Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har gått i tankar att byta upp mig lite och ska därför börja fundera på att sälja min 850. Jag tänkte att jag skriver info om bilen. De skavanker jag känner till och så får jag lite förslag vad ni skulle kunna tänka er betala för den så har jag lite kött på benen tills det är dags att lägga ut den på blocket.

Det är alltså en 850 GLT 2.5 Årsmodell 97

Färg: GUL ( http://www3.speedyshare.com/data/777519 ... lvogul.JPG ) OBS inte min bil på bilden utan jag hittade den på blocket.

Mätarställning: Cirka 15400~
4 ägare
ABS bromsar
SIPS, Airbag
Värmepaket (EJ AC/ECC)
Elhissar alla dörrar.
Elspeglar fram
Stolvärme fram
Halvskinn Inredning i beige
Relativt nya sommardäck som rullat en sommar på volvo 16" orginalfälg
Vinterdäcken är skit och tveksamt om dom går en vinter till.

Bilen har varit i familjens ägo sedan 6000mil så har ganska bra historik på den. Samtliga bromsar är utbytta under årens lopp. Har bytt nån spindelled. Nyligen bytta bromsbackar.

Skavanker/Fel som jag känner till:

Ett litet Oljeläckage men bara någon enstaka droppe ibland.
Stolsvärmen på förarsätet är inte speciellt bra, fungerar typ hälften av gångerna.
Det är uppvärmda backspeglar på bilen men den på förarsidan fungerar ej.
En liten lackskada på förardörren pga av att någon idiot slagit upp sin dörr mot den.
Ej fullservad i den mån att boken saknar stämplar, dock bra omhändertagen iallafall.
KAMREM EJ BYTT! detta är väl det största "felet" borde ha gjorts för längesedan..

Nåja vad tror ni? PS. sorry om jag postat i fel forumdel. förflytta då gärna tråden!

Mvh
Du kan om du är normalt händig se om stolsvärmen går att åtgärda. Lys med ficklampa under stolen så ser du kablarna till värmen som går upp i sittdynan. Rätt vanligt är att kablarna går av just där under. Fixas relativt lätt om du drar ut kontaktstycket. (Två flatstift) som du känner om du sätter in handen i försäkningen under. Pilla isär och löd på kabelstumpar som du sedan ansluter till de som kommer upp från under mattan. Tejpa ihop flatstiften som de satt tidigare i sina plasthöljen och tryck tillbaks. Man får göra det på känn, men det går. Se till att dina "nya" kablar blir några cm längre än tidigare.

Kan vara bra inför en försäljning att minimera antalet fel på bilen. :D

På gamla bilar spelar ifylld servicebok inte alltför stor roll. Har du kvitton eller skrivit upp vid vilket miltal, datum osv du servat bilen och delar du bytt så är det lika viktigt. Fyll i själv och komplettera boken det som gjorts. Måste inte vara en auktoriserad verkstad som stämplat. Skick och allmänintryck på bilen värderar jag högt. Tvätta ur bilen invändigt och utvändigt.Snygga till inredningen med läderrengöring på läderytorna. Bättra på lackskador skavanker o sånt som "sticker" i ögonen. Se varifrån oljeläckaget kommer och hur mycket det läcker så du kan svara på om någon frågar. Svarar du "jag har ingen aning" till en spekulant kan man undra om du äger bilen eller bara kör skiten ur den och inte bryr dig. Du kan köpa en flaska Red Line Oil seal saver och slå in en skvätt så kan det ev bli ngt tätare. Troligtvis läcker det från bakre vevaxeltätningen och då byter man samtidigt koppling. En verkstad tar omkr 7500kr för detta.

Du borde få mellan 25-35 tusen. Väldigt svårt att säga exakt. Kolla Blockets priser och försök inte få ut ett fantasipris, brukar oftast vara så att då får du fler spekulanter om du lägger dig på ett lagomt pris. Då brukar det bli hets när många ringer så du kan säga att nu är det en som tittar här. Samtidigt så ska du naturligtvis tala om för den som står vid bilen. "Det var en kille nu som ringde som skulle komma om en stund". Det brukar göra susen. :D
Jag sålde en 855-96 med fungerande och nyservad ECC, i fjol sommar för strax under 40.000kr. Kombin är ofta mer eftersökt än en sedan.
Många frågar efter ECC och AC men eftersom du saknar detta kan du tala dig varm för att det är "mindre grejor som krånglar" med vanlig standardvärmare. Och det är ju sant...
Ok tack så mycket för ett uförligt svar och tipset på att fixa stolsvärmen i förarsätet. Jag ska kolla på det så fort det blir lite bättre väder.

Angående oljeläckaget så läste jag i nån begagnatbok för något år sedan om detta problem med oljeläckaget på 850 och att det kunde bli ganska dyrt. Jag kollade upp just det som var normalt (och väldigt dyrt om det var just där det kom ifrån) men enl verkstad var det inte så.

