Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#172729
Tjenare!!

Då det verkar finnas väldigt mycket kompetens här och seriösa människor så tror jag att jag törs fråga lite om en del tankar jag har. =) jag har läst många trådar om drivknutar och damasker då jag själv snart måste byta min högra. Men jag vill dra mig till minnes att förr fanns det damasker som var delade! De som man limmade/vulkade ihop. Man slapp ju plocka ned allt då, finns de fortfarande och finns dem till volvo? Nästa fråga är om AC, vill minnas att jag någongång har hört att man kunde kortsluta igång systemet för att kolla om det är tätt. (startade det var det tätt om inte så läckte det) Mitt system är tomt/läckande och funderar lite i banorna om man ändå har det, varför inte se till att det funkar!

mvh Mojje
#172742
Ang acn. Om du inte har något övertryck i systemet(pga att gasen läckt ut), så går inte acn. Det sitter en lågtrycks-pressostat (tryckgivare) på ac röret som går till ac-kompressorn. Denna bryter strömmen till kompressorn om trycket blir för lågt. Du kan ju kolla om kompressorn fungerar genom att ta en kabelstump och bygla denna tryckgivare. Det är bara att ta loss kontakten från givaren och bygla. Då ser du ju om det övriga funkar.. Obs! Kör inte kompressorn längre än nödvändigt. Eftersom du har ett hål någonstans i systemet kan det komma in luft och det är inte bra.
av *pettson*
#172750
Mojje skrev:Tjenare!!

Då det verkar finnas väldigt mycket kompetens här och seriösa människor så tror jag att jag törs fråga lite om en del tankar jag har. =) jag har läst många trådar om drivknutar och damasker då jag själv snart måste byta min högra. Men jag vill dra mig till minnes att förr fanns det damasker som var delade! De som man limmade/vulkade ihop. Man slapp ju plocka ned allt då, finns de fortfarande och finns dem till volvo? Nästa fråga är om AC, vill minnas att jag någongång har hört att man kunde kortsluta igång systemet för att kolla om det är tätt. (startade det var det tätt om inte så läckte det) Mitt system är tomt/läckande och funderar lite i banorna om man ändå har det, varför inte se till att det funkar!

mvh Mojje
Hej.. idag har det hänt massor på marknaden. Först av allt så quickboot som var delad har i stort sett totalt utgått på grund av sin otroligt dåliga kvalitet. Idag har man ett annat gummimaterial i damaskerna och därmed så är en *snabbvariant* att man töjer den och sätter dit den rakt över knuten som då sitter på sin plats. Den kräver en speciell damask och ett speciellt verktyg (ibland går det med en PET flaska.) Dock så finns det ett aber med i den tanken. 90% av knutarna har varit öppna och det räcker INTE med att lägga i nytt fett. Knuten ska helt enkelt tvättas och fettas om. Det betyder att om reparationen ska bli varaktig så är det knut bort som gäller... NU kommer vi till nästa sak... En damasksats kostar drygt 300kr och En av sakerna som strular OFTA på 850 och 70 serien är tandringarna till abs systemet. Dom är lokaliserade på drivknutarna. Så när man då kikar som privatperson på att åtgärda en knut på en bil som gått kanske 18000mil ,finns det en annan aspekt. Nämligen en helt ny knut komplett med damask. Jag är inte för att byta ut saker som fungerar men jag å andra sidan måste tänka ekonomiskt. OM jag gör jobbet själv säger vi så kostar ju satsen med damasken drygt 300 sen kostar en tandring 400kronor. Då får jag satsa drygt en 1½ timma samt 700 kronor för att få knuten i skapligt skick. Vad gäller driftsäkerheten så vet jag ingenting egentligen (beroende på hur länge damasken släppt in skräp och läckt ut fett.) Tar vi då och kikar på biltema (vilket många INTE vill.. och andra vill) så säljer man en utmärkt knut NY KOMPLETT för 698kronor.. Även för turbomodellerna kostar knuten 698kronor. Jobbet för dej är det samma i princip.
Då är det inte mycket motivation till att ens göra jobbet och tvätta samt fetta om en knut.
För den som då INTE gillar företaget ifråga så är det naturligtvis desto lönsammare eftersom en knut kostar runt 2500kronor till en turbo och vill man ha original så kostar det en komplett drivaxel för 4500kr... Så gör en tankevurpa hur mycket jobb du vill lägga ned och hur knuten mår idag. Det är endast den som skruvar som kan avgöra vad som är lönsamt.

