Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nybörjare
Hej!
Jag skall byta bromsok bak på en S70, får loss alla skruvar utom bromsröret, funderar nu på att kapa röret vid
oket och kona om bromsröret medans det fortfarande sitter kvar i andra ändan.

Funderar nu på vad det är för material i orginalbromsröret är det Koppar/nickel eller stål.
Tänkte köpa Biltemas koningsverktyg (229kr), är lite orolig att det inte skall fungera
av *pettson*
Nybörjare skrev:Hej!
Jag skall byta bromsok bak på en S70, får loss alla skruvar utom bromsröret, funderar nu på att kapa röret vid
oket och kona om bromsröret medans det fortfarande sitter kvar i andra ändan.

Funderar nu på vad det är för material i orginalbromsröret är det Koppar/nickel eller stål.
Tänkte köpa Biltemas koningsverktyg (229kr), är lite orolig att det inte skall fungera
Det är koppar/nickel och det fungerar utmärkt..
av Nybörjare
Tackar för svaret Pettsson,besökte din hemsida och upptäckte att du verkar vara ett riktigt proffs så naturligtvis har jag en följdfråga.

Funderade vidare på detta med att kapa bromsröret vid bakre oket och kona om röret, det innebär ju att bromsvätskan kommer att rinna ut åtminstone en del och då blir man ju orolig för att det behövs luftas på alla hjul
och vad det innebär med fastrostade luftnipplar.

Så min fråga är har du något bra tips så det "räcker" att lufta på det nya oket?
av *pettson*
Nybörjare skrev:Tackar för svaret Pettsson,besökte din hemsida och upptäckte att du verkar vara ett riktigt proffs så naturligtvis har jag en följdfråga.

Funderade vidare på detta med att kapa bromsröret vid bakre oket och kona om röret, det innebär ju att bromsvätskan kommer att rinna ut åtminstone en del och då blir man ju orolig för att det behövs luftas på alla hjul
och vad det innebär med fastrostade luftnipplar.

Så min fråga är har du något bra tips så det "räcker" att lufta på det nya oket?
Absolut.. gör så att du gör dej en träpinne eller nåt liknande. Låt pedalen tryckas ned halvvägs och hållas fast där. Nu kan det inte rinna ut nåt speciellt ur bromsröret eftersom det inte kan rinna till nåt i huvudbromscylindern. Med andra ord du får bara några droppar som droppar ur efter det att du tryckt ned. Det kommer inte att rinna. Och när du är klar med allt inkl monteringen av oket släpper du pedalen sakta först. Sen luftas det genom att öppna nippeln samtidigt som pedalen trampas ned. På det sättet VET du att vätska kommer ut utan motstånd. När vätska visat sej byter du metod. Den som sköter pedalen skapar tryck och du luftar när det finns tryck. Alltså den helt vanliga metoden.
Konsten att lossa en bromsnippel är inte så svår egentligen. Särskilt inte när du kan ta upp den i bänk. Det finns två metoder, antingen värmer du oket runtomkring nippeln med en värmepistol (gasol om du har tillgång) använd en blöt trasa lite grand så du vet att nippeln är kall.. Använd sen HYLSA spänn upp snärta till. VRID INTE för momentet kan få nippeln att gå av. När du snärtar till så rör bara nippeln några millimeter sen tillbaka igen så du liksom juckar upp den. Det är för att gängorna ska släppa taget om varandra innan nippeln går av.
Metod två är att sätta nippeln i spänn med en nyckel som passar perfekt. Sen tar du en hammare och knackar några ggr på nippeln (precis på så sätt du hamrar in en spik, alltså rakt uppifrån) OBS du måste hålla spänn hela tiden. På så sätt gör vi materialrörelser i gängans riktning så att dom lossnar ifrån varandra. Att ösa på med rostlösare är lite värdelöst eftersom det ännu inte är uppfunnet en rostlösare som går in 10mm i åtdragna gängor.
Byt sen nippel så att du VET att det är tipp topp. Dra nippeln förståndigt, inte hårdare än 9nm..
Skulle en nippel gå av så har du ju på hemsidan hur man tar bort den enklast. :-)-)
av Nybörjare
Tackar Pettson!
Nu kan det inte misslyckas!!!

Kan du vara bussig och förtydliga lite det här med att trycka ned pedalen halvvägs, skall jag trycka ned pedalen INNAN jag kapar röret, pinnen skall den användas till att låsa pedalen?

