Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
kebne skrev:
*pettson* skrev:
kebne skrev:Nu har frun varit inne på Volvo med bilen för att få en liten koll på bilen. De hade öppnat motorhuven och snurrat på ratten med bilen stillastående. Då rör sig tydligen den vänstra fjäderbenslagringen eller dyligt (tallriken som man ser när motorhuven är öppen). Meken var osäker på om det skulle vara så. Sedan var det tydligen låg nivå på ATF-oljan (servostyrningen?). Jag har inte kollat detta än. Men antar att man inte bara kan fylla på utan att kolla upp om det läcker någonstans.
jag fick just en ide.. känns det som om det går tungt lätt tungt lätt? när du vrider på ratten eller hugger det =?
Igår kollade jag upp detta närmare i en GDS hall. Det var ett tydligt glapp i vänster framhjul. Och håller man handen på fjädern och snurrar runt så känns det. Så det tyder på att det är framhjulslagret. Lite konstigt ändå. Jag har papper på att den förra ägaren låtit byta framhjulslagret på just vänster sida för precis 2 år sedan, medan jag inte har papper på att det är bytt på höger sida sen bilen var ny. Den har idag gått ca 16000 mil. Kanske slarvade de vid monteringen?

Det var rätt skönt att få det bekräftat eftersom jag var rätt inställd på att det var fel på lagret. Hade till och med beställt framhjulslager samt drivaxeldamasker innan jag startade denna tråden. Fast det kanske var lite dumt beställa samt hämta ut framhjulslager till bägge hjulen+damasker. Som det känns nu så byter jag lager+damasker på vänster sida och väntar med att byta på höger sida. Men hur länge jag skall vänta hänger lite på hur länge jag vågar köra med småsprucken yttre drivaxeldamask. Det verkar vara ytsprickor (har klämt på dem). Av tidsbrist tänkte jag att jag skulle hålla uppsikt på dem framöver, men ni kanske tycker jag skall byta åtminstone damaskerna på höger sida? Jag märkte också att fastän de inre drivaxeldamaskerna ser lite smutsiga ut så verkar de inte slitas på samma sätt, inga sprickor kunde jag se på dem. Troligen pga de flexar mindre. Men det kan ju spricka ändå en vacker dag när de blivit lagom torra och hårda...

Av det andra som nämts ovan, ev. hugg i ratten, servostyrningsolja och glapp i fjäderbenslagring, hittar jag med mina begränsade kvalifikationer inget fel på. Oljan når upp till det mittersta strecket i nivågraderingen. Då har jag gjort på följande sätt för att mäta, öppna lock, torka av, skruva tillbaka lock (inte bara låta locket ligga mot behållaren), öppna igen och kolla.
Dom har säkert inte gjort nåt fel vid monteringen utan jag får nog bara säga välkommen till eftermarknaden. Eftermarknadsdelar är inte alls av samma kvalitet som originaldelen sen får det vara volvo original eftermarknad eller vad man vill. När ett originallager går runt 25k mil på bilen så går eftermarknadslagret runt MAX 5k mil oavsett om vi pratar om SKF eller Rouville, eller andra lagersorter. Och det är en situation som är skapad av bilindustrin. Eftermarknaden är idag det man tjänar pengar på. Inte att sälja bilar.
av kebne
*pettson* skrev: Dom har säkert inte gjort nåt fel vid monteringen utan jag får nog bara säga välkommen till eftermarknaden. Eftermarknadsdelar är inte alls av samma kvalitet som originaldelen sen får det vara volvo original eftermarknad eller vad man vill. När ett originallager går runt 25k mil på bilen så går eftermarknadslagret runt MAX 5k mil oavsett om vi pratar om SKF eller Rouville, eller andra lagersorter. Och det är en situation som är skapad av bilindustrin. Eftermarknaden är idag det man tjänar pengar på. Inte att sälja bilar.
I mitt fall så har jag kvitto på bytet som är utfört hos Bilia, Alvik. Och navsats har nummer (VO 274378) enligt kvittot. 3800 mil sedan var det. Borde inte det ha varit en bra navsats?

Förresten står det något om tätning (VO 9492980) för 16,73 på kvittot. Kan det vara metall-lim eller?
av *pettson*
kebne skrev:
*pettson* skrev: Dom har säkert inte gjort nåt fel vid monteringen utan jag får nog bara säga välkommen till eftermarknaden. Eftermarknadsdelar är inte alls av samma kvalitet som originaldelen sen får det vara volvo original eftermarknad eller vad man vill. När ett originallager går runt 25k mil på bilen så går eftermarknadslagret runt MAX 5k mil oavsett om vi pratar om SKF eller Rouville, eller andra lagersorter. Och det är en situation som är skapad av bilindustrin. Eftermarknaden är idag det man tjänar pengar på. Inte att sälja bilar.
I mitt fall så har jag kvitto på bytet som är utfört hos Bilia, Alvik. Och navsats har nummer (VO 274378) enligt kvittot. 3800 mil sedan var det. Borde inte det ha varit en bra navsats?