Vad gäller AC så ska den ALLTID vara i funktion sålänge vi pratar om en klimator. När vi pratar om ren AC så är det ju bara när det är för varmt du använder den.
Klimatorn är baserad på att ALLTID hålla luften avkyld för att avfukta den. Utan ac:n blir det väldigt snart unket i bilen, klimatorn avgör själv när luften är kall nog och när ac:n behövs. Det sitter en tempsensor precis i luftintaget på kupeluften som ska berätta för styrdonet vad som gäller för utemiljö. Att 850 och 70 serien tappar gas är inget nytt och det beror på att dom flesta läcker i förångarna. Tyvärr var inte dom förångare som användes i produktionen skyddade mot bakterieangrepp som dom nya man sätter dit är. Bakterierna som bildas har biprodukt som helt enkelt bryter ned aluminiumen och det blir mikroskopiska hål. Dom nya modellerna är svagt gröna när man kikar på dom. Dom är skyddade mot just detta. Ytterst få 850/70 serie bilar har andra fel på ac:n som t.ex kondensor eller på torkfiltret. Det som gör att dom här felen roterar på alla bilarna är kostnaden för att åtgärda det hela. Folk fyller bilen fort som fan ochsen säljer den med texten: AC fungerar...
Det är instrumentpanel bort för att åtgärda förångaren och AC firman tar runt 8000kr för att åtgärda felen inkl delar. OCH det är inget man bör ge sej på som newbie då det kan kosta betydligt mera om man råkar glömma att lossa värmepaketet (2500kr extra) eller nåt liknande.

Får hoppas jag spridit lite ljus över saken..
#172791
Vilka Svar!! Mycket imponerande!

Slutsatsen blir nog att låta AC:n vila tills vidare, Men gillade din tankegång om drivknutarna/damask Pettson. Nu är det ju inte riktigt hål i damasken men bara en fråga om tid innan det blir. Då jag gissar att du har erfarenhet av biltema knutar ( som jag har bra erfarenhet av då det gäller Saab knutar) så undrar jag bara sitter de där tandringarna för abs på dem? Tyckte det var lite luddigt i beskrivningen på biltemas sida men gissar att det är den knuten avsedd för TDI och ABS jag ska ha. För jag har haft stunder då min ABS lampa har tänds. Inte kört någon diagnos men det kommer. och som du säger 698 spänn för en knut komplett med damask så är det lika bra att byta båda sidor. särskilt med tanke på att det är en riktig långmilare. men med full servicebok.
av *pettson*
#172796
Mojje skrev:Vilka Svar!! Mycket imponerande!

Slutsatsen blir nog att låta AC:n vila tills vidare, Men gillade din tankegång om drivknutarna/damask Pettson. Nu är det ju inte riktigt hål i damasken men bara en fråga om tid innan det blir. Då jag gissar att du har erfarenhet av biltema knutar ( som jag har bra erfarenhet av då det gäller Saab knutar) så undrar jag bara sitter de där tandringarna för abs på dem? Tyckte det var lite luddigt i beskrivningen på biltemas sida men gissar att det är den knuten avsedd för TDI och ABS jag ska ha. För jag har haft stunder då min ABS lampa har tänds. Inte kört någon diagnos men det kommer. och som du säger 698 spänn för en knut komplett med damask så är det lika bra att byta båda sidor. särskilt med tanke på att det är en riktig långmilare. men med full servicebok.
För att förtydliga.. Ja tandringen sitter på drivknuten. :-)-) Ja jag har faktiskt bra erfarenheter av biltemas knutar. Dom är inte nåt skräp gjorda i bortre långbortistan med material från uttjänta oljetunnor utan faktiskt riktigt hög kvalitet. Det att jag tar upp olika vinklar är för att folk tycker olika, många tror verkligen att knuten för 2995 är 3ggr bättre. I övrigt är det ju samma garantitider på biltemas som på mekonomens osv så det kan inte vara garantin man tycker är bättre för 3ggr pengarna. Sen är det då om man gör jobbet själv eller lämnar in bilen. Verkstan har inte rätt att neka dej att ta med egna delar vad dom än säger så.. Och dom har inte rätt att höja priset heller för att dom inte får sälja reservdelen till dej.
#172798
Du har så rätt så! Billigt är inte alltid sämre! Och de gånger jag köpt på biltema har jag aldrig haft anledning att klaga! Tror nog jag ska klara att byta dem själv. har bytt några gånger på Saab och principen är ju densamma kan jag tro. men för säkerhets skull så får det väl ramla med en haynes rep.handbok i varukorgen samma gång =).