Lite trög, men vill ju gärna göra rätt :D
Tackar på förhand!
Användarvisningsbild
av Örnen
Det finns att köpa färdiga längder bromsrör med konor monterade i båda ändar. Du kan mäta med ett snöre så är det lättare/enklare mäta rätt efter böjarna på originalröret. Sen köper du ett "färdigt"bromsrör som är i samma längd som du sedan böjer som originalröret. Se till att du får rätta konorna hane/hona i ändarna. Dessa rör kan du köpa på biltillbehörsbutiker. Har du aldrig konat om förut så tycker jag det är ett lämpligt alternativ. Rören brukar vara rätt billiga . Senast jag köpte ett rör tror jag det gick på 80-100 kr för ett 30cm långt. Vill minnas det var då jag bytte ok vänster bak på en 850.
På Mekonomen kostar förresten färdigbockade rör från 99kr till 380kr beroende på vilket du ska ha.
Tror inte du blir ruinerad på ett originalrör heller.
En bra investering kan istället för att köpa ett koningsverktyg vara en specialnyckel för bromsrör. Ett slags öppen ringnyckel om man ska beskriva den. Det är en liten öppning i "ringen" så man kan trä på den över ett bromsrör. En vanlig standardblocknyckel slinter och skadar lätt mässingsmuttern (konan). Då brukar det bli svårt få lös skiten.
Köper du ett sådant verktyg ökar sannolikheten få lös bromsröret i helt skick. Se till att bromsröret inte vrids med runt då du lossar konan.

Kapar du röret och ska kona om så är det risk att röret kommer i sträck och kan bli för kort att nå gängan i oket. Skulle nog satsa på nytt rör hellre än hålla på kona ett gammalt. Hejdarna/bromsarna är ju en säkerhetsfråga!
Du gör förstås som du vill...

Bromsvätskan ska man ändå byta ut regelbundet eftersom den är hygroskopisk (suger åt sig vatten). Det är inte så många som byter vätskan som man egentligen bör/ska men det är ändå bra att göra det så kan du till viss mån förhindra framtida rostangrepp inuti bromssystemet. En flaska bromsvätska kostar bara nån 50 lapp. Skulle därför föreslå att du byter bromsvätskan. Fyll på i behållaren och lufta alla hjul (och alla nipplar). Se till att du inte trycker in luft (händer om du pumpar tomt) utan att du kollar nivån då och då under luftningsproceduren. När du är färdig behöver du bara fylla till mellan max/min märkningen.
Spill inte bromsvätska på billackeringen (tar färgen) och undvik hudkontakt om möjligt. Sätt en genomskinlig plastslang på nippeln när du luftar så är det lättare styra vätskan i ett uppsamlingskärl och också lättare se när luften är borta ur systemet. Minskar även risken att det skvätter i ögonen vilket är till fördel sen när man använder ögonen senare i livet.

Det finns utbytesbromsok (fabriksrenoverade) att köpa på Volvo. Gissar att de kostar ca 800kr/st. Byter du på ena sidan så byt även på den andra. Självklart ska du också byta klossarna på båda sidor. Du lämnar då in dina gamla och får tillbaks "panten" på några hundra i efterhand eller om du lossat dem innan slänger du dem på disken och far hem o monterar.
Senast redigerad av 1 Örnen, redigerad totalt 0 gånger.
av Nybörjare
Hej Örnen!

Jag tackar för tipsen!
Skulle gärna byta hela röret problemet är att det sitter fast i andra ändan har rostat ihop där också. Har försökt få isär det.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Pinnen ska sitta mellan stolen och bromspedalen så att den trycker på bromspedalen. :wink:
Sen är det bara att börja kapa och kona bromsrör. :D
Användarvisningsbild
av Örnen
Jaha sitter det så fastärgat. Verktyget jag menar du borde köpa är sexkantigt inuti så det greppar mycket bättre än en standard ringnyckel som du förstås inte kan trä över bromsröret. En sak man lätt kan tänka fel på när man ligger under en bil är att man kan "råka" dra åt istället för lös. Innan du börjar kapa bromsröret vid oket kan du försöka lossa med "specialverktyget". Se till att oket sitter fast med skruvarna/bultarna när du försöker.
Går inte det så kapa röret och prova kona om eller gå lös på bromsrörsfästet vid bärarmen. Prova värma med värmepistol men bränn inte på slangen om du är på vänster sida. Håll i den delen som ska sitta kvar och sätt på "specverktyget". Tror ändå det är bäst om du på något sätt får lös det gamla röret så du kan sätta dit ett nytt fräscht rör.
Jag brukar sätta i en träpropp i de lossade bromsrören så man inte får in sand och smuts i hålen. Kanske det är onödigt att göra men tror inte bromsarna tar bättre med sandkorn inuti.
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]