Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av freak1
Hej. Är ny på forumet. Tänkte köpa en 965-94-96. Vilka svagheter har denna modell? Hur hög är bränsleförbrukningen? Har försökt hitta en tråd om detta med sök funktionen men ej lyckats :( . Kör idag en 740-88b,är helnöjd med den :D , men behöver en kombi. Någon som har erfarenheter att dela med sig?

Flyttade ditt inlägg hit då det passar bättre här :)
Hälsningar Whisky
Användarvisningsbild
av Ramon
Välkommen till forumet freak1 :D

Kan tipsa dig om att kika på nedanstående hemsida där det står starka och svaga punkter för en massa bilar, samt förbrukning, ungefärlig årskostnad plus en hel del annat nyttigt.

http://begbilguiden.bilprovningen.se/
Användarvisningsbild
av freak1
Tack för länken Ramon.
Tyvärr kan jag inte hitta volvo 960-965 bland märkena :( .
Kom att tänka på en annan fråga.
Är det rak 6 cyl motor eller v-motor, om båda alt finns....vilken
är bäst av dom?

Ingen som har erfarenhet av dessa bilar och kan berätta lite :( ?
Användarvisningsbild
av Ramon
freak1 skrev:Tack för länken Ramon.
Tyvärr kan jag inte hitta volvo 960-965 bland märkena :( .
Kom att tänka på en annan fråga.
Är det rak 6 cyl motor eller v-motor, om båda alt finns....vilken
är bäst av dom?

Ingen som har erfarenhet av dessa bilar och kan berätta lite :( ?
Det finns endast raka motorer till 964/965 så vitt jag vet. Det som kan vara bra att ha i åtanke, är att det generellt är en aning dyrare att reparera 6 cylindriga motorer, kan bli riktigt dyrt t.o.m. Men dessa brukar hålla bra. I övrigt så är det inte så mkt som skiljer från 944/945.
Användarvisningsbild
av freak1
Det finns endast raka motorer till 964/965 så vitt jag vet. Det som kan vara bra att ha i åtanke, är att det generellt är en aning dyrare att reparera 6 cylindriga motorer, kan bli riktigt dyrt t.o.m. Men dessa brukar hålla bra. I övrigt så är det inte så mkt som skiljer från 944/945.

Tack Ramon :D
av Peterlindberg
tänk på att det finns två storlekar på motorerna en på 2,5liter på 125kw/170hk och en på 3,0 liter 150kw/204hk har hört med volvo och det visade sig att igrund och botten är det samma motor och block. toppen kamamrna och vevaxeln är enda skillnaden. 2,5 fanns i manuell eller automat 3,0 finns bara med automat.
sen har du s/V90(bytte namn -97, -98) som är samma bil men 2,5 försvann och ersattes av en 3,0 med 132kw/180hk då är skillnaden kammarna och styrprogramet. stora 3,0 på 150kw/204hk var oförändrad.

Grymt vrid i sexan.... :twisted:

Mvh Peter Lindberg
av hasse
Hej
Jag har en 965 -95 har ägt den i ett halvår, är supernöjd med den. Jag har 2,5l´s raka sexan med automat. Den drar cirka 1,3l milen blandad körning. Jag drar ofta hästtransport med den och då drar den knappt något extra max 1,4l milen. Åk komforten är helt underbar och det finns knappt någon annan bil som är lika bra. Väldigt låg ljudnivå i kupeen och sexan är underbar vid all slags körning. hans
Användarvisningsbild
av freak1
:D Tack grabbar, nu vet jag lite mer. Letat fortfarande efter en bil. Men hittar inget till vettigt pris :( .
av nevyn
De är törstiga!!! :D Men det får man väl ha överseende med när man åker som om man satt hemma i tevesoffan...
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Peterlindberg skrev:tänk på att det finns två storlekar på motorerna en på 2,5liter på 125kw/170hk och en på 3,0 liter 150kw/204hk har hört med volvo och det visade sig att igrund och botten är det samma motor och block. toppen kamamrna och vevaxeln är enda skillnaden. 2,5 fanns i manuell eller automat 3,0 finns bara med automat.sen har du s/V90(bytte namn -97, -98) som är samma bil men 2,5 försvann och ersattes av en 3,0 med 132kw/180hk då är skillnaden kammarna och styrprogramet. stora 3,0 på 150kw/204hk var oförändrad.

Grymt vrid i sexan.... :twisted:

Mvh Peter Lindberg
Nja, nog skiljer det även på slagvolymen mellan de motorerna :wink:
2,5 motorn har 81mm/80mm i borr/slag
3,0 motorn har 81mm/90mm i borr/slag
I övrigt stämmer din info. :D

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]