Red Dragon skrev:Hmmm...Är kamaxelgivare-Tändlägesgivare-Vevaxelgivare en och samma givare...fast med flera olika namn? ;-//
Ska vi reda ut det här lite...
Tändlägesgivare är ett samlingsnamn som går att använda för alla (utom kamaxelgivaren, den hör inte dit.) Givaren talar om varvtalet för styrenheten, och var motorn befinner sig på varvet. Sen finns det lite olika typer av givare:
*Hallgivare, sitter oftast i fördelaren. Halleffektsensorn är en komponent som leder ström när den blir utsatt för ett magnetfält. I bilar är den oftast byggd som en läsgaffel med en magnet på ena sidan och hallelementet på andra. På fördelaraxeln sitter en skärmkåpa som sticker ner i spåret i gaffeln och skärmar av magnetfältet. När ett urtag i kåpan passerar hallgivaren lämnar den utsignal. Resultatet blir två pulser per motorvarv (om vi pratar 4-cyl). Den talar alltså bara om varvtal och när det är dags för gnista, inte var motorn befinner sig på varvet. Användes fram till slutet på 80-talet på Volvo. Även till brytarlös tändning utan styrenhet.
*Induktiv givare. Sitter oftast och läser på svänghjulet och kallas därför svänghjulsgivare. Impulsgivare i volvos böcker. En spole lindad på en magnetisk kärna. En rad med hål borrade på svänghjulets kant passerar givaren och du fungerar den som generator och lämnar en liten växelström där en period = ett hål. Där har vi varvtalet. På ett ställe (oftast 90º före övre dödpunkt) fattas det ett hål. Sen är det bara för styrenheten att räkna pulser för att veta när det är dags för gnista. Fördelaren ser till att gnistan hamnar på rätt stift.
*Kamaxelgivaren då? Om vi tar lite nyare bilar är fördelaren borta och ersatt med en tändspole på varje stift. Då uppstår ett problem: (Vi håller oss till fyrcylindriga motorer för enkelhetens skull) Kolvarna i cyl. 1 och 4 rör sig samtidigt (och 2-3). När märket 90º före ÖD passerar impulsgivaren vet styrenheten att kolv 1 och 4 är på väg upp, den ena för att komprimera, och den andra för att trycka ut avgaser. Men styrenheten vet inte vilken! Ett fulknep är att skicka gnista till bägge, "wasted spark", en gnista i avgaserna gör ingen skada. Men ett snyggare sätt är att kolla var kamaxeln står, och där kommer kamaxelgivaren in. Den lämnar utsignal halva varvet på kamaxeln, alltså varannat vevaxelvarv. På 850/gamla 70 är kamaxelgivaren en hallgivare.
Nu har styrenheten full koll på vilken cylinder som tänder, och det ger lite mer möjligheter:
Om en cylinder knackar kan man sänka tändningen BARA på den cylindern.
Sekventiell insprutning, insprutaren öppnar när insugsventilen öppnar i stället för att knattra hela tiden.
Mer avancerad diagnos, styrenheten kan tala om vilken cylinder som misständer.
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!