PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Raggo
Tjena, tänkte byta olja i mina dubbla m40 som sitter på a-traktorn, så vad ska man ha för olja i dom? och några tips på hur man byter har aldrig gjort det förut så.. :)
Användarvisningsbild
av fribbe_740
Raggo skrev: och några tips på hur man byter har aldrig gjort det förut så.. :)
enklaste är väl:
1. skruva bort nedre pluggen för oljan och låt all olja rinna ut.
2. skruva tillbaks den och skruva dän nivåpluggen (sitter snett ovanför bottenpluggen, båda två har fyrkantiga bulthuvuden)
3. skruva växelspaken (görs uppifrån, nån damask eller liknande kanske måste plockas bort)
4. fyll på olja i hålet där växelspaken satt tills det börjar rinna ur nivåpluggen.
5. om du fyllt lite för mycket, vänta till det runnit klart ur nivåhålet. skruva sen tillbaks nivåpluggen och kör!
mvh david
Användarvisningsbild
av Hasse63
Raggo skrev:vad ska man ha för olja
Växellådsolja från macken SAE80. Oljeåtgång 0,75 liter :wink:
Om du inte vill eller kommer åt växelspaken pga din snygga mittkonsol :P så kan du trä i 1m trädgårsslang i oljepåfyllningshålet och andra ändan upp i motorrumet, trä på en tratt där och fyll 0,75 liter olja...Tar lite tid men den som skyndar har brottom :D
Användarvisningsbild
av igelkottar
Ett tips!

Lossa nivåpluggen först, så du vet att det går att fylla
på olja igen, så du inte står där med en låda tom på olja som du inte kan fylla.
av Raggo
Okaj, tackar för tipsen, men en jag känner hade visst en special grej som bilverkstäder använder vid oljebyte, en sorts växellådsoljepump som dom använder får testa om den funkar först, annars kör jag med de som ni tipsat mig om ! :)
Användarvisningsbild
av Örnen
Har man en vanlig oljekanna med böjlig slang eller så trär man på en passande slang på metallpipen går det bra att fylla med den. :-)-)
av Amazon
En oljesug fungerar som sagt ypperligt när man ska byta olja i växellådor eller bakaxlar. GL4 växellådsolja är väl det bästa men GL1 fungerar också bra och även vanlig motorolja. GL4 är väsentligen en GL1 med mer slitageskydd sk EP-additiv. GL5 innehåller ännu mer och ännu reaktivare EP-additiv. Dessa kan vara agressiva mot gula metaller t ex synkringar men halten och reaktiviteten på additiven i en GL4 är balanserad för att passa en manuell växellåda med synkringar.
OM RYSSEN KOMMER

Hoppsan, en av Ukrainas F-16 verkar ha skjutit ner[…]

Du behöver inte ta bort egrkylaren för[…]

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av[…]

LÖST!! Hoppas jag.. :-) Som av en slump s&[…]