus.
För att skydda mot stenskott finns det plexiglas/lexanskydd att montera utanpå ljusen...dessa måste dock specialbeställas och sannolikheten att Du hittar någon som saluför dem är nog minimal. Enligt den svenske importören är efterfrågan globalt för liten så tillverkaren i Australien har valt att sluta producera dessa skydda. Kanske en affärsidé för den driftige här på forumet?
Lycka till!
Försöksbilen var en V70 från 2004 med bi-xenon och extra starka halogenhelljus (Philips Racing Performance +80%)
Min frågeställning var från början om dessa ljus verkligen var så mycket bättre än konventionella halogenljus (tex Hella Rally, eller Bosch Big Knick med 100w lampor).
Jag grubblade även över vilken typ av reflektor som skulle väljas för optimal ljusbild. Luminator Xenon finns i 3 olika reflektorutföranden. Bred/lång e-godkänd, bred/lång EJ e-godkänd (lite längre ljusbild och något smalare) samt smal/lång EJ e-godkänd (så kallad pencilbeam).
Ljustester i all ära..det är riktigt svårt att skaffa sig en ordentlig uppfattning om ljusens verkliga förmåga bara genom att läsa tidningar och rapporter.
Mitt val blev tre stycken Luminators varav 2 bred/lång godkända samt 1 i mitten bred/lång ej e-godkänd.
Ljusbilden blev markant bättre. En mycket kraftfull förstärkning av ljuset på bredden. Diken och vägrenar lyses upp på ett mycket föredömligt vis. Aldrig någonsin har jag väl sett så mycket djur i rörelse som efter monteringen av dessa ljus.
När man passerar en långtradare med rejäla halogenlyktor så märker man dock att min uppsättning inte ger ett lika starkt ljus, men däremot väldigt mjukt, jämnt och vilosamt för ögonen. De gula lamporna från lastbilar skär igenom xenonstrålarna och det känns nästan som att lastbilarnas ljus är starkare, men skillnaden är att deras ljus blir mer punktorienterat eller fläckorienterat. Med xenonversionen blir ljusbilden mer som en stor tavla av ljus utan punkter eller fläckar.
På långa raksträckor (över 500 meter) märker man att ljusbilden inte är längre eller bättre än vanliga halogenljus av pencilbeamtyp eller för den delen Philips Racingperformance 80%plus halogenhelljus. När man slår på extraljusen blir det något förstärkt ljusbild över 500 meter i skogsbrynet, eller om det är ett hinder i vägen så syns detta marginellt bättre med extraljusen än med bara helljus. På långa sträckor kan det därför uppfattas som att ljusbilden helt tar slut efter ca 500 meter och det blir kolsvart därefter.
Detta har jag upplevt som en nackdel. Man vill ju på långa sträckor - särskilt om man kör fort - kunna se hela sträckan och därmed planera sin körning bättre. Står det något hinner långt fram på raksträckan? Här saknar jag ett pencilbeamreflektor för xenonljusen.
På slingriga vägar utan reflexer och med skog och buskar runt omkring är ljusbilden närapå makalös. Och det känns nsätan som att effekten av xenon-ljusen blir ännu större ju sämre förhållanden det blir. Tex mörkare, regnigare, blötare osv. Det är just då som xenonlamporna känns överlägsna. På torra förhållanden, eller med snö, känns inte skillnaden så enorm. Men det gula halogen-ljuset liksom sugs upp av blötan...det gör inte xenonljuset på samma vis!
Om man täcker för den mittersta lampan (ej godkänd bred/lång) så märker man att ljusbilen framför bilen 300-450 meter blir något svagare. Men ytterst marginellt. Man ser även ett litet knappt synbart kors eller kryss när man låter lampan lysa. Märks tydligare på nära håll 50-150 meter, men knappt alls på långt. Någon jätteskillnad mellan att ha 2 eller 3 lampor blir det således inte.
