Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EvilAngel
Hej jag har just bytt topplockspackning på en 850 glt 92. Det var en upplevlese... Jaja.. Allt va på plats o bilen startade på en gång. Körde säkert 300mil med den, ganska hårt me. men det va mest bara föra att jag ville veta om allt höll :).
Men sen så helt plötsligt så funkar tomgången lite sisådär va?? Den pendlar mellan typ 500-800Rpm, och det kom från ingenstans. Ibland så får jag sitta o ge lite gas så att den inte dör på tommgång vid start. Tyvärr så håller det i sig även när bilen har nått arbetstemp, dock dör den inte då :)

Det enda jag har upptäkt är ett hål på Ljudämparen, samt att övre motorfästet är slut.
Tänkte på om det blir för lite motsånd i rören eller dyligt? Eller om det trasiga motorfästet slitit på grenröret?
För övrigt så går bilen som ett skollat troll!

Fins säkert en massa fel som är trasiga? :)
Är tacksam för förslag :)
Har testat felkoderna för bränslesystemet, får bara upp 1-1-1 o då ska ju det va ok om jag förstått det rätt?
Har kollat tändstiften, jordningspunkter, sopparelät, säkringar. Blir inte klok på det?
Det som gör mig så konfundersam är att det bara är på tomgången som den strular, den går jättefind vid pådrag osv.

Men du tror inte att det kan o ha o göra med lamdasonden? O vad kan jag göra med den om jag nu plockar väck den? Rengöra med typ vatten eller, tror jag ar för mig att dom är känsliga som f**n och att man ej ska fixa med dem...

Tackar o bockar för svar! :)
Vakumslangar/Mangnetventil

Vakumslangar har kollat dem men kan inte helt avgöra om dom är i bra skick eller inte.. dom ser bra ut i alla fall. Kan man använda vilka slangar som helst för att byta dem? om man använder ngr i samma storlek?
När jag bytte topplockspackning så gjorde jag rent vevhusventilationen, samt att jag checkade alla vakumslangar.
Men om dom suttit där i typ 15 år så kan dom säkert va lite slitna.

Den där tomgångsventilen som du sa, är det mangnetventilen på vakumslangen eller är det ngt annat?
Ngt bra tipps på hur man kollar en sån?

Tackar o bockar!
O önskar er alla en HÄRLIG VALBORG!
av *pettson*
EvilAngel skrev:Är flammfiltret samma sak som Flamfällan?

Den som gapar efter galen fågel, ser inte skogen för alla träd!!!
flamfilter och flamfälla är detsamma.. Men jag antar att du kikat på den.. du har ju nyss deklarerat att du gjort rent hela vevhusventilationen?.. Den ingår där. :-)-)

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]