*pettson* skrev:Amarace skrev:Med andra ord påverkas inte själva låset mekaniskt utan elektriskt, förstår inte varför en sån sak rationaliseras bort, lär ju bara behövas ett stag och nån utväxling el liknande för att påverka även mekaniskt. Då vet jag en som kommer att dra + och - till ett intag innanför främre kofångaren, för nog vill då jag ta mig in i bilen även om batteriet av någon anledning är strömlöst.
Är väl jag som är gammalmodig kanske...
(smörjer alltid alla lås flera gånger per år på alla mina bilar, även gångjärn m.m.)
Nej.. nu missuppfattade du...
låset är MEKANISKT PÅVERKAT.. men styrningen till resten av bilen sköts elektroniskt..
Så jag kan låsa upp bägge framdörrarna med nyckeln rent mekaniskt.. även bakluckan är mekanisk.
Felet är som jag påpekade att folk inte smörjer.. ELLER när dom moddat till 70 seriehandtag och struntat i att göra iordning det mekaniska..
Hmm, men varför var då Volvo tvungna att krossa rutan på bilen som tråden handlar om? Passagerardörren fungerade ju med nyckel, men inte när bilen blev strömlös, det borde väl innebära att det sköts elektriskt. Annars måste ju Volvoverkstaden vara väldigt inkompetent som inte ens provade att öppna med nyckeln, eller vad har jag missat i tråden som gör att dom var tvungna att krossa rutan? (att dom i många fall kan vara inkompetenta vet jag, men inte så mycket)
Känner ja måste testa detta på min 850 för att se funktionen :)