- lör 15 mar 2008, 17:02
Bilen är snällare klimatmässigt än köttet, enligt uppdrag granskning. Men jag har ju hört de uppgifterna förr så jag litar på dem.
Bilen är elakare miljömässigt i vältrafikerade miljöer så som mitt i stan under rusning. Denna aspekt tycker jag är allvarligare än klimatdebatten. Diesel har nu påvisats göra människor lite "goa i hövvet" med försämrad motorik och förmåga i största allmänhet, detta även vid måttliga doser. Lägg till etanol som också har avgaser med bensinbilarna och... voila... skitig luft. Glöm för all del inte luftpartiklarna från vägbanan som också är gjord av elaka material :)
Jag längtar efter en plug-in hybrid, för vilket distributionsnät är redan fullt utbyggt... jo elnätet. Och alla trippar lokalt är sällan mer än de 10 mil man tar på en laddning. Sen är det bara att tanka annat när man gör sina långa semestertrippar. Problemet är att miljö är så förbannat hippt just nu så det gör att produkterna får högre vinstmarginaler till oss konusmenters nackdel.
Lobbyn för vätgas är ganska stark också, dvs bygga upp ett nytt nät med en ny typ av mackar och hela distributionsproblematiken igen. Sånär som på en fäbod så är ju elnätet redan.
Att tanka el som är gjord med kolkraft måste ju ändå vara bättre än bränsle som dels är fossil, sen förädlad med hjälp av energi från kolkraft och distribuerad med hjälp av fordon som är producerade med hjälp av energi från kolkraft osv... osv... För varför används bara kolkraft till att tanka miljöbilar med el och inget annat???
Jag tror att om alla köttätare skippade en biff i veckan så skulle effekten på sikt bli mer effektfull än hela den delen som transport och trafik genererar totalt. En gissning men den är nog inte så tokig ;)
Nu är det oxfilé och bärs ikväll, säkerligen den miljöbovigaste av dem alla dessutom för det är på restaurang det ska inmundigas.
/jon
Volvo V70 Classic Momentum 2007 (170) - Min första bil :)