Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En liten fundring.
Är det alltså på allvar att en 850 som är strömlös inte går att låsa upp? Hur kan det komma sig, påverkar låscylindrarna bara en elmotor för öppning? Inget mekaniskt?
av *pettson*
Amarace skrev:En liten fundring.
Är det alltså på allvar att en 850 som är strömlös inte går att låsa upp? Hur kan det komma sig, påverkar låscylindrarna bara en elmotor för öppning? Inget mekaniskt?
Normalt sett använder man sin startnyckel och vrider om i låset antingen i dörrarna fram eller i bagageluckan rörelsen du gör är rent mekanisk i dörren du är vid och en microbrytare berättar för styrdonet till c-låset att du låst upp och den låser upp resten av bilen. Du kan låsa/ låsa upp bilen med c-låset från förardörren, passagerardörren, kofferten... Men det är allt populärare att använda fjärren endast och skita i att smörja låsen då och då. Det hjälper tyvärr inte att lämna dom på service heller på märkesverkstan då dom inte heller förstår att smörja låsen då och då. Sen har vi det nyckfulla modet att montera 70 seriens handtag och helt enkelt modda bort låsen på dörrarna..Görs det på rätt sätt fungerar nyckeln i förardörren.. men görs det inte på rätt sätt så är det *enklare* att helt enkelt skita i det hela och som jag skrev innan.. modda bort låsen.
Med andra ord påverkas inte själva låset mekaniskt utan elektriskt, förstår inte varför en sån sak rationaliseras bort, lär ju bara behövas ett stag och nån utväxling el liknande för att påverka även mekaniskt. Då vet jag en som kommer att dra + och - till ett intag innanför främre kofångaren, för nog vill då jag ta mig in i bilen även om batteriet av någon anledning är strömlöst.
Är väl jag som är gammalmodig kanske...

(smörjer alltid alla lås flera gånger per år på alla mina bilar, även gångjärn m.m.)
av *pettson*
Amarace skrev:Med andra ord påverkas inte själva låset mekaniskt utan elektriskt, förstår inte varför en sån sak rationaliseras bort, lär ju bara behövas ett stag och nån utväxling el liknande för att påverka även mekaniskt. Då vet jag en som kommer att dra + och - till ett intag innanför främre kofångaren, för nog vill då jag ta mig in i bilen även om batteriet av någon anledning är strömlöst.

(smörjer alltid alla lås flera gånger per år på alla mina bilar, även gångjärn m.m.)
Nej.. nu missuppfattade du...
låset är MEKANISKT PÅVERKAT.. men styrningen till resten av bilen sköts elektroniskt..
Så jag kan låsa upp bägge framdörrarna med nyckeln rent mekaniskt.. även bakluckan är mekanisk.
Felet är som jag påpekade att folk inte smörjer.. ELLER när dom moddat till 70 seriehandtag och struntat i att göra iordning det mekaniska..
*pettson* skrev:
Amarace skrev:Med andra ord påverkas inte själva låset mekaniskt utan elektriskt, förstår inte varför en sån sak rationaliseras bort, lär ju bara behövas ett stag och nån utväxling el liknande för att påverka även mekaniskt. Då vet jag en som kommer att dra + och - till ett intag innanför främre kofångaren, för nog vill då jag ta mig in i bilen även om batteriet av någon anledning är strömlöst.

låset är MEKANISKT PÅVERKAT.. men styrningen till resten av bilen sköts elektroniskt..
Så jag kan låsa upp bägge framdörrarna med nyckeln rent mekaniskt.. även bakluckan är mekanisk.
Felet är som jag påpekade att folk inte smörjer.. ELLER när dom moddat till 70 seriehandtag och struntat i att göra iordning det mekaniska..
Hmm, men varför var då Volvo tvungna att krossa rutan på bilen som tråden handlar om? Passagerardörren fungerade ju med nyckel, men inte när bilen blev strömlös, det borde väl innebära att det sköts elektriskt. Annars måste ju Volvoverkstaden vara väldigt inkompetent som inte ens provade att öppna med nyckeln, eller vad har jag missat i tråden som gör att dom var tvungna att krossa rutan? (att dom i många fall kan vara inkompetenta vet jag, men inte så mycket)

Känner ja måste testa detta på min 850 för att se funktionen :)
av *pettson*
Amarace skrev:
*pettson* skrev:

Hmm, men varför var då Volvo tvungna att krossa rutan på bilen som tråden handlar om? Passagerardörren fungerade ju med nyckel, men inte när bilen blev strömlös, det borde väl innebära att det sköts elektriskt. Annars måste ju Volvoverkstaden vara väldigt inkompetent som inte ens provade att öppna med nyckeln, eller vad har jag missat i tråden som gör att dom var tvungna att krossa rutan? (att dom i många fall kan vara inkompetenta vet jag, men inte så mycket)

Känner ja måste testa detta på min 850 för att se funktionen :)
jadu.. ingen aning.. jag har själv en 855T 94 års modell och den går utmärkt att låsa upp i förar och passagerardörren när den är strömlös.
Det går naturligtvis även att låsa upp bagageluckan med nyckeln utan ström.
Jag ska testa göra v70:in strömlös idag då jag har läst på andra forum att låset är elektrikt stryt på x70 och ej ska gå öppna manuelt.Jag tror det är bullshit men vill ha bevis och inte bara vad folk tror ??:-/
av *pettson*
grammse skrev:Jag ska testa göra v70:in strömlös idag då jag har läst på andra forum att låset är elektrikt stryt på x70 och ej ska gå öppna manuelt.Jag tror det är bullshit men vill ha bevis och inte bara vad folk tror ??:-/
Du har samma låskonstruktion som en 850.. du har en pinne som mekaniskt påverkar låset. Tyvärr är pinnarna bräckliga och går sönder lätt. Det jag tror har hänt för folk är att den brustit. Du har då ingen kontakt mekaniskt med låset. MEN då ska inte heller C låset fungera med nyckeln. Utan endast med fjärren.
Tjo. En tråd som tar upp ett problem jag nyss upptäckt på min 855 -96
Passagerardörren fram går inte att varken låsa eller låsa upp utan centrallås/el.
Bra fånigt när jag nu blev ståendes med en bil, upplåst efter att ha tagit mig hem med starthjälp, dock utan tillräckligt med el i batteriet...utan att kunna låsa dörren efteråt. Inte ens inifrån. Inte heller möjligt att låsa upp dörren utan el, borde inte dörrj**ln gå att öppna med handtaget inifrån även om den är låst?

Möjligen att det handlar om just att låset inte använts med nyckel, men det borde väl bara göra nyckeln oanvändbar, inte resten av sätten att låsa/låsa upp?
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]