- tor 12 jun 2008, 13:06
#198228
Vad stämmer igentligen,och vad beor det på??? Dags för en samlande tråd som går till botten med det hela!!!
Många rapporterar att bilen drar dramatisk mera bränsle när det är ny och behöver kanske 1000 mil för att slitas in. Upp till runt 30% ökad förbrukning, här är några ex:
1: Varför är bilar så olika, har vissa fått måndagsexempler där man tagit kolvar, lager, kugghjul direkt från gjuteriet och bankat i hela skiten med slägga så att friktionen är 300% högre innan skiten har nött in sig i 1000 mil. Medan anda har fått onsdagsbilar där kolvar, block och dyligt har passerat svarvning, slipning osv så att det har bra ytor och tolleranser redan vid monteringen?
2. Upp till 30 % extra bränsle som ska försvinna i 300% mer friktion i 1000 mil borde ju slita ned motor och bil totalt, hur fungerar det igentligen, varför tar det mer, var tar det vägen, och hur håller grejerna för all friktion? Blir det inte fullt med metallspån överallt?
Många rapporterar att bilen drar dramatisk mera bränsle när det är ny och behöver kanske 1000 mil för att slitas in. Upp till runt 30% ökad förbrukning, här är några ex:
Challe12 skrev: I början drog den 1,1 l/mil. Efter 500 mil drog den 0,9 och efter 1600 mil 0,85.
riha skrev: Min V70 D5 2006:a som jag kör idag gick från 0.8-0.65 de första tusen milen. Den har de senaste 13 000 milen hållt sig runt 0.6 - 0.65 bl körning.
Guligan skrev:Ta det lugnt, det kommer ordna upp sig tror jag. Min förra bil var en D5 185 2006:a, den behövde närmare 2000 mil innan den stabiliserade sig på ca 0,68. Första 500 milen vill jag minnas att den tog närmare litern.
Funk skrev:RimligtJag kör ibland en V50 D5 aut., det absolut första den rullade som ny var en 110 mils resa till Tyskland, den snittade 1,01 vid iofs ganska rask motorvägsskörning. Idag ligger den på 0,85 i mestadels stadskörning. Den har nu gått ca 2000 mil...Andra verkar ha bilar som inte drar extra bräsnle under de första 1000 milen.
/Thomas
bylle skrev:När min bil var ny tog jag en liten tripp genom Norge och Finland, totalt 174 mil med en snittförbrukning på 0.76 liter per mil. .
zoran_g skrev:Hämtade ut min v70 i måndags o har endast kör 42mil än så länge jag snittar 0,73 o då är de 110 motorväg . o ganska mycket stadskörning så jag tycker din förbrukning e på tok för hög även för en aut .
Om jag kör 110-120 på fartH , så har jag en förbrukning på 0,64l\mil.
Om jag kör lagligt o varsamt så ligger jag 0,56 i 95km\h utan fartH.
mikeS80 skrev:För att kunna komma ned i verkligt låga förbrukningsvärden måste hastigheten vid landsvägskörning ligga på en låg nivå. Så fort hastigheten går över 100 km/h så stiger förbrukningen markant. Förbrukningen hos min S80N D5 Aut varierade mer efter körstil än efter körda mil. Min S80N hade följande förbrukning under den tid (18 mån) som jag körde den.
0-500 mil 7,4 l/100km
500-1000 mil 7,4 l/100km
1000-1500 mil 7,3 l/100km
1500-2000 mil 7,6 l/100km
2000-2500 mil 7,7 l/100km
2500-3000 mil 7,2 l/100km
3000-3500 mil 7,0 l/100km
3500-4000 mil 7,0 l/100km
Totalt snitt 4000 mil 7,3 l/100km
Challe12 skrev:Har själv upplevt samma sak, alla mina bilar har haft samma förbrukning från dag 1. Vad beror det på?
nu kör jag nämligen en ny BMW 320D Touring (177 hk, 350 NM) och den har dragit 0,53 från första milen.
1: Varför är bilar så olika, har vissa fått måndagsexempler där man tagit kolvar, lager, kugghjul direkt från gjuteriet och bankat i hela skiten med slägga så att friktionen är 300% högre innan skiten har nött in sig i 1000 mil. Medan anda har fått onsdagsbilar där kolvar, block och dyligt har passerat svarvning, slipning osv så att det har bra ytor och tolleranser redan vid monteringen?
2. Upp till 30 % extra bränsle som ska försvinna i 300% mer friktion i 1000 mil borde ju slita ned motor och bil totalt, hur fungerar det igentligen, varför tar det mer, var tar det vägen, och hur håller grejerna för all friktion? Blir det inte fullt med metallspån överallt?
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.