Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad stämmer igentligen,och vad beor det på??? Dags för en samlande tråd som går till botten med det hela!!!

Många rapporterar att bilen drar dramatisk mera bränsle när det är ny och behöver kanske 1000 mil för att slitas in. Upp till runt 30% ökad förbrukning, här är några ex:
Challe12 skrev: I början drog den 1,1 l/mil. Efter 500 mil drog den 0,9 och efter 1600 mil 0,85.
riha skrev: Min V70 D5 2006:a som jag kör idag gick från 0.8-0.65 de första tusen milen. Den har de senaste 13 000 milen hållt sig runt 0.6 - 0.65 bl körning.
Guligan skrev:Ta det lugnt, det kommer ordna upp sig tror jag. Min förra bil var en D5 185 2006:a, den behövde närmare 2000 mil innan den stabiliserade sig på ca 0,68. Första 500 milen vill jag minnas att den tog närmare litern.
Funk skrev:RimligtJag kör ibland en V50 D5 aut., det absolut första den rullade som ny var en 110 mils resa till Tyskland, den snittade 1,01 vid iofs ganska rask motorvägsskörning. Idag ligger den på 0,85 i mestadels stadskörning. Den har nu gått ca 2000 mil...
/Thomas
Andra verkar ha bilar som inte drar extra bräsnle under de första 1000 milen.
bylle skrev:När min bil var ny tog jag en liten tripp genom Norge och Finland, totalt 174 mil med en snittförbrukning på 0.76 liter per mil. .
zoran_g skrev:Hämtade ut min v70 i måndags o har endast kör 42mil än så länge jag snittar 0,73 o då är de 110 motorväg . o ganska mycket stadskörning så jag tycker din förbrukning e på tok för hög även för en aut .
Om jag kör 110-120 på fartH , så har jag en förbrukning på 0,64l\mil.
Om jag kör lagligt o varsamt så ligger jag 0,56 i 95km\h utan fartH.
mikeS80 skrev:För att kunna komma ned i verkligt låga förbrukningsvärden måste hastigheten vid landsvägskörning ligga på en låg nivå. Så fort hastigheten går över 100 km/h så stiger förbrukningen markant. Förbrukningen hos min S80N D5 Aut varierade mer efter körstil än efter körda mil. Min S80N hade följande förbrukning under den tid (18 mån) som jag körde den.
0-500 mil 7,4 l/100km
500-1000 mil 7,4 l/100km
1000-1500 mil 7,3 l/100km
1500-2000 mil 7,6 l/100km
2000-2500 mil 7,7 l/100km
2500-3000 mil 7,2 l/100km
3000-3500 mil 7,0 l/100km
3500-4000 mil 7,0 l/100km
Totalt snitt 4000 mil 7,3 l/100km
Challe12 skrev:
nu kör jag nämligen en ny BMW 320D Touring (177 hk, 350 NM) och den har dragit 0,53 från första milen.
Har själv upplevt samma sak, alla mina bilar har haft samma förbrukning från dag 1. Vad beror det på?

1: Varför är bilar så olika, har vissa fått måndagsexempler där man tagit kolvar, lager, kugghjul direkt från gjuteriet och bankat i hela skiten med slägga så att friktionen är 300% högre innan skiten har nött in sig i 1000 mil. Medan anda har fått onsdagsbilar där kolvar, block och dyligt har passerat svarvning, slipning osv så att det har bra ytor och tolleranser redan vid monteringen?

2. Upp till 30 % extra bränsle som ska försvinna i 300% mer friktion i 1000 mil borde ju slita ned motor och bil totalt, hur fungerar det igentligen, varför tar det mer, var tar det vägen, och hur håller grejerna för all friktion? Blir det inte fullt med metallspån överallt?
Jag tror det kan bero på hur folk kör in bilarna. De som kör som en påse nötter, dvs fegkör bilen under lång tid låter inte bilen slitas in ordentligt. Den kommer då dra olja och mer bränsle under hela sin livscykel.

Jag har i princip följt råden nedan på senaste 5 fordonen jag ägt och inget av dem har dragit olja:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Amli skrev:Jag ser att du har en D5 AWD man. Vad ligger du själv på förbrukning? Lite intressant då jag just beställt en XC70 D5 man. Borde väl vara snarlik förbrukning, eller?
Jag kör ju "bara" V70N D5 185 hk AWD, (ett halvår kvar till V70II byte) XC drar väl någon decliter mer, och sedan drar väl XC70II ytterligare någon deciliter till verkar det som när man tittar på kollegorna som redan bytt till nya modellen.

Omöjligt att säga vad bilen drar igentligen, det beror ju på hur man kör, när bilen var sprillans ny kunde jag köra den på som allra lägst på 0.5 l/m om man ecco-tokkörde, nu efter 5000 mil kan jag inte komma lägre, provade härom dagen på samma sträcka och det slutar fortfarande på 0.5 l/m om jag tokeccokör på samm sätt. Min bil drog alltså inte mer när den var ny än den gör idag.

