blomman skrev:Har en T5-94,tycker den börjar röra sig så förbannat sent,typ 3500-4000 varv börjar den komma.Innan det är det som att åka 740 gl är det normalt för modellen eller är det nåt lite tokigt?
Åker man med andra volvo turbo modeller har dom (tycker jag ett tidigare) tryck i sina bilar.
lite intressant faktum att alla tror att en turbo inte laddar förräns du är inslagen i stolen?
Vid vilket varvtal går turbotrycksnålen över mittstrecket? Det varvtalet laddar turbon på.. sen laddar den mera o mera tills den når maxladd vid 5100rpm ..men effekt är inte samma sak som vrid. Dom ger tidigt vrid och sen effekt om man nu önskar säga det så. Lägger man nu till några tusen mil, en sliten turbo kanske? (slitna vingar om inte annat) lite småsprucken wg port som alltid och då lär INTE bilen bli piggare.. Att jämföra med 740GL är nåt som är taget ur luften om du inte har nåt allvarligt fel på bilen. Kör gärna sida vid sida med en och gasa på. Det är du som upplever den enormt trög eftersom det blir två effektpucklar som drar iväg extra. Just den här karaktären är det man tar bort med chipning bland annat.
B5234T har en maxeffekt på 166 kW (225 hk) och ett maxmoment på 300 Nm och är därmed den motor som har den högsta prestandan någonsin i Volvo personvagnars motorprogram. Tack vare det elektroniska laddtryckssystemet byggs laddtrycket upp snabbt och maximalt vridmoment finns tillgängligt mellan ca 2000 rpm och 5280 rpm. Motorresponsen är snabb, redan vid 1500 rpm är vridmomentet ca 240 Nm
Det finns med andra ord rejält med kraftresurser över ett brett varvtalsområde och prestandan bibehålls också vid körning på höga höjder.
Den raka vridmomentkurvan minskar behovet av nedväxling vid accerelation och gör att omkörningar går snabbt och säkert.
Maxeffekt: 166 kW (225 hk/222 bhp) vid 5280 rpm.
Maxmoment: 300 Nm (221 ft.lb) mellan ca 2000 och ca 5280 rpm