PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
1.kolla så att alla sladdar sitter i bakom i panelen.
2.kolla så att sladden till tankmätaren(på tanken) sitter kvar.
3.byt tankmätaren i tanken.

börja med nr 1. när du gjort alla så funkar din tankmätare nog igen.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
eller kolla tankmätaren de första du gör. 1. städa undan allt skit som ligger i bagaeluckan ;) ta bort mattorna, skruva bort tankmätaren och kolla om den tunna kopparlindningen runt insolatorn gått av. det är en variabel resistor och eftersom det skvalpar en del i tanken så slits tråden ofta ut då elektroden glider upp och ner på lindningen hela tiden ;)
av Amarace
Börja med det enklaste helt enkelt!

Ha tändningen på.
Ta loss kabeln som sitter på tankarmaturen och håll den mot jord (först mot armaturen, inget utslag så se till att hålla mot något som verkligen ger jord). Om den ger utslag när du håller mot armaturen så är det nästan garanterat lindningen i armaturen som gett upp, brukar isåfall gå att linda bort ett varv och tvinna ihop den igen så funkar det (inte med perfekt värde, men någorlunda). Ger den utslag när du håller mot annan jord men inte armaturen så jordar du armaturen och ser om mätaren börjar fungera INNAN du river loss den.
av Rådlös
Jag skall inte motsätta mig dom tips du har fått. Dom är säkert helt gångbara och säkra.
Men det är så här: Tankmätaren och motortempmätaren matas med samma spänning (10 volt +/- 0,2 volt). Alltså från samma spänningsstabilisator. Så om både tankmätaren och tempmätaren är knas, så får dom fel spänning. Är det bara den ena mätaren av dom två, så säger det ju sig själv vilken av dom två givarna som är trasig.
Detta kan ju vara en kunskap att "lägga på hyllan" till den dagen problemet uppstår.
Överkurs: Att man har låst spänningen till 10 volt, beror ju bl.a. på att spänningen på batteriet kan variera över ett brett spann. Från kanske 10,5 volt någon minut efter en köldstart till över 14 volt vid max laddning. Lampor och annan utrustning är dimensionerad för att tåla detta, så där är det ovesäntligt med varierande spänningar.
av Hemulen
Bra info av "rådlös". Har själv krånglat med instrumentet på 140:an,skulle köpa ett fördelningsmotstånd på volvo,ser ju inte mycket ut för världen,svindyrt, skulle ha över 500 för ett litet motstånd,blev skroten i stället nytt instrument för 300.Var ett tag sen så det kanske har ändrat sig prismässigt. :roll:

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]

Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]