Körde sedan samma sträcka men gasasde på lite, vips hamnade jag på 0,85 l/m !!!!!!!!!!!! Alltså, genom att bara gasa lite extra ökade förbrukninegn med 70% på samma sträcka. Grymt svårt att säga vad bilen drar då, två bilägare kan då lätta hamna 70% ifrån varandra vad gäller förbrukningen. Alla förare har oilka uppfattning vad "köra snålt", ägg under gasfoten innebär etc ...
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:Jag ser att du har en D5 AWD man. Vad ligger du själv på förbrukning? Lite intressant då jag just beställt en XC70 D5 man. Borde väl vara snarlik förbrukning, eller?
Jag kör ju "bara" V70N D5 185 hk AWD, (ett halvår kvar till V70II byte) XC drar väl någon decliter mer, och sedan drar väl XC70II ytterligare någon deciliter till verkar det som när man tittar på kollegorna som redan bytt till nya modellen.

Omöjligt att säga vad bilen drar igentligen, det beror ju på hur man kör, när bilen var sprillans ny kunde jag köra den på som allra lägst på 0.5 l/m om man ecco-tokkörde, nu efter 5000 mil kan jag inte komma lägre, provade härom dagen på samma sträcka och det slutar fortfarande på 0.5 l/m om jag tokeccokör på samm sätt. Min bil drog alltså inte mer när den var ny än den gör idag.

Körde sedan samma sträcka men gasasde på lite, vips hamnade jag på 0,85 l/m !!!!!!!!!!!! Alltså, genom att bara gasa lite extra ökade förbrukninegn med 70% på samma sträcka. Grymt svårt att säga vad bilen drar då, två bilägare kan då lätta hamna 70% ifrån varandra vad gäller förbrukningen. Alla förare har oilka uppfattning vad "köra snålt", ägg under gasfoten innebär etc ...
Jo, men om man bara jämför med sig själv, och heller inte - i allafall medvetet - mjukkör in bilen, borde det vara jämförbart.
Har följt debatten ganska länge nu, och på olika forum (olika märken)

En sak som jag aldrig hört att någon tagit upp i debatten är vilken årstid det är (alla mina bilar har dragit mer på vintern tex).
vilka däckdimensioner man har osv.

Givetvis så drar ju de bilar som är uttagna på vinter mer sina första mil än de som är uttagna på sommaren, om det nu inte råkar vara så att man har stora fälgar och breda däck under sommaren, då kan det ju bli tvärtom!?

Nu har jag kört min nya V70 2.4D drygt hundra mil, det jag kan konstatera är att man har en viss inlärningsperiod som gör att man kör oekonomiskt i början, särskilt om man som jag byter från bensin till diesel (mina första dieselbil), då man inte är riktigt van vid att köra på så låga varv.

Utan någon som helst vetenskaplig grund så vågar jag nog gissa att om nu förbrukningen skulle vara så hög under första perioden så skulle det ju utvecklas enorma mängder värme runt dom sakerna som har hög friktikon i början. detta borde ju bli problem.

Känns som debatten är lite infekterad av diverse skrönor och gammal tro på att saker ska köras in nu för tiden osv.
För min del så bestod den första långturen av enbart landsvägskörning i lugn takt, och då är jag inte förvånad att den klarade den förbrukningen.

Har nu sista dagarna försökt att köra med ägg under foten. Efter nytankad och nollade mätare och två dagars puttrande enligt hastighetsgränserna och med väldigt mycket planering inför trafikljus m m så landar jag på 0,84 vilket jag ser som klart godkänt. Sträcka cirka 15 mil varav 5 mil landsväg och 10 mil fördelat på körningar i stad och på landsväg med max 7-8 km i taget (till kontoret, kunder m m)

Efter det pallade jag inte längre och återföll i det normala körmönstret, dvs lite mer aktivt, och vips steg förbrukningen och jag ligger nu på 0,97 - och därikring lär den få ligga. Det är bara konstatera att bilen KAN vara bränslesnål, om man bara har tålamod att köra så som krävs.

Min bil har nu gått ganska precis 2000 mil, men jag tycker snittförbrukningen varit jämn över hela tiden så jag tror inte inkörningen påverkar så mkt - däremot verkar körstilen göra det.
kave skrev:Jag tror det kan bero på hur folk kör in bilarna. De som kör som en påse nötter, dvs fegkör bilen under lång tid låter inte bilen slitas in ordentligt. Den kommer då dra olja och mer bränsle under hela sin livscykel.

Jag har i princip följt råden nedan på senaste 5 fordonen jag ägt och inget av dem har dragit olja:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Jag har inte följt råden på internetsidan och ingen av mina bilar har dragit olja.

Har sett den sidan i andra diskussioner om inkörning, ställ er frågan hur sannolikt är det att en (motorcykel)snubbe på internet vet mer om (bil)motorer och inkörning än alla motorkonstruktörer i hela bilbranschen? Var och en får dra sina egna slutsatser.

Personligen sätter jag lite mer tilltro till (de eventuella) råden från motorkonstruktören. Dagens motorer är dock sällan i behov av inkörning, de Volvo jag ägt senaste åren har inget om inkörning i manualerna. Frågar man Volvosäljarna så säger de "kör som du brukar".

Man kan dock ta det lugnt första dagarna så att däcken och bromsarna hinner slitas in innan man pressar bilen, oanvända däck har sämre grepp och bromsarna ger inte full effekt första milen.
Man måste också inse att länken ovan handlar om motorcykelmotorer vilket inte alls innebär att råden är rakt av applicerbara på en bilmotor.
Någon som har input gällande dieselmotorer. Något som är annorlunda där, tänker på att en dieselmotor har betydligt högre kompression, insprutningstryck mm. än en bensinmotor.

Någon med tekniskt insight som kan ge lite tips?

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]