För att utröna huruvida pencilbeam (ej godkänt) kunde lyfta ljusbilden ytterligare satte jag in en sådan insats i mitten. Det är väldigt få människor i det här landet som haft förmånen att testa Hella Luminator Xenon Pencilbeam. Den avråds ofta i butiker från köp och inte ens leverantörerna själva förstår riktigt vitsen med denna typ av lampa/reflektor. Den ger en ljusbild på upp mot 1200 meter fast mycket koncentrerat.
Med pencilbeamxenon i mitten får du en enormt stark kula av ljus framför bilen. Den följer dig i skogsbrynet och kurvor vart än du far med bilen. Det är nästan så att man blir lite illamående (om man har lätt för att bli det) och ljuspunkten är obehagligt stark på vanliga 50-70 och 90-vägar. Det är också lätt att man omedvetet följer ljuskulan framför bilen med blicken istället för att få det härliga vardagsrumsblicken...dvs..man tittar på naturen som om det vore dagsljus...med pencil fastnar man lättare i punkten snarare än att man tittar runt omkring.
Dikena blir också mycket starkare upplysta. Pencilbeam har en ungefär hälften så bred ljusbild som de andra lamporna. Så sidoeffekten från några meter framför bilen blir kraftigt förstärkt.
På långa raksträckor (över 300 meter) är kombinationen av bred/lång - pencil - bred/lång en fröjd. Helt galet vilket ljus och vägen blir rejält upplyst även långt bort och skillnaden är mycket stor mellan bara helljus eller extraljus. Man kan faktiskt lysa upp grannkomunen som någon skribent så vackert uttryckte sig för några år sedan.
Så på långa raksträckor är denna kombination överlägsen i ljusbild. Ljuset dör inte av som med de andra vid 450 meter utan bara fortstäter och fortsätter. Dock är ljuskulan mycket irriterande på kortare håll och när man har mycket kurviga vägar. Det är nästan så att man skulle vilja kunna stänga av mittenlampan med en egen knapp.
Och med tanke på att det inte är någon större skillnad på 3 lampor med 1 bred/lång ej e-godkänd och 2 godkända bred/långa jämfört med bara 2 stycken bred/långa så kanske det inte är helt orimligt att man investerar i en pencil med egen avstängningsknapp. Och kanske framförallt om man kör mycket på vägar med långa raksträckor.
Skulle man vilja ha riktigt fet ljusilb skulle jag nog köra 5 stycken xenon pencil beam. Då borde punkterna jämna ut sig och man får även bredden och extrem längd. Då blir du nog oslagbar ute på vägarna! 5 lampor passar nog dessvärre inte till vanliga personbilar, utan mer för lastbilar etc.
Avslutningsvis...vill du ha en riktigt fin och jämn ljusbild, och kör du oftast på obelysta vägar utan reflexer vid kanterna etc samt ligger mellan 70-120 så skulle jag utan tvecka rekommendera 2 luminator xenon bred/lång e-godkänd. Eller om du känner att du har råd...komplettera med en tredje ej e-godkänd bred/lång mittenlampa. Det ger något jämnare bild och du kan rikta ut sidoljusn något ytterligare också för optimal dikesbelysning. Pencilbeam är onödigt..det skulle bara distrahera och ge en i de allra flesta fall jobbig ljusbild. Vill du vara the King...satsa op 5 pencilbeams och rikta dem hyfsat högt. Alt. skaffa 1 pencil i mitten med separat avstägningsknapp. Jag lovar..du vill inte ha den där ljuskulan framför när du kör på slingriga vägar eller kortare raksträckor. Kulan/strålen liksom skär genom allt. En starkt koncentrerad massa, precis som en penna av ljus.
För att skydda mot stenskott finns det plexiglas/lexanskydd att montera utanpå ljusen...dessa måste dock specialbeställas och sannolikheten att Du hittar någon som saluför dem är nog minimal. Enligt den svenske importören är efterfrågan globalt för liten så tillverkaren i Australien har valt att sluta producera dessa skydda. Kanske en affärsidé för den driftige här på forumet?
Lycka till!
Senast redigerad av 2 Barkbiten, redigerad totalt 0 gång.