- tor 01 maj 2008, 11:30
kebne skrev:Dom har säkert inte gjort nåt fel vid monteringen utan jag får nog bara säga välkommen till eftermarknaden. Eftermarknadsdelar är inte alls av samma kvalitet som originaldelen sen får det vara volvo original eftermarknad eller vad man vill. När ett originallager går runt 25k mil på bilen så går eftermarknadslagret runt MAX 5k mil oavsett om vi pratar om SKF eller Rouville, eller andra lagersorter. Och det är en situation som är skapad av bilindustrin. Eftermarknaden är idag det man tjänar pengar på. Inte att sälja bilar.*pettson* skrev:Igår kollade jag upp detta närmare i en GDS hall. Det var ett tydligt glapp i vänster framhjul. Och håller man handen på fjädern och snurrar runt så känns det. Så det tyder på att det är framhjulslagret. Lite konstigt ändå. Jag har papper på att den förra ägaren låtit byta framhjulslagret på just vänster sida för precis 2 år sedan, medan jag inte har papper på att det är bytt på höger sida sen bilen var ny. Den har idag gått ca 16000 mil. Kanske slarvade de vid monteringen?kebne skrev:Nu har frun varit inne på Volvo med bilen för att få en liten koll på bilen. De hade öppnat motorhuven och snurrat på ratten med bilen stillastående. Då rör sig tydligen den vänstra fjäderbenslagringen eller dyligt (tallriken som man ser när motorhuven är öppen). Meken var osäker på om det skulle vara så. Sedan var det tydligen låg nivå på ATF-oljan (servostyrningen?). Jag har inte kollat detta än. Men antar att man inte bara kan fylla på utan att kolla upp om det läcker någonstans.jag fick just en ide.. känns det som om det går tungt lätt tungt lätt? när du vrider på ratten eller hugger det =?
Det var rätt skönt att få det bekräftat eftersom jag var rätt inställd på att det var fel på lagret. Hade till och med beställt framhjulslager samt drivaxeldamasker innan jag startade denna tråden. Fast det kanske var lite dumt beställa samt hämta ut framhjulslager till bägge hjulen+damasker. Som det känns nu så byter jag lager+damasker på vänster sida och väntar med att byta på höger sida. Men hur länge jag skall vänta hänger lite på hur länge jag vågar köra med småsprucken yttre drivaxeldamask. Det verkar vara ytsprickor (har klämt på dem). Av tidsbrist tänkte jag att jag skulle hålla uppsikt på dem framöver, men ni kanske tycker jag skall byta åtminstone damaskerna på höger sida? Jag märkte också att fastän de inre drivaxeldamaskerna ser lite smutsiga ut så verkar de inte slitas på samma sätt, inga sprickor kunde jag se på dem. Troligen pga de flexar mindre. Men det kan ju spricka ändå en vacker dag när de blivit lagom torra och hårda...
Av det andra som nämts ovan, ev. hugg i ratten, servostyrningsolja och glapp i fjäderbenslagring, hittar jag med mina begränsade kvalifikationer inget fel på. Oljan når upp till det mittersta strecket i nivågraderingen. Då har jag gjort på följande sätt för att mäta, öppna lock, torka av, skruva tillbaka lock (inte bara låta locket ligga mot behållaren), öppna igen och kolla.