Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fribbe_740
ang mopedbil. dom är lika manliga som min mamma. dom är slöa. fula. tråkiga. jättetråkiga. ogenuina. dyyyyyyyyyyyra. jag skulle aldrig i mitt liv sätta en fot i en mopedbil. alla säger så nångång, men jag går hellre 10 mil än åker dom i en mopedbil.
jämfört med epatraktor. manligheten är de ingen tvekan om ;). piggare än mopedbilarna, men många duetter med sönderkörda b18 i är lite trötta på gamla dar... några fula exemplar finns det, (när 16åringar med för mycket plåt tar sina designideér på för stort allvar) men de flesta är hyffsade till utseendet. roliga. jätteroliga. genuina (jämför plåt med plast). biiiiilliga (inte egentligen. men jämför man med mopedbialr så). oavsett hur törstig epan är har jag svårt att tro att ens totala kostnad under ungdomstiden med epa ens närmar sig priset för en mopedbil :P
en annan sak att jämföra är ju trimvänligheten. mopedbilarna måste trimmas med värre motordelar för att nå högre hastigheter, precis som mopeder (de kan möjligen till viss del spärras av). de nyare epatraktorerna (240 o framåt) går utan tvekan att få upp i 200 med originallådan på.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Man skulle ju kunna köpa en A/EPA traktor för 20 000kr och sen en bra vanlig bil för 100 000kr, en T- gul eller nått. :lol:
Fasiken så mycket roligare än att puttra runt i en svindyr mopedbil. :D
Användarvisningsbild
av fribbe_740
ja hellre moppe än mopedbil. sen bil innan man är 18 har man ju bara för o fixa till tills man fyller arton, så då köper nåt för runt tusenlappen (t.ex en hundreförti :) ) o bygger pökomobil av :D sen har man 99 000 kvar tills man fyller arton. o de kan ju va bra o ha om man skulle ha problem me o ta körkortet :D
av Rådlös
Det är kul att ni är idealister och står för det. Jag ville bara visa på att alternativet finns.

Själv har jag både körkort och bil sedan många år, så jag behöver ingen mopedbil. Dessutom bor jag i förort.
Men antag att jag A: hade gott om pengar, B: bodde på landet, eller på t.ex. en bilfri skärgårdsö, och hade utrymme och behov för en mindre alternativbil för kortare förflyttning in till tätorten. (Storbilen kan man ha till långresor och liknande). Då kanske jag skulle överväga om man inte kunde ha användning för en mopedbil.

Utan bilen stannar Sverige, heter det. Om det sedan är nyttofordon, personbilar eller "ungdomsbilar" kan ju göra detsamma. Huvudsaken är att det rullar.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Låt oss säga såhär:
blir man av med körkortet och inte vill åka buss till kneget på vintern så kanske inte alternativet är lika främmande även om priserna är åt skogen.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Mattias_F skrev:Låt oss säga såhär:
blir man av med körkortet och inte vill åka buss till kneget på vintern så kanske inte alternativet är lika främmande även om priserna är åt skogen.
I det fallet kan man nog överväga en mopedbil.
Användarvisningsbild
av Loner
Angående mopedbil, så var jag och gjorde ett jopp på en samhallverkstad. Kom i samspråk med en rolig gubbe där som ville visa sin "bil".

På baksidan stod en grön lamborghini diesel med släpvagn. Alltså en dieseldriven sk moped-bil med släpvagn.
Gjorde enligt honom 80km/h ostrypt (hemska tanke iofs) men han var helnöjd, han på ensa sidan, hunden på andra och tält och fiskegrejor i släpet.

Och denna man hade inga möjligheter att få ett körkort pga mentalt handikapp, men detta var ju en kanonlösning för honom.

/L
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]