Förresten står det något om tätning (VO 9492980) för 16,73 på kvittot. Kan det vara metall-lim eller?
Jag förstår nu inte hur du menar riktigt?.. Bra navsats?.. ALLA lagertillverkare har sänkt kvaliten på fordonstillverkarnas begäran.. Det säljs för lite delar helt enkelt.
av kebne
*pettson* skrev:
kebne skrev:

Jag förstår nu inte hur du menar riktigt?.. Bra navsats?.. ALLA lagertillverkare har sänkt kvaliten på fordonstillverkarnas begäran.. Det säljs för lite delar helt enkelt.
Okej, jag var inte säker på om jag uppfattade dig rätt tidigare. Det är ju rent av skamligt om det som du skriver stämmer! Man får väl hoppas att man fått ett nav som ligger utanför toleranserna (till det bättre).
av kebne
Jag måste ju rapportera av lite hur det går. Har fått loss nästan alltihopa nu, drivaxel, framhjulslager etcetera.
Att få av bromsskivan kräver som pettson skrivit på sin hemsida att man slår på bromsskivan, mot navet. Jag gjorde lite fel där. Slog för långt ut mot kanten. Rätt plats är ca 8mm in så att det uppstår en brytverkan.
Att sedan få av spindelleden var också krångligt. Jag hade ingen bra avdragare.. Lösningen vara att ta bort bärarmen.
Nu strular jag med att få bort drivknutarna från drivaxeln som jag spänt fast i ett skruvstycke. Jag får be frugan hjälpa mig med låsringarna medan man knackar bort drivknuten. Hoppas det går bra. Fy sjutton vad fettet såg svart och oljigt ut! Känner mig än mer manad att byta damaskerna på höger sida bilen när jag får tid.
av *pettson*
Tja det finns ingen annan förklaring eftersom ett lager bilen är utrustad med från fabrik håller 20000mil.. medans ett SKF som är eftermarknads håller runt 5000 mil.. Problem med material sägs det.. men man kan skicka folk till rymden.. men inte göra spindelleder som klarar 2000 mil?
Men jag ska citera en talesman för VAG när han fick frågan om eftermarknadsdelar är sämre än delen bilen lämnade bandet med? OAVSETT om dom är *original* Det var med på nåt motorprogram som var typ 10 avsnitt eller nåt..
Han sa..: Det svåraste som finns är att göra en reservdel så bra att kunden känner att han fått nåt bra för pengarna. Men ändå så dålig att vi får in den ofta på verkstan för att tjäna pengar på den...
Användarvisningsbild
av Örnen
Jag vet inte vem inom SKF eller andra tillverkare som Pettson fått info om att de skulle göra annan sämre kvalitet på bilindustrins begäran. Nja det tror jag vad jag vill om. Säkert kan det vara så att underleverantörer pressas att sänka sina produktionskostnader och därmed också kvalitén, men att de skulle ha något "avtal" med bilindustrin det håller jag för högst osannolikt. Förresten så hör man rätt ofta om återkallelse av olika bilar då man insett att man monterat en undermålig komponent från fabrik. Sätter de då dit en ännu sämre del för att laga felet? Ja, jag vet att det är oftast under garantitiden men garanti gäller även för bildelar som monteras efter fabriksgarantin gått ut. Spara köpekvittona. Köper ni delar från Volvo att laga bilen med. Be då att delen loggas in med ert bilnummer så behöver ni inte nått kvitto. Visste ni inte att det går så vet ni nu. :-)-)
av *pettson*
Örnen skrev:Jag vet inte vem inom SKF eller andra tillverkare som Pettson fått info om att de skulle göra annan sämre kvalitet på bilindustrins begäran. Nja det tror jag vad jag vill om. Säkert kan det vara så att underleverantörer pressas att sänka sina produktionskostnader och därmed också kvalitén, men att de skulle ha något "avtal" med bilindustrin det håller jag för högst osannolikt. Förresten så hör man rätt ofta om återkallelse av olika bilar då man insett att man monterat en undermålig komponent från fabrik. Sätter de då dit en ännu sämre del för att laga felet? Ja, jag vet att det är oftast under garantitiden men garanti gäller även för bildelar som monteras efter fabriksgarantin gått ut. Spara köpekvittona. Köper ni delar från Volvo att laga bilen med. Be då att delen loggas in med ert bilnummer så behöver ni inte nått kvitto. Visste ni inte att det går så vet ni nu. :-)-)
Jag ska kort förklara hur bilindustrin bestämmer..
När bilen delarna till bilen köps in då gäller en viss kvalite. Dom lagren håller runt 20.000 mil på en volvo, men lite kortare nu ju nyare bil vi talar om.. det ser vi ju om vi kikar i andra forumsdelar.
Sen kommer vi till det knepiga.. Om vi köper ett reservdelslager till samma bil av samma lagerfabrikat så kommer vi bara 5000 mil?
Det handlar inte om att göra endast sämre saker som om det vore av illvilja. Det handlar om att sälja mera. Idag tjänas inget på att sälja bilar. Idag tjänas allt på ren service..
Men visst är det lite roligt att timken och skf samt några andra fabrikat inte kommer en enda mil till än varandra?.. ÄNDÅ gick det att leverera bättre kvalite då bilen tillverkades? Skf lever på att sälja liksom andra.. Krävs det en viss kvalitet för att få sälja volymer så kommer den kvaliten att tillverkas och inget annat. Även om kvaliten är lägre.
Så avtal.. nej kanske fel ordval.. ska vi kalla det konsekvens?.. I övrigt gjorde ju VAGs talesman det uttalandet jag pratade om på svensk TV så det går säkert att få fram det avsnittet via SVT eller vilken kanal det var. Han skämdes som en idiot när han förklarade hur mycket sämre piratdelar var än original.. Sen visade reportern två slipmärken och dom satt där VAG stämplarna var på en originalbit. Plus att gummit var stämplat med VAG märket..Jobbig sits..
Garantier ja.. två år.. tre år på en del ställen. Gäller ej slitage.. Hmm hur blir det fel på ett lager om det inte slits i förtid och vad är förtid? 1000 mil? 2000mil?? Eller om en bromsskiva spricker efter ett år.. går det igenom? Icke.. garantier är det bästa som finns.. för dom gäller massor.. eller ingenting. Det vet dom flesta hyundai ägare nu.. :-)-) 7års garanti på allt utom slitdelar.. till slitdelar räknas allt utom... den finns det en lista på typ 15 saker.. ;-// Det är garanti det..

