Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blomman
#198147
Har en T5-94,tycker den börjar röra sig så förbannat sent,typ 3500-4000 varv börjar den komma.Innan det är det som att åka 740 gl är det normalt för modellen eller är det nåt lite tokigt?
Åker man med andra volvo turbo modeller har dom (tycker jag ett tidigare) tryck i sina bilar.
Användarvisningsbild
av Nexus
#198159
hur långt har din bil rullat?
jämför man med en LTT så kanske man kan uppleva en fullturbo som lite seg i starten :roll:
av *pettson*
#198189
blomman skrev:Har en T5-94,tycker den börjar röra sig så förbannat sent,typ 3500-4000 varv börjar den komma.Innan det är det som att åka 740 gl är det normalt för modellen eller är det nåt lite tokigt?
Åker man med andra volvo turbo modeller har dom (tycker jag ett tidigare) tryck i sina bilar.
lite intressant faktum att alla tror att en turbo inte laddar förräns du är inslagen i stolen?
Vid vilket varvtal går turbotrycksnålen över mittstrecket? Det varvtalet laddar turbon på.. sen laddar den mera o mera tills den når maxladd vid 5100rpm ..men effekt är inte samma sak som vrid. Dom ger tidigt vrid och sen effekt om man nu önskar säga det så. Lägger man nu till några tusen mil, en sliten turbo kanske? (slitna vingar om inte annat) lite småsprucken wg port som alltid och då lär INTE bilen bli piggare.. Att jämföra med 740GL är nåt som är taget ur luften om du inte har nåt allvarligt fel på bilen. Kör gärna sida vid sida med en och gasa på. Det är du som upplever den enormt trög eftersom det blir två effektpucklar som drar iväg extra. Just den här karaktären är det man tar bort med chipning bland annat.

B5234T har en maxeffekt på 166 kW (225 hk) och ett maxmoment på 300 Nm och är därmed den motor som har den högsta prestandan någonsin i Volvo personvagnars motorprogram. Tack vare det elektroniska laddtryckssystemet byggs laddtrycket upp snabbt och maximalt vridmoment finns tillgängligt mellan ca 2000 rpm och 5280 rpm. Motorresponsen är snabb, redan vid 1500 rpm är vridmomentet ca 240 Nm
Det finns med andra ord rejält med kraftresurser över ett brett varvtalsområde och prestandan bibehålls också vid körning på höga höjder.
Den raka vridmomentkurvan minskar behovet av nedväxling vid accerelation och gör att omkörningar går snabbt och säkert.
Maxeffekt: 166 kW (225 hk/222 bhp) vid 5280 rpm.
Maxmoment: 300 Nm (221 ft.lb) mellan ca 2000 och ca 5280 rpm
av blomman
#198311
Visst är 740 gl taget ur luften,men jag tycker bara att det saknas styrka i bilen.Jag drar tex en husvagn så är den eller känns klen på varv under 3000. Har man 211hk kan väl inte alla ligga vid 3000-3500 varv och mer
av *pettson*
#198346
blomman skrev:Visst är 740 gl taget ur luften,men jag tycker bara att det saknas styrka i bilen.Jag drar tex en husvagn så är den eller känns klen på varv under 3000. Har man 211hk kan väl inte alla ligga vid 3000-3500 varv och mer
211 hk du råkade missa naturligtvis att det är en 2 liters ? Möjligen en italien import?

Isåfall kan jag berätta för dej att inget fel föreligger utan den är såpass mycket sämre på lågvarv. Vrid har du naturligtvis mindre av innan laddtryck. Den har 3dl mindre cylindervolym än en vanlig B5234T. Vill du ha upp grundvridet innan ladd så får du byta upp dej också i volym.
av Lasse81
#198357
Effekt är det som är intressant. Vridmoment är bara för bilförsäljare.

Effekt bör vara: (rps x nm x 2pi) om jag inte misstar mig. Annars får jag skylla på groggen.
av *pettson*
#198387
Lasse81 skrev:Effekt är det som är intressant. Vridmoment är bara för bilförsäljare.

Effekt bör vara: (rps x nm x 2pi) om jag inte misstar mig. Annars får jag skylla på groggen.
Gott att du är formelkunnig. Vore intressant att veta vilket som drar din husvagn? Effekten eller momentet?
Vilken bil är starkast? 211hk/ 600nm? Eller 411hk/5 nm? Vilken av dom drar husvagnen bäst?
av blomman
#198598
Om man skulle chippa den så får man ju ca:40-50 kh mer samt att Nm ökar,var lägger sig den ökningen?
Man saknar ju några hk på lägre varv på 4:ans växel.
av *pettson*
#198606
blomman skrev:Om man skulle chippa den så får man ju ca:40-50 kh mer samt att Nm ökar,var lägger sig den ökningen?
Man saknar ju några hk på lägre varv på 4:ans växel.
Om jag refererar till hur jag upplevde min förvisso 2,3 liters när den chippades så blev grundvridet betydligt bättre.
av blomman
#198658
Ok,då kan det bli en bra eller bättre dragbil med ett chip. Är ett steg 1 chip gott nog.Är BARA ute efter att dra husvagnen lättare. 0-100 osv är helt oinressant.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]