Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Claes T
Batteriet la av i helgen. Inte särskillt gammalt. Om vi bortser från att ngt tjuvdrar ström så är larmet det enda som är på. Hur mycket ström drar ett Volvo orginallarm? Gäller S70 2,5T -98.
Larmet tar inte så mycket att det drar ur batteriet. Börja med att ladda upp det ordentligt åtminstone 12 timmar. En modern bil med bränsleinsprut kräver mycket startström.
Har du en bilradio med ett "stöldkort" som sätts in ett hål i fronten (liknar kreditkort) så kan den ibland glappa och slå på radion då bilen är parkerad. Byt i så fall radion eller se till att du alltid drar ut kortet då du parkerar.
Kolla också om innerbelysningen i kupén eller koffert stått på. Suger ut batteriet rätt snabbt.

Prova som sagt ladda upp batteriet först, du kan ha kört mycket kortkörningar sista tiden. Är det ett sk öppet batteri kan du syramäta batteriet. OK mackar eller en bilverkstad har sånt. Verkstan kan även göra konditionstest som tar ca 2 minuter med ett mätinstrument.
Köp en batteriladdare. Den bästa på marknaden är CTEK för ca 600kr. Lämplig modell för dig är XS3600. Finns på de flesta välsorterade bildelstillbehöraffärerna. Köp ingen piratmodell.
Länk till CTEK
http://www.ctek.com/SV/Default.aspx

Om det visar sig att du måste köpa nytt batteri tycker jag du ska ta ett med mer "kräm" i än de Volvo säljer.

Uppgifter från Vartas hemsida. Batteri passande till S/V70.
Article number Product line.................Voltage [V] Battery Capacity [Ah] Cold cranking current, EN [A]
570 901 076 3332 ULTRA dynamic...................12......................70.................................760
577 400 078 3162 SILVER dynamic...................12......................77.................................780
560 408 054 3132 BLUE dynamic ....................12......................60.................................540
556 400 048 3122 BLACK dynamic...................12......................56..................................480

Tror att Volvo ligger i de nedre regionerna. Ultra och Silver är mer åka i = bättre
Var är krämen då? Jag har för mig att ett 60 Ah batteri på Volvo har över 600 A i CCA...

Men bestäm vad problemet är innan du köper batteri. Mät tjuvström. Volvo har en formel som går att korta ner till:
Kapaciteten /2 = max tjuvström i mA
30mA för ett 60 Ah batteri t ex... Normalt brukar det inte dra så mycket heller, 5-15 mA är med vanligt. Lås bilen och vänta 2 min innan du mäter så BLL och sånt är klart. Sätt ena kabeln från A-metern på batterikabelskon, den andra mitt i polen. Sen kan du lyfta skon och mäta utan att bryta stömmen.
Sparkz skrev:Var är krämen då? Jag har för mig att ett 60 Ah batteri på Volvo har över 600 A i CCA...

Men bestäm vad problemet är innan du köper batteri. Mät tjuvström. Volvo har en formel som går att korta ner till:
Kapaciteten /2 = max tjuvström i mA
30mA för ett 60 Ah batteri t ex... Normalt brukar det inte dra så mycket heller, 5-15 mA är med vanligt. Lås bilen och vänta 2 min innan du mäter så BLL och sånt är klart. Sätt ena kabeln från A-metern på batterikabelskon, den andra mitt i polen. Sen kan du lyfta skon och mäta utan att bryta stömmen.
Ett litet tips, hittar du tjuv ström så prova att ta ur säkringarna en i taget och se när tjuvströmen försvinner.
när den försvinner så har du ju bara komponenterna på den säkringen att kontrollera.
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]