*Förresten så hör man rätt ofta om återkallelse av olika bilar då man insett att man monterat en undermålig komponent från fabrik. Sätter de då dit en ännu sämre del för att laga felet?*

Svaret är nej.. den är precis lika dålig ur slitagesynpunkt...
Alla som vet nåt om VAG vet att deras framvagnsdelar är undermåliga och dom som man monterar på garantin är precis samma saker med små små ändringar. Dom klarar sej inte en mil till men man har åtgärdat det som det klagades på i övrigt..
MEN SE på eftermarknaden finns det *Förstärkta * framvagnskit att köpa som faktiskt håller runt 3-4ggr så lång tid som originalet. Inte kan väl VAG missat att det finns? Eller att missat att eftermarknaden faktiskt har en bättre lösning? Kan VAG räknat fel? Nej.. VAG vill sälja.. det får man inte på delar som håller länge.. Vag är då inte ensamma, volvo är exakt likadana.. eller fransoserna eller andra.. det är en marknadsekonomi.. sälja för att göra vinst precis som alla andra företag..
Användarvisningsbild
av Örnen
Jag känner till att marknadsekonomi går ut på att man ska konsumera och så mycket omsorg för konsumenterna är det inte. På farsans bil som han köpte begagnad privat för ett antal år sedan började "trumpinnarna", krängningshämmarstagen knattna inte långt efter köpet. Den förre ägaren hade nyligen bytt dessa ca 3000 mil och drygt två år hade passerat såg jag på kvittot som följde med. Egentligen gäller inte garanti på delar eller begagnade saker överhuvudtaget till näste ägare vilken vara/produkt det än är. Jag gick till Volvo och klagade men tyvärr kunde jag inte få nya monterade eftersom två år passerat med nån dryg månad. Dock fick jag utan problem rabatt på nya 20% billigare än ordinarie. Verkaren sa att hade jag kommit inom tiden så skulle de monterat nya utan kostnad. Inga frågor om miltal. Jämförde de gamla med den nya och det var skillnad på damaskerna som var dubbelveckade (dragspel) jämfört med de gamla som dels enl uppgift hade för lite fett inuti och sträcktes mer i gummit pga annan konstruktion på damasken. Hittills har de nya hållit utan problem.
av kebne
Dagens rapport. Hade räknat med att vara klar idag med bilen. Men det gick inte riktigt som jag hade tänkt...

