Det kan gå hyfsat om man varmkör den på bensin först. På min klippare gick det med följande teknik:
* Slå i en skvätt bensin som räcker 5- 10 min. och kör tills man hör att den börjar få soppatorsk.
* Dra av gasen snabbt innan den går helt torr på bensin.
* Fyll direkt upp tanken med E85. Det måste gå snabbt, för motorn får inte kallna.
* Starta igen och se till att gasen är på max. Då hinner den varva upp på bensinen som finns i gasaren innan etanolen hinner fram.
Sedan är det en fördel om man kan avpassa tankningarna så att det inte är kvar så mycket E85 i tanken till nästa gång, för som Thomas skriver, så blir den extremt svår att kallstarta redan med 50% E85 i tanken. Man får i princip dra den varm för hand - den tänder men orkar inte varva upp. Om man kan choka den med ett finger eller annat lämpligt föremål som blockerar luftintaget så underlättar det förstås.
Väl igång så kan man när det skymmer ute, studera den trevliga röd-lila eldflamman som slår ut ur ljuddämparen
Jag har väl sparat 15-20 kr i bränslekostnad förra sommaren, för att inte tala om alla kalorier jag har bränt på att slita i startsnöret :lol:
Nä, jag var mest trött på avgaslukten och ville experimentera lite. Och visst, avgaserna luktar... annorlunda. Om de är mindre giftiga vet jag inte. Tvivlar nästan på det.