Nybörjare skrev:Tackar för svaret Pettsson,besökte din hemsida och upptäckte att du verkar vara ett riktigt proffs så naturligtvis har jag en följdfråga.
Funderade vidare på detta med att kapa bromsröret vid bakre oket och kona om röret, det innebär ju att bromsvätskan kommer att rinna ut åtminstone en del och då blir man ju orolig för att det behövs luftas på alla hjul
och vad det innebär med fastrostade luftnipplar.
Så min fråga är har du något bra tips så det "räcker" att lufta på det nya oket?
Absolut.. gör så att du gör dej en träpinne eller nåt liknande. Låt pedalen tryckas ned halvvägs och hållas fast där. Nu kan det inte rinna ut nåt speciellt ur bromsröret eftersom det inte kan rinna till nåt i huvudbromscylindern. Med andra ord du får bara några droppar som droppar ur efter det att du tryckt ned. Det kommer inte att rinna. Och när du är klar med allt inkl monteringen av oket släpper du pedalen sakta först. Sen luftas det genom att öppna nippeln samtidigt som pedalen trampas ned. På det sättet VET du att vätska kommer ut utan motstånd. När vätska visat sej byter du metod. Den som sköter pedalen skapar tryck och du luftar när det finns tryck. Alltså den helt vanliga metoden.
Konsten att lossa en bromsnippel är inte så svår egentligen. Särskilt inte när du kan ta upp den i bänk. Det finns två metoder, antingen värmer du oket runtomkring nippeln med en värmepistol (gasol om du har tillgång) använd en blöt trasa lite grand så du vet att nippeln är kall.. Använd sen HYLSA spänn upp snärta till. VRID INTE för momentet kan få nippeln att gå av. När du snärtar till så rör bara nippeln några millimeter sen tillbaka igen så du liksom juckar upp den. Det är för att gängorna ska släppa taget om varandra innan nippeln går av.
Metod två är att sätta nippeln i spänn med en nyckel som passar perfekt. Sen tar du en hammare och knackar några ggr på nippeln (precis på så sätt du hamrar in en spik, alltså rakt uppifrån) OBS du måste hålla spänn hela tiden. På så sätt gör vi materialrörelser i gängans riktning så att dom lossnar ifrån varandra. Att ösa på med rostlösare är lite värdelöst eftersom det ännu inte är uppfunnet en rostlösare som går in 10mm i åtdragna gängor.
Byt sen nippel så att du VET att det är tipp topp. Dra nippeln förståndigt, inte hårdare än 9nm..
Skulle en nippel gå av så har du ju på hemsidan hur man tar bort den enklast.

-)