Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jon
Bilen är snällare klimatmässigt än köttet, enligt uppdrag granskning. Men jag har ju hört de uppgifterna förr så jag litar på dem.

Bilen är elakare miljömässigt i vältrafikerade miljöer så som mitt i stan under rusning. Denna aspekt tycker jag är allvarligare än klimatdebatten. Diesel har nu påvisats göra människor lite "goa i hövvet" med försämrad motorik och förmåga i största allmänhet, detta även vid måttliga doser. Lägg till etanol som också har avgaser med bensinbilarna och... voila... skitig luft. Glöm för all del inte luftpartiklarna från vägbanan som också är gjord av elaka material :)

Jag längtar efter en plug-in hybrid, för vilket distributionsnät är redan fullt utbyggt... jo elnätet. Och alla trippar lokalt är sällan mer än de 10 mil man tar på en laddning. Sen är det bara att tanka annat när man gör sina långa semestertrippar. Problemet är att miljö är så förbannat hippt just nu så det gör att produkterna får högre vinstmarginaler till oss konusmenters nackdel.

Lobbyn för vätgas är ganska stark också, dvs bygga upp ett nytt nät med en ny typ av mackar och hela distributionsproblematiken igen. Sånär som på en fäbod så är ju elnätet redan.

Att tanka el som är gjord med kolkraft måste ju ändå vara bättre än bränsle som dels är fossil, sen förädlad med hjälp av energi från kolkraft och distribuerad med hjälp av fordon som är producerade med hjälp av energi från kolkraft osv... osv... För varför används bara kolkraft till att tanka miljöbilar med el och inget annat???

Jag tror att om alla köttätare skippade en biff i veckan så skulle effekten på sikt bli mer effektfull än hela den delen som transport och trafik genererar totalt. En gissning men den är nog inte så tokig ;)

Nu är det oxfilé och bärs ikväll, säkerligen den miljöbovigaste av dem alla dessutom för det är på restaurang det ska inmundigas.

/jon
Jag tycker hela klimatdiskussionen spårat ur !!

Om nu politikerna är så måna om miljön, varför låter man inte då all bränsleskatt subventionera inköp av miljöbilar samt utveckling av ny teknik ??

Av ett Bensin pris på 13 kronor/litern är 10.4 ren skatt. Varför inte ta 4kr av det och subventionera etanolen med och lägga
4kr till utveckling av fusionsteknik och bränsleceller och resterande till skatteavdrag för dem som köper miljöbilar ??

Då hade vi fått ett etanolpris på cirka 4kr/litern och skatten på det priset hade kunnat gå till vägunderhåll med mera....

Hade man gjort så, så hade vi mycket snabbt kunnat förändra våran egen förbrukning i alla fall.

Jag fattar inte vad dem tänker på, men dem är väl livrädda för att dem skall få mindre i lön :???:

Trevlig kväll ifrån en lite SPRITpåverkad Mr. Peter
av 945S
Både och. Mycket och ofta. "Klimathotet" är bara trams. Koldioxid är nödvändigt för allt växtliv på planeten. Klimatet har aldrig varit konstant och kommer alltid att förändras oavsett om vi kör bil, kossorna pruttar eller ej. Om tio år är klimathysterin glömd och de som skriker högst om det idag kommer ha hittat på något nytt att skrämmas med (skogsdöd, säldöd, global cooling etc etc). I grund och botten är drivkraften bakom dessa återkommande masspsykoser människor som gillar att bestämma över andra människor.
945S skrev:Både och. Mycket och ofta. "Klimathotet" är bara trams. Koldioxid är nödvändigt för allt växtliv på planeten. Klimatet har aldrig varit konstant och kommer alltid att förändras oavsett om vi kör bil, kossorna pruttar eller ej. Om tio år är klimathysterin glömd och de som skriker högst om det idag kommer ha hittat på något nytt att skrämmas med (skogsdöd, säldöd, global cooling etc etc). I grund och botten är drivkraften bakom dessa återkommande masspsykoser människor som gillar att bestämma över andra människor.
där ligger nånting i det du skriver
mvh/roger
Får jag ett diplom om jag sänker min levnadsstandard? Snart får vi inte åka flygplan till mallis eller bada varmbad längre. Det här med att späka sig och göra uppoffringar måste vara den moderna människans kompensation för att läsa bibeln och gå i kyrkan på söndagar. Jag tycker det hela är störtlöjligt. Personligen anser jag det vara regeringens huvudvärk. De får väl skatta bort mig ur trafiken om jag skitar ner så mycket. Jag orkar inte välja nån speciell mat för att mina släktingar år 2412 ska slippa gå med syrgasmask.

Nu är ju jag icke köttätare sen 12 år tillbaka men ändå :lol:
Peter Karlsson skrev:Av ett Bensin pris på 13 kronor/litern är 10.4 ren skatt.
Riktigt så mycket skatt är det inte på bensinen. Vid ett pumppris på 13 kr består det av energiskatt 2,95 kr, koldioxidskatt 2,34 kr, bensin 5,11 kr och moms 2,60 kr dvs totalt 7,89 kr i skatt per liter. Framräknat med lite baklängesräkning med fakta från http://www.spi.se/statistik.asp?art=113. :)
Driver64 skrev:
Peter Karlsson skrev:Av ett Bensin pris på 13 kronor/litern är 10.4 ren skatt.
Riktigt så mycket skatt är det inte på bensinen. Vid ett pumppris på 13 kr består det av energiskatt 2,95 kr, koldioxidskatt 2,34 kr, bensin 5,11 kr och moms 2,60 kr dvs totalt 7,89 kr i skatt per liter. Framräknat med lite baklängesräkning med fakta från http://www.spi.se/statistik.asp?art=113. :)

God kväll herr'n, Du glömde att bolagen som tillverkar bensinen oxå är beskattade :roll:
Så jag tror att 80% skatt inte är så långt ifrån sanningen...

MVH Peter
Användarvisningsbild
av Nexus
senaste jag hörde är att kängeru äter samma mat som kossor men de pruttar ej och nu ska man forska i detta och sen får vi säkert hoppande kossor eller liknande :lol: man kan även ODLA kött påstår de i framtiden, ?:-/ ett växthus med julskinka kanske ej vore så dumt :wink:

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]