Bara en liten personlig undran, Du verkar till fullo veta vad du pratar om så jag gissar att du på något sätt är inblandad i Volvo sfären =) I produktion eller eftermarknad? Eller är du en sann eldsjäl?
av *pettson*
#172930
Mojje skrev:Du har så rätt så! Billigt är inte alltid sämre! Och de gånger jag köpt på biltema har jag aldrig haft anledning att klaga! Tror nog jag ska klara att byta dem själv. har bytt några gånger på Saab och principen är ju densamma kan jag tro. men för säkerhets skull så får det väl ramla med en haynes rep.handbok i varukorgen samma gång =).

Bara en liten personlig undran, Du verkar till fullo veta vad du pratar om så jag gissar att du på något sätt är inblandad i Volvo sfären =) I produktion eller eftermarknad? Eller är du en sann eldsjäl?
jag håller mej på eftermarknaden som utbildad mekaniker, eldsjäl och researscher/ fordonslärare...med ett förgånget i elektronikreparationsvärlden/fordonselektroniksvärlden.. :-)-) Krångligt.. men sant. Du får väl kika in på hemsidan..
#187981
Prestandan på min luftkonditionering (V70 -99) försämrades mycket långsamt.
Läcksökte men hittade inget - fyllde på gas och har funkat bra under snart ett års tid.
Firman som läcksökte var då jag ringde tvärsäkra på att det var torkfiltrets fäste som hade korroderat
då det var mkt vanligt på denna modell, men hittade alltså inget läckage någonstans.
Hursomhelst, är det så att man alltid har ett litet läckage? Så även om man inte
har något korroderat hål så läcker det alltid lite i rör- och slangkopplingar som gör
att man kan förvänta sig att behöva fylla på köldmedium efter ett antal år?
Man brukar ju säga att allting läcker-det är bara frågan om hur mycket!
Detta med bakterier låter intressant; kan man motverka detta på något sätt?
Byta kupefilter ofta? Tvätta/spruta in ngt efter kupefiltret som dras genom förångaren?
av *pettson*
#188001
cb250 skrev:Prestandan på min luftkonditionering (V70 -99) försämrades mycket långsamt.
Läcksökte men hittade inget - fyllde på gas och har funkat bra under snart ett års tid.
Firman som läcksökte var då jag ringde tvärsäkra på att det var torkfiltrets fäste som hade korroderat
då det var mkt vanligt på denna modell, men hittade alltså inget läckage någonstans.
Hursomhelst, är det så att man alltid har ett litet läckage? Så även om man inte
har något korroderat hål så läcker det alltid lite i rör- och slangkopplingar som gör
att man kan förvänta sig att behöva fylla på köldmedium efter ett antal år?
Man brukar ju säga att allting läcker-det är bara frågan om hur mycket!
Detta med bakterier låter intressant; kan man motverka detta på något sätt?
Byta kupefilter ofta? Tvätta/spruta in ngt efter kupefiltret som dras genom förångaren?
Först av allt så är det så att ac systemet läcker, men inte mera än att det tar runt 20 år att tappa nåt märkvärt. Förångaren är sjukan på 850 och 70 serien, som sagt dom blir bakterieangripna och avföringen fräter på aluminiumen. Så småningom blir det små små hål och då läcker det sakta sakta. Utbytes modellen är lite svagt grönaktig och det gröna är då en dubbelskyddande lack. Ac anläggningen kan man med fördel se till att den är ren och fin i filter och sånt. Samt köpa en rengöring om året till den. Ta då ur handskfacket och slå full fläkt samtidigt som du sprutar in rengöringsvätskan in i kanalen, så den blåser upp på elementet. Enklast på volvo är att lossa fläktmotståndet lite grand och föra in slangen där.

Är ju en hel del extra jobb att ta loss hela […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Tändspolen ger gnista med utplockade tän[…]

Glömde uppdatera med vilket verktyg torkskruv[…]

startsperre

Fant ut Disse Paramette.