Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Jag slog i ungefär 50% E85 av misstag i våran förra sommaren, kommer jag att akta mig noga för att göra om, den var allt annat än lättstartad efter det.. :oops:

/Thomas
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Funk skrev:Jag slog i ungefär 50% E85 av misstag i våran förra sommaren, kommer jag att akta mig noga för att göra om, den var allt annat än lättstartad efter det.. :oops:

/Thomas
Hmm..

[

Så länge jag slipper borra så låter det lovande :lol: :)

/Kalle
Användarvisningsbild
av A80TD
Det kan gå hyfsat om man varmkör den på bensin först. På min klippare gick det med följande teknik:

* Slå i en skvätt bensin som räcker 5- 10 min. och kör tills man hör att den börjar få soppatorsk.
* Dra av gasen snabbt innan den går helt torr på bensin.
* Fyll direkt upp tanken med E85. Det måste gå snabbt, för motorn får inte kallna.
* Starta igen och se till att gasen är på max. Då hinner den varva upp på bensinen som finns i gasaren innan etanolen hinner fram.

Sedan är det en fördel om man kan avpassa tankningarna så att det inte är kvar så mycket E85 i tanken till nästa gång, för som Thomas skriver, så blir den extremt svår att kallstarta redan med 50% E85 i tanken. Man får i princip dra den varm för hand - den tänder men orkar inte varva upp. Om man kan choka den med ett finger eller annat lämpligt föremål som blockerar luftintaget så underlättar det förstås.

Väl igång så kan man när det skymmer ute, studera den trevliga röd-lila eldflamman som slår ut ur ljuddämparen :P

Jag har väl sparat 15-20 kr i bränslekostnad förra sommaren, för att inte tala om alla kalorier jag har bränt på att slita i startsnöret :lol:
Nä, jag var mest trött på avgaslukten och ville experimentera lite. Och visst, avgaserna luktar... annorlunda. Om de är mindre giftiga vet jag inte. Tvivlar nästan på det.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Okej , det som jag har är då en åkgräsklippare, gäller det samma där? Vågar man prova?

Ja avgaserna påminner mer om växter när man kör på E85...

/Kalle
Användarvisningsbild
av camaro69
A80TD skrev: Väl igång så kan man när det skymmer ute, studera den trevliga röd-lila eldflamman som slår ut ur ljuddämparen :P

Jag har väl sparat 15-20 kr i bränslekostnad förra sommaren, för att inte tala om alla kalorier jag har bränt på att slita i startsnöret :lol:
Verkar vara en lysande idé om man vill elda upp sitt hemman. :wink:
En skogsbrand mer eller mindre lär väl inte påverka växthuseffekten, eller?

Måste kännas underbart att spara ihop till en starkpilsner under säsongen. :lol:
Måste dessutom finnas någon skönare form av motion, än att dra och slita i startsnöret. :wink:
av *pettson*
camaro69 skrev:
A80TD skrev: Väl igång så kan man när det skymmer ute, studera den trevliga röd-lila eldflamman som slår ut ur ljuddämparen :P

Verkar vara en lysande idé om man vill elda upp sitt hemman. :wink:
En skogsbrand mer eller mindre lär väl inte påverka växthuseffekten, eller?

Måste kännas underbart att spara ihop till en starkpilsner under säsongen. :lol:
Måste dessutom finnas någon skönare form av motion, än att dra och slita i startsnöret. :wink:
Får väl göra som jag.. inverstera i en 5hp partner med självdrivning, tändningslås och elstart på.. ;-// Men den kommer inte att konverteras. Det är otrevligt att bensinen knappt räcker runt gräsmattan på den. Att då självklart ge den 30% mera sås betyder att jag måste tanka den dessutom varje gång jag klipper mattan. Det kommer inte på fråga. Plus att gå o inandas doften av etanolen..*burr.... är man så man tycker bensin avgaser luktar illa föreslår jag aspen bensin plus doftmedel till bensinen. Finns att slå i så det luktar jordgubb eller äpple osv. Försöker hitta vart jag sett det där doftmedlet.. :-)-)
Användarvisningsbild
av Scania
...eller putta på en handjagare... inga bränslekostnader, endast doft av nyslaget gräs, hög kaloriförbränning, billig i inköp, tar liten förvaringsplats. 8)
av Rådlös
Camaro69 frågade:
Måste dessutom finnas någon skönare form av motion, än att dra och slita i startsnöret.

Svar = Startgas!

Den synliga eldsflamman ur avgasröret blir helt säkert ännu hetare med ren bensindrift, på A 80 TD:s klippare, eftersom etanol har en lägre förbränningstemperatur än bensin. Man kan ana att du har en läckande avgasventil.

Och Scania: Dina äpple och jordgubbsdofter är troligen ett avkok gjort med just etanol! Sprit är ju som bekant det vanligaste sättet att få ut essenser ur naturliga råvaror.

Och varför tror ni att etanol skulle vara giftigt? Det finns personer som dricker det. Varje dag t.o.m. Dom lever vidare, i alla fall nästan lika länge som vi andra. Försök dricka bensin och konstatera hur hälsosamt det är.

Alkylatbensin är ett alternativ, men ack så dyrt.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]