- sön 17 feb 2008, 19:15
#173825
Jag är nyfiken på och skulle vilja ha svar på vad som skiljer dem åt.
Lådorna jag menar är m46 och m47, 4växlad med overdrive och 5 växlad.
Jag antar att den 4växladeOD är slitstarkare eftersom glt, gle och 16v tic har den lådan...
Gl modeller med b230f har oftare m47 av nån anledning...
Men då undrar jag egentligen;
Varvar man alltid högre med en m46 jämfört med m47? Eller är m47 helt enkelt ett steg till men i övrigt likvärdig i utväxling? Bakaxeln är ju densamma...?
En annan sak som jag undrar över ( har bara kört 7,940 och 850, ingen har haft od) och det är;
Vad GÖR overdriven? Vad händer när man trycker in den? Vad ligger bakom idén? Jag vet att den har funnits sen p1800 tiden, men ändå? Hittas ju i 940 tills 1993 om jag inte har fel... Verkar så nödlöset?
Vet du nåt, skriv för tusan!
Lådorna jag menar är m46 och m47, 4växlad med overdrive och 5 växlad.
Jag antar att den 4växladeOD är slitstarkare eftersom glt, gle och 16v tic har den lådan...
Gl modeller med b230f har oftare m47 av nån anledning...
Men då undrar jag egentligen;
Varvar man alltid högre med en m46 jämfört med m47? Eller är m47 helt enkelt ett steg till men i övrigt likvärdig i utväxling? Bakaxeln är ju densamma...?
En annan sak som jag undrar över ( har bara kört 7,940 och 850, ingen har haft od) och det är;
Vad GÖR overdriven? Vad händer när man trycker in den? Vad ligger bakom idén? Jag vet att den har funnits sen p1800 tiden, men ändå? Hittas ju i 940 tills 1993 om jag inte har fel... Verkar så nödlöset?
Vet du nåt, skriv för tusan!
Det man inte har i huvet får man ha i benen, och är man dum i huvudet, får kroppen lida...
http://www.garaget.org/?car=70986 Den röda med rostlagningar. Visst är man duktig :D ?
http://www.garaget.org/?car=70986 Den röda med rostlagningar. Visst är man duktig :D ?