På morgonen hade jag problem med kitet med drivaxeldamasker från Sidan (Mekonomen). Det ena är att det till inre drivaxeldamasken följde med en 80g fettpatron men till den yttre var det med 2 st 80g fettpatroner.. Det var ju en för lite till den inre tyckte jag eftersom den är väldigt stor om man inte bara ser till damaskens storlek utan också lagerhuset/drivknuten.
Sedan så var det lite problem med att stor-klammern till den inre damasken "82mm" var svår att spänna. Den borde varit någon mm kortare. Nu hade jag ju en extra uppsättning med damasker och tillbehör så jag kunde göra det bättre. Alltså i med en till fettpatron till den inre damasken och ny stor-klammer till inre damasken. Denna gång så kom jag på att jag kunde sätta en ännu större klammer ovanpå stor-klammern och på så vis spänna den bättre. Se bild.Bild

Nu var det dags att montera alltihopa tänkte jag. Men när jag nu skulle ta bort lite rost från bärarmen "länkarm" med en 3M färg/rostborttagare (rekommenderas!) så upptäckte jag att den lilla damasken som hör till spindelleden (?) ,som fästes mot spindeln, var skadad! Måste ha gått sönder när jag försökte ta loss bärarmen från spindeln med en gaffel-liknande avdragare. Suck alltså!! Gör inte om detta folk! Ta bort bärarmen från chassiet först istället och banka ned den från spindeln.
Så jag fick ta trampcykeln och cykla till volvo. Skylten med öppet-tider visade lördagar 10-14 och jag var där i sista stund. Fast det gick ju inte att köpa bara gummidamasken till bärarmen! Tror dom inte att folk kan ta sönder dem? Utan det var 1625 för en ny bärarm som gällde. Men de sade att kanske Mekonomen (på andra sidan stan) hade nåt. Jag tvekade lite... Köpte bara med mig en ny packbox till växellådan där drivaxeln går ut.. Tänkte helt enkelt att varför skall jag inte byta packboxen som suttit i så många mil samt att jag hade i bakhuvudet att på MC brukar man ofta byta packboxar när man håller på och plockar med axlar.
Trampade hastigt till Mekonomen, men de hade stängt. Såg 2 gubbar och knackade på.. En gubbe kom ut. -"Kassan har stängt, vi kan inte öppna den". Varvid jag svarade ok, men frågade om det gick att få tag i dammskydd till bärarmen, nope! Och en ny bärarm kostar 1100 ungefär trodde han.. Ajökens! Nu resonerade jag som så att 1100 kr mot 1625 kr inte är så stor skillnad om man tänker på att kanske Mekonomens bärarm skiljer mer i måtten och därmed gör det obligatoriskt med ny framvagnsinställning ala 1000kr. Så jag trampade tillbaka till volvo och fastän klockan var strax före 15 så var det öppet ändå! De 2 gubbarna på bildelar flinade glatt åt min återkomst. Jag hivade upp den gamla bärarmen på disken som referens tänkte jag medan vi gick igenom köpeproceduren. Han gick och kom igen med en kartong som jag bad att få öppna. Inuti den låg en bärarm som inte var likadan! Det var typ gängade bitar på tungorna istället för bara bussingar. Expediten fattade ingenting. Hade ju matat in regnumret och ändå var det fel.. Men han gick och kom med en annan kartong som innehöll en identisk bärarm. Samma pris.. Topp!
Cyklade hem och lönade mig med en glass i solen. Därefter ut och meka igen. Var knöligt få bort packboxen från växellådan! Fick slutligen bort den genom att ta en liten universalavdragare och en blocknyckel (17mm) som mothåll. Se bild.
Bild
(Tog först 8 mm som mothåll men den vek sig) Insåg att det inte skulle gå att få ut den genom att bara veva på.. När den satt ordentligt så tog jag istället tag om hela avdragaren och vickade ut packboxen. Eftersom det rann lite olja var det lite brått få dit den nya boxen. Tog en jättehylsa ala 36mm eller vad det var och drev in packboxen. Här kommer dagens bottennapp. Drev in den för långt! Jag gjorde misstaget att vänta på att packboxen skulle ta stopp när Volvo tydligen bestämt att den möjligheten inte skall finnas. De kunde lätt ha förhindrat mitt misstag bara genom att göra packboxen bredare så att den tagit i lagret baktill. Eller att de haft en större diameter initialt i blocket som bara packboxen går in i. Nu drev jag inte in den så långt att den tog stopp, men väl 3-4 mm för mkt. Jag kollade drivaxelns form och bedömde att packboxens kant troligen skulle täta dåligt efter den här fadäsen.
Försökte mig på att vicka ut packboxen med ett för ändamålet specialtillverkat verktyg (en cykelslang-avdragare i metall som jag bockat till lite här och var) men det fick jag ge upp. Så nu är det bara att vänta glatt till på måndag då Volvo-butiken öppnar igen och då skaffa en ny packbox igen. Nästa gång tänkte jag driva in den bara 5-6 mm med jätte-hylsan och därefter driva med en träbit som är större än diametern på packboxen så att man inte går längre än till blocket, så som det skall vara! Troligen toppfyller jag också med växellådsolja i sluttampen.

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]