Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Jag är nyfiken på och skulle vilja ha svar på vad som skiljer dem åt.
Lådorna jag menar är m46 och m47, 4växlad med overdrive och 5 växlad.
Jag antar att den 4växladeOD är slitstarkare eftersom glt, gle och 16v tic har den lådan...
Gl modeller med b230f har oftare m47 av nån anledning...

Men då undrar jag egentligen;
Varvar man alltid högre med en m46 jämfört med m47? Eller är m47 helt enkelt ett steg till men i övrigt likvärdig i utväxling? Bakaxeln är ju densamma...?

En annan sak som jag undrar över ( har bara kört 7,940 och 850, ingen har haft od) och det är;
Vad GÖR overdriven? Vad händer när man trycker in den? Vad ligger bakom idén? Jag vet att den har funnits sen p1800 tiden, men ändå? Hittas ju i 940 tills 1993 om jag inte har fel... Verkar så nödlöset?

Vet du nåt, skriv för tusan!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Korrekt att M46 håller för lite mer. Det fanns två typer: J och P, där P är lite stabilare, grövre axel bl a. Men J-typen tror jag bara fanns på 240 innan M47 kom...

Utväxling på 5:an/OD:
M46 0,79:1
M47 0,82:1
M90 0,81:1
Inte så stor skillnad, men M46 har faktiskt högst utväxling.

Överväxeln är en planetväxel som kopplas i och ur med en konkoppling. Kopplingen påverkas hydrauliskt, knappen styr (via relät) en magnetventil.
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Så något magnetiskt drar nåt koniskt kugghjul till högre utväxling när knappen är intryckt eller? Gissar bara.
Är OD möjlig på alla växlar eller bara på 4n?

Är växel 5 på M47 egentligen en överväxel den med? (Fast inte elektronisk då...?)

Börjar klarna lite, men ska försöka testköra nån med OD så snart jag kan...

Men innan måste jag ju få veta det som är det största!!! Måste man koppla ur för att trycka på knappen???
Användarvisningsbild
av Nexus
["Röd med rostlagning"]
Måste man koppla ur för att trycka på knappen???
Nej det är bara trycka :mrgreen: men jag brukar koppla ur på fasters 740 då det rycker till ganska bra annars :P
Användarvisningsbild
av Funk
Så något magnetiskt drar nåt koniskt kugghjul till högre utväxling när knappen är intryckt eller? Gissar bara.
Är OD möjlig på alla växlar eller bara på 4n?
En planetväxel är en växeltyp som normalt finns i automatlådor, den innehåller inte drev på samma sätt som en manuell låda..
Man kan rent teoretiskt få överväxel på alla växlar, även om den möjligheten inte ges utan modifieringar, och inte heller ger någon större fördel...
Man skall dock komma ihåg att Volvos OD lådor inte är speciellt tåliga med avseende på vrid, överväxeln havererar ganska lätt om man har mycket mos i maskinen..

5:an är mycket rikigt en överväxel, vilket i stort sett är likadant på alla moderna växellådor. Det finns nog knappast några lådor idag som har 1:1 eller högre på högsta växeln.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Hur ligger det då till med 6vxllådor?
Eller 7, som bmw har i nya 5-serien?

Är dessa också od i fårakläder?

Är samma varv före och efter låda en naturlag? Eller finns det lådor där det snurrar fortare efteråt?
Nu är vi borta från vad rubriken lovar, och jag har egentligen fått svar, mer än vad jag trodde.
Så tack och bock!
Användarvisningsbild
av Funk
Hur ligger det då till med 6vxllådor?
Eller 7, som bmw har i nya 5-serien?

Är dessa också od i fårakläder?
Troligen är de två högsta växlarna OD..
Är samma varv före och efter låda en naturlag? Eller finns det lådor där det snurrar fortare efteråt?
Det är absolut ingen naturlag, det handlar om designkompromisser.. OD lådor snurrar alltid fortare på utgående än ingående axlen. Och så gör nog de flesta lådor idag. En låda som sänker varvtalet på de högre växlarna innebär ju att man kan köra en annan utväxling i slutväxeln så man får mer kraft på låga växlar. Och ihop med någon form av överväxling så får man fortfarande låga varv på t.ex landsväg. Och sparar bränsle. Fler växlar kan också göra att stegen mellan växlarna inte blir så stort, vilket medför att man inte behöver ha så brett vridmomentsregister på motorn utan kan låta den jobba på de varvtal den är stark och snål.
På den tiden nästan alla bilar hade drivning bak och växellådan bakom motorn så var det helt enkelt ett billigt och skottsäkert sätt att bygga lådor med 1:1 på högsta växeln

/Thomas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pecis, på en bakhjulsdriven bil där ingående och utgående axeln ligger på samma linje och möts inne i lådan är det ju väldigt mycket enklare att bara koppla ihop dem än att ha en uppsättning drev till. Lådan på en 850 är byggd på ett annat sätt och har inte 1:1 på någon växel.

Överväxel vill iaf jag definiera som en utväxling högre än 1:1.

Du kan trycka i och ur överväxeln på jämn gas, men koppling rekommenderas. Det värsta du kan göra är att gasa först och sen trycka ur OD t ex vid en omkörning.

Det sitter en kontakt på fyrans växel för att överväxeln bara ska fungera på den. Den går att koppla förbi men det är inte att rekommendera. Lägre växel = högre vridmoment, mer än överväxeln är gjord för.
En sak till att tänka på är att inte belasta överväxeln i låg hastighet. Oljepumpen sitter på utgående axeln, så i låg hastighet snurrar pumpen också sakta. Lågt oljetryck kan göra att konkopplingen slirar. Använd den inte under 80, och koppla ur den om du vill accelerera därifrån.

Konkoppling ja.. Ta tre stekpannor utan handtag. Lägg friktionsmaterial på kanterna på en av dem, både in- och utsidan. Lägg dem i varandra, den med friktionsmaterial i mitten. Låt det vara lite spel mellan. Nu kan du välja om du vill koppla ihop mittenpannan med den inre eller yttre genom att trycka den åt olika håll. Det är alltså kanterna vi använder, koningen gör att de nyper fast och kan överföra mycket kraft med lågt tryck jämfört med en vanlig platt koppling.
Hmm.. jag förstår om du inte fattar ett skit av det där... :???:
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Jorå!
Det klarnar, både vad som egentligen sker, och hur utväxlingen är.
Då får lådan inte tillräcklig smörjning under 80.
Stekpannor med elektromagneter som för dem hit och dit, HA! Vem hade trott det?
Nej, jag fattar. Man skulle behöva minst två motorer med helt olika varvtal delat på en låda för att min första teori om 1:1 skulle gått ihop...
Äsch, nu är jag tyst.

Tack alla som förklarat, nu är jag med.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]