Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
CarMan skrev:
poan skrev:Ok Carman
Jag begriper vad du skriver. Jag ser heller inget skäl att fortsätta att dividera om detta, då frågan är ner akademisk än praktisk för de flesta av oss.
Se'n kan vi i alla fall tillåta oss att ha olika åsikter.
P-O
man kan ha olika åsikter om vilken film som är bäst, men man kan inte ha olika åsikter om vilken tänföljden är på en B230 motor....

Fakta är fakta
nu är vi där igen... nånting som är oprövat av volvos verkstadsfolk.. innebär inte att det är någon omöjlighet..att jämföra äpplen med päron blir också skräp..?..tror faktiskt helt säkert att det är den sämsta jämförelse jag läst.. det om kalibrering och tändföljden.
om ett bosch artikelnr förekommer nånstans i bilvärlden tja.. säg på en skoda?.. och jag har samma nummer på min artikel.. så tro mej att jag köper den billigaste av dom..inkalibrering av dessa är inte några problem..
tror du på fullaste allvar att alla givare är kalibrerade i det röret dom sitter i t.ex?.. :shock:
konstruktionen i sej är kalibrerad.. passningen är bra... någon vidare kontroll på delarna sker inte överhuvudtaget. du tror förresten inte på allvar att om vi nu ska bena ut lite... att det går att göra en sammansatt del (av två beståndsdelar eller flera) helt kliniskt lika till normala pengar?. volvo går allt längre för att spara lagerplats.. det är väl mera sanningsenligt.. att det är för kalibrering är nog mera nåt att mata er verkstadsfolk med om ni frågrar..vore det så otroligt viktigt med kalibreringen så skulle det ju gå att se till att känselkroppen inte kan lossas med mindre än totalt våld..
det är som med sidorna på fronten (innanför skölden) på en vanlig S60..den går att plocka isär in i minsta beståndsdel.. men går enbart att köpa ihopplockad..förvisso inte speciellt dyr.. men varför köpa en komplett för att en plastbit är av som dessutom går att skruva lös?.
jo för att spara lagerplats.. samt för att ingen ska kunna klåpa sej med delarna..
av poan
Carman
Så länge varken du eller jag kan/vill plocka fram overdersägliga bevis som stöder våra påståenden, så är det åsikter vi hävdar och inte hårda fakta. Däför har vi olika åsikter. Du har lika lite som jag bidragit med fakta. Varför du väljer att gå till angrepp och använda invektiv i dialogen när du känner dig trängd är bara att beklaga. Håll stilen. Du har annars en bra förmåga att bidraga med uppgifter.
P-O
av åklagarn
poan skrev:Carman
Så länge varken du eller jag kan/vill plocka fram overdersägliga bevis som stöder våra påståenden, så är det åsikter vi hävdar och inte hårda fakta. Däför har vi olika åsikter. Du har lika lite som jag bidragit med fakta. Varför du väljer att gå till angrepp och använda invektiv i dialogen när du känner dig trängd är bara att beklaga. Håll stilen. Du har annars en bra förmåga att bidraga med uppgifter.
P-O

då tar jag tacksamt emot boch artikelnumret om du talar om var man kan köpa givaren som tuurken pratar om för 160 pix.
"enl tidigare inlägg är det ju mest rappakalja som kommer ifrån trådmakaren"
Användarvisningsbild
av CarMan
*pettson* skrev:
CarMan skrev:
poan skrev:Ok Carman
Jag begriper vad du skriver. Jag ser heller inget skäl att fortsätta att dividera om detta, då frågan är ner akademisk än praktisk för de flesta av oss.
Se'n kan vi i alla fall tillåta oss att ha olika åsikter.
P-O
man kan ha olika åsikter om vilken film som är bäst, men man kan inte ha olika åsikter om vilken tänföljden är på en B230 motor....

