Mojje skrev:Tjenare!!
Då det verkar finnas väldigt mycket kompetens här och seriösa människor så tror jag att jag törs fråga lite om en del tankar jag har. =) jag har läst många trådar om drivknutar och damasker då jag själv snart måste byta min högra. Men jag vill dra mig till minnes att förr fanns det damasker som var delade! De som man limmade/vulkade ihop. Man slapp ju plocka ned allt då, finns de fortfarande och finns dem till volvo? Nästa fråga är om AC, vill minnas att jag någongång har hört att man kunde kortsluta igång systemet för att kolla om det är tätt. (startade det var det tätt om inte så läckte det) Mitt system är tomt/läckande och funderar lite i banorna om man ändå har det, varför inte se till att det funkar!
mvh Mojje
Hej.. idag har det hänt massor på marknaden. Först av allt så quickboot som var delad har i stort sett totalt utgått på grund av sin otroligt dåliga kvalitet. Idag har man ett annat gummimaterial i damaskerna och därmed så är en *snabbvariant* att man töjer den och sätter dit den rakt över knuten som då sitter på sin plats. Den kräver en speciell damask och ett speciellt verktyg (ibland går det med en PET flaska.) Dock så finns det ett aber med i den tanken. 90% av knutarna har varit öppna och det räcker INTE med att lägga i nytt fett. Knuten ska helt enkelt tvättas och fettas om. Det betyder att om reparationen ska bli varaktig så är det knut bort som gäller... NU kommer vi till nästa sak... En damasksats kostar drygt 300kr och En av sakerna som strular OFTA på 850 och 70 serien är tandringarna till abs systemet. Dom är lokaliserade på drivknutarna. Så när man då kikar som privatperson på att åtgärda en knut på en bil som gått kanske 18000mil ,finns det en annan aspekt. Nämligen en helt ny knut komplett med damask. Jag är inte för att byta ut saker som fungerar men jag å andra sidan måste tänka ekonomiskt. OM jag gör jobbet själv säger vi så kostar ju satsen med damasken drygt 300 sen kostar en tandring 400kronor. Då får jag satsa drygt en 1½ timma samt 700 kronor för att få knuten i skapligt skick. Vad gäller driftsäkerheten så vet jag ingenting egentligen (beroende på hur länge damasken släppt in skräp och läckt ut fett.) Tar vi då och kikar på biltema (vilket många INTE vill.. och andra vill) så säljer man en utmärkt knut NY KOMPLETT för 698kronor.. Även för turbomodellerna kostar knuten 698kronor. Jobbet för dej är det samma i princip.
Då är det inte mycket motivation till att ens göra jobbet och tvätta samt fetta om en knut.
För den som då INTE gillar företaget ifråga så är det naturligtvis desto lönsammare eftersom en knut kostar runt 2500kronor till en turbo och vill man ha original så kostar det en komplett drivaxel för 4500kr... Så gör en tankevurpa hur mycket jobb du vill lägga ned och hur knuten mår idag. Det är endast den som skruvar som kan avgöra vad som är lönsamt.
Vad gäller AC så ska den ALLTID vara i funktion sålänge vi pratar om en klimator. När vi pratar om ren AC så är det ju bara när det är för varmt du använder den.
Klimatorn är baserad på att ALLTID hålla luften avkyld för att avfukta den. Utan ac:n blir det väldigt snart unket i bilen, klimatorn avgör själv när luften är kall nog och när ac:n behövs. Det sitter en tempsensor precis i luftintaget på kupeluften som ska berätta för styrdonet vad som gäller för utemiljö. Att 850 och 70 serien tappar gas är inget nytt och det beror på att dom flesta läcker i förångarna. Tyvärr var inte dom förångare som användes i produktionen skyddade mot bakterieangrepp som dom nya man sätter dit är. Bakterierna som bildas har biprodukt som helt enkelt bryter ned aluminiumen och det blir mikroskopiska hål. Dom nya modellerna är svagt gröna när man kikar på dom. Dom är skyddade mot just detta. Ytterst få 850/70 serie bilar har andra fel på ac:n som t.ex kondensor eller på torkfiltret. Det som gör att dom här felen roterar på alla bilarna är kostnaden för att åtgärda det hela. Folk fyller bilen fort som fan ochsen säljer den med texten: AC fungerar...
Det är instrumentpanel bort för att åtgärda förångaren och AC firman tar runt 8000kr för att åtgärda felen inkl delar. OCH det är inget man bör ge sej på som newbie då det kan kosta betydligt mera om man råkar glömma att lossa värmepaketet (2500kr extra) eller nåt liknande.
Får hoppas jag spridit lite ljus över saken..