Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonasV40
Hej på er. Ska köpa en V40 snart & jag undrar lite saker ang årsmodeller etc. Priset kommer ligga runt 25 000.
Skillnad kaross/detaljer på nån årsmodel? Tex lister inredning etc.
1.8 GDI el 2.0 motorn bättre?
Vad ska jag kolla noga efter vid köp av V40? Standardfel etc..
:D
av herbe
http://www.volvocars.com/se/All-Cars-MY ... fault.aspx

där har du all information om modellerna, tips är att inte köpa någon innan 98 visst det finns många barnsjukdomar kvar efter men några av dem försvan då =P
skulle säga ingen under 2,0l(140 hk) även om V40n är ganska lätt (för att vara volvo och kombi) så blir det för mycket för motorn att släpa på tycker jag,
turbo modellerna är att föredra om du hittar en som mår bra, när du provar bilen va noga med att köra bilen "hårt" för att känna om turbon värkligen jobbar som den ska finns många bilar där ute som har en dålig turbo och tro mig det vill du inte äga,
jag har kört en när turbon va slut och ärligt 1,8 rörde mer på sig än vad den gorde =(
samma bil "hostar" "turbolaggar" något av dem när du skulle iväg från rödlysen så den va ganska exterm (inte någon av mina bilar en bil jag jobbade med)
va noga med att få DSA (stabilleseringssystem) det är väldigt skönt att ha oavsätt bil du köper,
har ägt en V40T4 98 tidigare och nu har jag en V40T 01 visst jag saknar några hästar under huven men är ändå riktigt nöjd med 2,0T den rör sig när jag vill =D

Lycka till med letandet och va noga när du väljer bil, alla bilar har sin karaktär turbon passar mig men långt ifrån alla gillar turbo,
av JonasV40
:wink:
Tack för svaren & länken. Är det nån skillnad utseende mässigt med dom äldsta -96 & 98-? Inredning & det yttre?
av herbe
man kan dela upp v40 i tre fas1 fas1,5 och fas2
det finns vissa skilnader mellan 96 och 99 men i det stora hela är de lika det är de riktiga fas1orna, därimot kan det skilja lite på utrustning, alla bilarna borde kunna ha elektronsiska rutor men alla har det inte, 96orna är snålt utrustade och har lite sämre motorer än övriga fas1or åtgärdat 97 dock, 98 kan ha lite annan klädsel fler motoralternativ fler prylar att sätta in i bilen och turbo/1,8i modellerna har fått en facelift som bara gäller dem, nya lister runt hjulhusen och jag tror det va här som vingen introduseras för V40 =)
99 är de samma som 98an dock med ett bättre motor än tidigare modeller tjokare väggar mellan sylindrarna och ett bättre toplock men inget man märker någon skilnad på igentligen finns kvar tills fas2 introduseras

00 är ett mellanting mellan fas1 och 2 vissa kallar dem fas1,5, de har de gamla stolarna men stolarna går att ställa som på fas2orna, den har en annan bensin mätare och om jag inte minns fel är de andra mätarna oxå nya, alla motorer är av fas1ans typ utseende mässigt har den fått en lättare facelift nya positionsljus klarglaslycktor och de fyrkantigare dimljusen tidigare va de runda (de runda är heltvärdelösa enligt mig märkte inte änns att de fungerade)

fas2an har helt ny inredning finns inget som sitter på samma plats i 1an som 2an vissa tycker om det andra hatar det, från 02 och fram till 04 så finns det mugghållare i mkonsollens storfack, innan är det något man saknar ganska mycket tro mig,
fas2an är oxå lite större i höjd och längd, den har helt nya kjolar och underläppen försvinner (jag bara hatade den läppen)

vill du veta mer ?
kan mala på i timmar om det om du vill men tror att jag har fått med det viktigaste
tänk på att kolla rost på V40 de har en tendens att rosta tyvärr =(
kolla extra noga runt bagagelucka, motothuv, alla dörrar lister är det en turbo/1,8i modell va noga när du kollat hjulhusen listen runt huset gör att det lätt rostar där
V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]

V50 1,8l. 2005

Hej! Jag har en liten fråga: Det kommer in[…]