Fakta är fakta
nu är vi där igen... nånting som är oprövat av volvos verkstadsfolk.. innebär inte att det är någon omöjlighet..att jämföra äpplen med päron blir också skräp..?..tror faktiskt helt säkert att det är den sämsta jämförelse jag läst.. det om kalibrering och tändföljden.
om ett bosch artikelnr förekommer nånstans i bilvärlden tja.. säg på en skoda?.. och jag har samma nummer på min artikel.. så tro mej att jag köper den billigaste av dom..inkalibrering av dessa är inte några problem..
tror du på fullaste allvar att alla givare är kalibrerade i det röret dom sitter i t.ex?.. :shock:
konstruktionen i sej är kalibrerad.. passningen är bra... någon vidare kontroll på delarna sker inte överhuvudtaget. du tror förresten inte på allvar att om vi nu ska bena ut lite... att det går att göra en sammansatt del (av två beståndsdelar eller flera) helt kliniskt lika till normala pengar?. volvo går allt längre för att spara lagerplats.. det är väl mera sanningsenligt.. att det är för kalibrering är nog mera nåt att mata er verkstadsfolk med om ni frågrar..vore det så otroligt viktigt med kalibreringen så skulle det ju gå att se till att känselkroppen inte kan lossas med mindre än totalt våld..
det är som med sidorna på fronten (innanför skölden) på en vanlig S60..den går att plocka isär in i minsta beståndsdel.. men går enbart att köpa ihopplockad..förvisso inte speciellt dyr.. men varför köpa en komplett för att en plastbit är av som dessutom går att skruva lös?.
jo för att spara lagerplats.. samt för att ingen ska kunna klåpa sej med delarna..
Här har vi yttligare ett BEVIS på att en icka aktoriserad verksta missar myck av den viktiga infpormation en en aktoriserqad verksta har tilgång till :!:

Luftmasemätaren (MAF) på en V70N består av 2 delar, ett rör & en givare.

på rören står volvos & Bosch artikelnummer. deta är numret för en komplett MAF

givaren är fastskruvad på röret med 2 skruvar. Det har förikomit att folk har bytt endast givaren på garanti jobb & på så sett har volvo märkt detta & skickat ut ett meddelane om att man ej får byta på detta sett, då givaren är kalibrerad mot röret.

det går mycke fortare att byra endast givaren, så om detta skulle vara tillåtet så skulle volvo tjäna pengar på garanti jobben om man fick göra detta, då dom inte behöver betala licka mycke till verkstan då!

jag käner inte att jag behöver överbevisa nån mer än så här, jag försöker bara hjälpa er at inte bbegå ett stor mistag! men ni är förstoss duktigare än mig...
av *pettson*
CarMan skrev:
*pettson* skrev:
CarMan skrev: man kan ha olika åsikter om vilken film som är bäst, men man kan inte ha olika åsikter om vilken tänföljden är på en B230 motor....

Fakta är fakta
Här har vi yttligare ett BEVIS på att en icka aktoriserad verksta missar myck av den viktiga infpormation en en aktoriserqad verksta har tilgång till :!:

Luftmasemätaren (MAF) på en V70N består av 2 delar, ett rör & en givare.

på rören står volvos & Bosch artikelnummer. deta är numret för en komplett MAF

givaren är fastskruvad på röret med 2 skruvar. Det har förikomit att folk har bytt endast givaren på garanti jobb & på så sett har volvo märkt detta & skickat ut ett meddelane om att man ej får byta på detta sett, då givaren är kalibrerad mot röret.

det går mycke fortare att byra endast givaren, så om detta skulle vara tillåtet så skulle volvo tjäna pengar på garanti jobben om man fick göra detta, då dom inte behöver betala licka mycke till verkstan då!

