Larmet tar inte så mycket att det drar ur batteriet. Börja med att ladda upp det ordentligt åtminstone 12 timmar. En modern bil med bränsleinsprut kräver mycket startström.
Har du en bilradio med ett "stöldkort" som sätts in ett hål i fronten (liknar kreditkort) så kan den ibland glappa och slå på radion då bilen är parkerad. Byt i så fall radion eller se till att du alltid drar ut kortet då du parkerar.
Kolla också om innerbelysningen i kupén eller koffert stått på. Suger ut batteriet rätt snabbt.
Prova som sagt ladda upp batteriet först, du kan ha kört mycket kortkörningar sista tiden. Är det ett sk öppet batteri kan du syramäta batteriet. OK mackar eller en bilverkstad har sånt. Verkstan kan även göra konditionstest som tar ca 2 minuter med ett mätinstrument.
Köp en batteriladdare. Den bästa på marknaden är CTEK för ca 600kr. Lämplig modell för dig är XS3600. Finns på de flesta välsorterade bildelstillbehöraffärerna. Köp ingen piratmodell.
Länk till CTEK
http://www.ctek.com/SV/Default.aspx
Om det visar sig att du måste köpa nytt batteri tycker jag du ska ta ett med mer "kräm" i än de Volvo säljer.
Uppgifter från Vartas hemsida. Batteri passande till S/V70.
Article number Product line.................Voltage [V] Battery Capacity [Ah] Cold cranking current, EN [A]
570 901 076 3332 ULTRA dynamic...................12......................70.................................760
577 400 078 3162 SILVER dynamic...................12......................77.................................780
560 408 054 3132 BLUE dynamic ....................12......................60.................................540
556 400 048 3122 BLACK dynamic...................12......................56..................................480
Tror att Volvo ligger i de nedre regionerna. Ultra och Silver är mer åka i = bättre