Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Braweheart
#175582
Då får man åka tillbaka till verkstan igen det hjälpte inte med byttet av kamaxelgivaren.

Igår dog han av som det har hänt förtut, och kom igång igen efter 15 sek.
Vad fan kan detta vara.. ??:-/
av *pettson*
#175589
Braweheart skrev:Då får man åka tillbaka till verkstan igen det hjälpte inte med byttet av kamaxelgivaren.

Igår dog han av som det har hänt förtut, och kom igång igen efter 15 sek.
Vad fan kan detta vara.. ??:-/
Och nåt så enkelt som att kollat bränslereläet om det finns sprickor i lödningarna är redan utfört? Det ger inga felkoder.. men det ger en bil som stannar.. Och som går att starta igen efter varierande tid.
Användarvisningsbild
av Braweheart
#175598
*pettson* skrev:
Braweheart skrev:Då får man åka tillbaka till verkstan igen det hjälpte inte med byttet av kamaxelgivaren.

Igår dog han av som det har hänt förtut, och kom igång igen efter 15 sek.
Vad fan kan detta vara.. ??:-/
Och nåt så enkelt som att kollat bränslereläet om det finns sprickor i lödningarna är redan utfört? Det ger inga felkoder.. men det ger en bil som stannar.. Och som går att starta igen efter varierande tid.
Var sitter detta relä??
Användarvisningsbild
av Sparkz
#175610
Red Dragon skrev:Hmmm...Är kamaxelgivare-Tändlägesgivare-Vevaxelgivare en och samma givare...fast med flera olika namn? ;-//
Ska vi reda ut det här lite...
Tändlägesgivare är ett samlingsnamn som går att använda för alla (utom kamaxelgivaren, den hör inte dit.) Givaren talar om varvtalet för styrenheten, och var motorn befinner sig på varvet. Sen finns det lite olika typer av givare:

*Hallgivare, sitter oftast i fördelaren. Halleffektsensorn är en komponent som leder ström när den blir utsatt för ett magnetfält. I bilar är den oftast byggd som en läsgaffel med en magnet på ena sidan och hallelementet på andra. På fördelaraxeln sitter en skärmkåpa som sticker ner i spåret i gaffeln och skärmar av magnetfältet. När ett urtag i kåpan passerar hallgivaren lämnar den utsignal. Resultatet blir två pulser per motorvarv (om vi pratar 4-cyl). Den talar alltså bara om varvtal och när det är dags för gnista, inte var motorn befinner sig på varvet. Användes fram till slutet på 80-talet på Volvo. Även till brytarlös tändning utan styrenhet.

*Induktiv givare. Sitter oftast och läser på svänghjulet och kallas därför svänghjulsgivare. Impulsgivare i volvos böcker. En spole lindad på en magnetisk kärna. En rad med hål borrade på svänghjulets kant passerar givaren och du fungerar den som generator och lämnar en liten växelström där en period = ett hål. Där har vi varvtalet. På ett ställe (oftast 90º före övre dödpunkt) fattas det ett hål. Sen är det bara för styrenheten att räkna pulser för att veta när det är dags för gnista. Fördelaren ser till att gnistan hamnar på rätt stift.

*Kamaxelgivaren då? Om vi tar lite nyare bilar är fördelaren borta och ersatt med en tändspole på varje stift. Då uppstår ett problem: (Vi håller oss till fyrcylindriga motorer för enkelhetens skull) Kolvarna i cyl. 1 och 4 rör sig samtidigt (och 2-3). När märket 90º före ÖD passerar impulsgivaren vet styrenheten att kolv 1 och 4 är på väg upp, den ena för att komprimera, och den andra för att trycka ut avgaser. Men styrenheten vet inte vilken! Ett fulknep är att skicka gnista till bägge, "wasted spark", en gnista i avgaserna gör ingen skada. Men ett snyggare sätt är att kolla var kamaxeln står, och där kommer kamaxelgivaren in. Den lämnar utsignal halva varvet på kamaxeln, alltså varannat vevaxelvarv. På 850/gamla 70 är kamaxelgivaren en hallgivare.

Nu har styrenheten full koll på vilken cylinder som tänder, och det ger lite mer möjligheter:
Om en cylinder knackar kan man sänka tändningen BARA på den cylindern.
Sekventiell insprutning, insprutaren öppnar när insugsventilen öppnar i stället för att knattra hela tiden.
Mer avancerad diagnos, styrenheten kan tala om vilken cylinder som misständer.
av *pettson*
#175652
Braweheart skrev:
*pettson* skrev:
Braweheart skrev:Då får man åka tillbaka till verkstan igen det hjälpte inte med byttet av kamaxelgivaren.

Igår dog han av som det har hänt förtut, och kom igång igen efter 15 sek.
Vad fan kan detta vara.. ??:-/
Och nåt så enkelt som att kollat bränslereläet om det finns sprickor i lödningarna är redan utfört? Det ger inga felkoder.. men det ger en bil som stannar.. Och som går att starta igen efter varierande tid.
Var sitter detta relä??
återfinns under locket till säkringarna, skruva bort hela locket, öppna alltså inte bara luckan.. relä nr 103
Användarvisningsbild
av Braweheart
#176384
Skall till verkstan idag och prova byta bränslerelät för att se om det är detta..
Felkodsavläsning ger ju inget :x

Igår fick jag gå hem från jobbet, bilen står kvar där nere.
Skall ner nu och se om den vill starta om inte får jag bogsera upp den till verkstan.

Bilen gick jättekonstigt igår tomgången gick upp och ner mellan 400-800varv, brukar ligga på 800-900varv, sen dog bilen av 5-6 grr igår och kom igång igen direkt efter det (behövde inte stanna). Det var bara när jag skulle till jobbet jag blev stående i 5min i ett rödljus och sen kom han igång igen.
av timebandit
#176455
Lödningarna brukar se bra ut på utsidan, det är på insidan lödningarna som dem är dåliga om själva lödpunkterna är kassa. Inte ens med lupp/microskop kan man alltid se felen... När man väl sätterlödkolven mot löpunkterna så märker man att det bara är luft inne i lödpunkten, då är den dålig ;)
Kulskål växelspak C70

Hej, hittad denna beskrivningen på ett engel[…]

Konstigt ljud 940 -91

Har du ingen AC i bilen så sitter där e[…]

Hej! Värmen till förarsidan är lite[…]

.. Tydligen var alla hjul fel. På vissa f&[…]