jag käner inte att jag behöver överbevisa nån mer än så här, jag försöker bara hjälpa er at inte bbegå ett stor mistag! men ni är förstoss duktigare än mig...
VAG har samma ide.. Toyota har även dom denna ide..Men det handlar inte om Detaljens kalibreringspotential... det handlar om ER förmåga att klanta er.. Om ni inte får ta isär nånting så kan man elliminera dessa moment och det är mindre moment att ta garanti för..samma gäller på VAG och toyota även saab och andra..(orkar inte dra upp mera fabrikat)
En massmätare GÅR INTE att vända uppoch ned till exempel..sålänge man drar åt den med ett moment som är anpassat för skruven så har man enligt tillverkaren gjort rätt för sej vid monteringen. Massmätaren kan endast inta EN position den rätta nämligen.. TROTS detta finns det människor som har lyckats att vända dom... bända på dom...även för den delen lyckats att döda dom på andra sätt.. ALLT detta är elliminerat genom att säga att det är ett kalibreringsförfarande och att endast hela enheter byts. Vore detta så viktigt så säger jag återigen. att använda Torx tamperproof som VAG och dom flesta andra gör.. är inte vad man ska då.. det vore enklare att använda vanliga skruvnitar då som går av så det blir en slät skalle..då öppnar ingen.. nånting alls..
Nu åker inte jag själv varesej V70 eller N serie utan jag åker 850.. dock har jag en massmätare som det borde ligga samma villkor på..
Men jag har tillverkat mej eget massmätarrör i aluminium med dom anslutningar jag sökte..Den enda kalibrering som egentligen är utförd är rörets innerstorlek och massmätarens insticksdjup med andra ord ska dessa två preferenser stämma överens..och dom följer original eftersom inte jag sökte att ändra just detta.
Ett större rör kräver en *större massmätare (läs djupare)* osv.. annars blir det felvisning och därmed *felkalibrerat*.
Det här är nånting som dom flesta motortrimmare jobbar dagligen med och absolut inte ser några problem med. Dom flesta mekaniker som varit inblandade i trimning VET att man kan byta både det ena och det andra i en produktionslina mot andra saker i en annan del av linan..Det är så dom smartaste trimningarna skapas..man byter även olika fabrikat mot varandra.. T.ex BMWs massmätare och rör till volvo då dessa är större och därmed tål att användas till en motor som använder mera massa än den original är tillverkad för att mäta.(då original bottnar alltså)
Så att påstå att det inte går/bör gå att byta ut en vanlig massmätare enbart.. istället för att ta ett helt rör i onödan anser jag vara nånting som dom tutar i er..det är verkligen otrolig BS...det får du ta upp med volvo..ljuga för sina anställda är en allvarlig sak.. sen att NI inte ska utföra såna jobb det är en helt annan sak.
SKa vi se till verkligheten så.. eftersom jag rört på mej i mitt mekanikerliv så...
Saab byter både rör och enstaka massmätare.. rören ifall det är jävligt att komma åt eller om dom är skadade.
Opel byter både rör och enstaka massmätare.. enligt samma som ovan..
VAG byter massmätare.. sällan rör..
toyota byter massmätare.. ibland rör.. beroende på konstruktionen.

dom flesta skrotar säljer lösa massmätare.. ta karstorp som är en STOOR skrot.. dom säljer massmätare lagda i en korg.. sådär 30-40 massmätare i en korg.. ta en och betala.. montera o kör..
Dom mindre skrotarna är likadana...
Folksam auto är likadana..
Volvos egen favoritkelgris JB i jönköping gör lite blandat.. hinner dom så demonterar dom hela rören (om dom är hela) massmätare säljs löst också..
Och allt detta gör skrotar... verkstäder.. trimmare.. privatpersoner..osv.. men inte ni...därmed.. är det inte korrekt.. för att inte säga omöjligt i vissa fall...ja till och med tillverkaren gör detta i vissa applikationer..(bosch)
ja man baxnar..
kanske skulle volvo indoktronerad personal må bra av att komma ut och se hur utsidan av verkstan ser ut med?.. kanske skulle ni få mera än företagstidningen i lunchrummet? Du behöver ju egentligen bara öppna en bilsport för att se att det du säger är övebevisat..
Vore lite roligt om du som jag fått åka till bosch nångång för att se hur produktionen går till i olika liner.. kanske skulle du bli glad.. kanske skulle du bli deppad..
Användarvisningsbild
av CarMan
om den fakta du presenterar stämer kan jag inte svara för, jag kan bara svara för vad jag lärt mig.

& sen en sak till, lite lågt att ta en skrot som bevis, fy fan vad saker dom har sönder på grund av okunighet, det samma gäller med trim nissar...
av poan
lite lästips:
http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... irmass.pdf
http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... 0505_2.pdf
http://www.wothrline.com/Cars_engine/ME ... _index.htm
Sedan så finns en hel del "trimsidor" och sidor från våra märkeskoller som har liknande problem.
Tyvärr har jag inte lyckats hitta en sida jag kollat förut, som väldigt väl beskriver MAF'ens roll och samfunktion med motorstyningen, därför vill jag inte referera den ur minnet. Någon annan forummedlemm kanske har några referenser att delge oss. Min proffesion ligger inom helt andra områden än bilar, men jag har lärt mig att söka källinformation och referenser.
Jag är helt inne på Pettsons linje vad gäller kalibrering. Ingen kan få mig att tro att enskilda givare är kalibrerade mot ett specifikt "MAF-hus".
P-O
av *pettson*
CarMan skrev:om den fakta du presenterar stämer kan jag inte svara för, jag kan bara svara för vad jag lärt mig.