Gjorde någon liten service på bilen förra våren då lite filter och nån packning byttes och efter det så har jag i princip aldrig sett någon olja under bilen.

Jag har en pärm med kvitton på allt som är utfört på bilen med miltalet inskrivet också.

Då jag inte är superhändig själv då det kommer till motor och dyl på bilen så är i princip allt gjort ordentligt på en verkstad. Dock utfördes arbetet på bytet av bromsbackar svart av en bekant. Bromsbackarna hade rostat/torkat och gått av och lagt sig på varandra så vänster bakdäck satt fast. Jag kunde inte ta mig ifrån parkeringen.

Har självklart fyllt i lackskadan . Förutom det på passargerardörren och det vanliga slitaget på motorhuv samt vid karossen på däcken så är den fin i lacken.

Men ok runt 25-35 tusen kan jag alltså få med lite tur. Man kanske ska ta och lägga ut den för 35 så kan folk pruta ned den lite också.
av *pettson*
cherrypoppe skrev:Ok tack så mycket för ett uförligt svar och tipset på att fixa stolsvärmen i förarsätet. Jag ska kolla på det så fort det blir lite bättre väder.

Angående oljeläckaget så läste jag i nån begagnatbok för något år sedan om detta problem med oljeläckaget på 850 och att det kunde bli ganska dyrt. Jag kollade upp just det som var normalt (och väldigt dyrt om det var just där det kom ifrån) men enl verkstad var det inte så.

Gjorde någon liten service på bilen förra våren då lite filter och nån packning byttes och efter det så har jag i princip aldrig sett någon olja under bilen.

Jag har en pärm med kvitton på allt som är utfört på bilen med miltalet inskrivet också.

Då jag inte är superhändig själv då det kommer till motor och dyl på bilen så är i princip allt gjort ordentligt på en verkstad. Dock utfördes arbetet på bytet av bromsbackar svart av en bekant. Bromsbackarna hade rostat/torkat och gått av och lagt sig på varandra så vänster bakdäck satt fast. Jag kunde inte ta mig ifrån parkeringen.

Har självklart fyllt i lackskadan . Förutom det på passargerardörren och det vanliga slitaget på motorhuv samt vid karossen på däcken så är den fin i lacken.

Men ok runt 25-35 tusen kan jag alltså få med lite tur. Man kanske ska ta och lägga ut den för 35 så kan folk pruta ned den lite också.
Kort och koncist.. eftersom kamremmen går på lååång övertid så ärligt..? Den som köper bilen köper den med risk att det händer nåt allvarligt redan på vägen hem.
Kamremmen hade utgångsdatum 12000mil eller 8 år.. vilket som inföll först.. Max 10.000 kronor för bilen endast för att kamremmen inte är bytt. Vore den bytt så vore resten av problemen mycket små och du finge genast 25-35.. Du får förstå att ev köpare faktiskt kan få renovera motorn för just 15-20t kr.. Det gör att köparen lär inte vara intresserad av att både få ge kanske 30 OCH renovera motorn för ytterligare 15..
Jag vill inte vara otrevlig, men hur kan man åka så långt över intervallet?
Bilen är värd 30.000:- och smäller kamremmen av är den inte värd någonting alls.
Hur vågar du åka runt så?

Jag är bara nyfiken hur du tänker, själv är jag alldeles för feg för att åka runt så.
Jag vet inte, jag har levt med förhoppningen om att "äh.. det går säkert bra några mil till, snart ska jag göra det" sen har någon oförutsedd utgift kommit och vips blev de några månader till :P Jag vet att det är sjukt dumt men men..
cherrypoppe skrev:Jag vet inte, jag har levt med förhoppningen om att "äh.. det går säkert bra några mil till, snart ska jag göra det" sen har någon oförutsedd utgift kommit och vips blev de några månader till :P Jag vet att det är sjukt dumt men men..
Ähhh.... Min förra bil körde jag 8000 mil över kamremsbytet innan jag sålde den... Fast det gäller väl att ha tur :wink:
av *pettson*
DrEvilBoy skrev:
cherrypoppe skrev:Jag vet inte, jag har levt med förhoppningen om att "äh.. det går säkert bra några mil till, snart ska jag göra det" sen har någon oförutsedd utgift kommit och vips blev de några månader till :P Jag vet att det är sjukt dumt men men..
Ähhh.... Min förra bil körde jag 8000 mil över kamremsbytet innan jag sålde den... Fast det gäller väl att ha tur :wink:
Ett förslag är att inhandla diverse lotter....
Är mycket väl medveten om att det är jävligt dumt. Detta fick mig att tänka till en gång extra över det hela och jag har nu bokat en tid till veckan för ett byte. Efter det åker den ut på blocket så fort jag hittat en lämplig ersättare! :)

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.

Men läsaren visar ju massa felkoder,vilka &au[…]

Visa din semesterbil(d)

Fin dag på sjön idag. Nästan tre v[…]