& sen en sak till, lite lågt att ta en skrot som bevis, fy fan vad saker dom har sönder på grund av okunighet, det samma gäller med trim nissar...
Du kan tycka det är lågt om du vill.. ni handlar även ni från Bland annat Karstorp och JBs i jönköping.. framförallt JBs.. då dom är *hov* skrot åt volvo.. dom vet precis hur något ska hanteras..varför?.. Tja.. även dom har tillgång till ALLT som volvo har tillgång till även VADIS och VIDA... du förstår.. det är volvo som förser dom med infon... Därav att jag tog upp det.

Sen finns det en viktig detalj i en hanteringsprocess som du tydligen inte förstått..
Om vi nu ska ta det här med garantier och hur det fungerar..
1* INGEN jag upprepar INGEN vill egentligen lämna en garanti på en reservdel?.. men man måste.. därför ställer man krav..
2* En artikel oavsett bransch ska hanteras så lite som möjligt för att minimera att den blir förstörd under hanteringen. Med förstörd så kan det i detta fallet innefatta ESD skador, olje,fuktskador på givare, allehanda monterings skador såsom felaktiga moment som orsakar kross skador... Detta är ingenting som din lokala verkstad vill ersätta.. plus det som jag tidigare nämnde om lagerstorlekar..
Du får en artikel innesluten i ett rör för byte.. då har vi elliminerat att du skruvar på den.. att du tar på den (esd och olje/fuktskador).. minskat risken att du felhanterar den, samt att jag måste enbart lagra en detalj.. inte tre.. (rör,mätare samt skruvar). OCH eftersom jag inte hanterat detaljen ifråga lös så har inte jag personligen (på min lokala verkstad).. garantin på detta utan det har min leverantör (volvo personvagnar).

Samma gäller inom databranschen om du nånsin byggt en dator?

Om du köper en processor lös (läs tray eller bulk) Då är denna processorn hanterad... du får 1 års garanti på denna...

Om du köper en processor Boxed.. (i originalkartong) så är inte processorn hanterad av annat än maskiner som tillverkaren har kontroll över. Du får nu 3 års garanti.. Detta gäller samma detalj som ovan...
Minnen som är en känslig detalj har exakt samma garantier...

Så och gäller även din massmätare....
av samma skäl...

Vad gäller att trimmare tar sönder saker så tar dom en kalkylerad risk.. det händer inte för att dom är på nåt sätt dumma eller underlägsna märkesverkstaden i information eller handling..
Att trimma en bil så att din massmätare jobbar på 99% av sin kapacitet stressar denna mätkrets så att det är en tidsfråga NÄR det händer.. inte OM det händer..
När så händer så brukar man inse problemet och byta till en större..när man lärt in sej på ett koncept av sina misstag kombinerat med erfarenheter och kalkyler så brukar man kunna bygga motorer som klarar något otroligt mycket och precist lika lång tid som en originalmotor..
Jag föreslår att du läser in dej på ämnena bilskrotning och även om trimning för att se vad det handlar om INNAN du dömer ut det.
Utan att göra reklam för andra forum så rekommenderar jag starkt en titt på TPC och avancerat..där återfinns många otroligt duktiga i vårt avlånga land.. såna som läser in.. tänker.. och grubblar INNAN dom talar..
av åklagarn
jag kanske är lite trög.. men jag vill fortfarande ha artikelnumret och butiken där jag kan köpa en luftmassemätare för 160kr. jag kan alltså skita i röret...........
Användarvisningsbild
av CarMan
åklagarn skrev:jag kanske är lite trög.. men jag vill fortfarande ha artikelnumret och butiken där jag kan köpa en luftmassemätare för 160kr. jag kan alltså skita i röret...........
denna butik finns inte. ör det nått som är dyrt så är det mätaren. röret kanske du kan få för 160:- + moms om du har tur.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]