Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleJ
Nej, livslängden påverkas inte så hårt av lite tunnare olja. Några % kanske på sin höjd. A5/B5 infördes för att få ner utsläppen som vanligt.
Fortfarande kallstarter som står för större delen av slitaget och då är oljan som tjockast.

Skillnaden mellan A5 och A3 vid arbetstemperatur är väldigt liten. Sen så finns det marginal för drag av husvagn och annan hård körning.
Kolla han som körde sin gammla 90-tals Toyota på 0W8 olja ett par månader, inklusive bankörning/konkörning. [TooManyToyota's]

För vardagskörning är jag ganska övertygad om att man skulle kunna köra 0W20 olja i de flesta gamla motorer utan större bekymmer, om kylningen funkar som det ska.

@Tacksam

Kolla oljetrycket på tomgång vid full arbetstemperatur. Annars hade jag inte gjort någon större sak av det.
Ta med egen olja nästa gång :)
Användarvisningsbild
av lennarte
KalleJ skrev:Nej, livslängden påverkas inte så hårt av lite tunnare olja. Några % kanske på sin höjd. A5/B5 infördes för att få ner utsläppen som vanligt.
Fortfarande kallstarter som står för större delen av slitaget och då är oljan som tjockast.
Finns idag en bättre olja som inte fanns förut. Som förbättrar avgasreningen för framför allt motorer med partikelfilter.
På våran Subaru XV -21 (körs c:a 1000 mil/år, ett oljebyte/år) ändrades specifiktionen från fabriken till första servicen från 0w20 A2/3 till 5W30 C3. Och har kört nästan helt utan regenerering sedan dess. Från minst en gång i månaden till max en gång om året
ACEA C3-olja är en europeisk kvalitetsklassificering för högpresterande motoroljor som är speciellt framtagna för moderna bensin- och dieselmotorer med avancerad avgasefterbehandling.Det absolut viktigaste syftet med en C3-olja är att skydda och förlänga livslängden på dieselpartikelfilter (DPF) och trevägskatalysatorer (TWC).Nyckelegenskaper för ACEA C3Mid-SAPS (Medelhög askhalt): Oljan har strikt begränsade mängder av sulfataska, fosfor och svavel (SAPS). Vanliga oljor (som ACEA A3/B4) innehåller mer av dessa ämnen, vilket snabbt kan sätta igen och förstöra ett känsligt partikelfilter.Hög skjuvstabilitet (HTHS ≥ 3,5 cP): Siffran innebär att oljan bibehåller en tjockare och extremt stark smörjfilm under mycket hög värme och hård belastning. Det ger ett maximalt komponentskydd jämfört med "bränslesparoljor" (som C2 eller C5) som är mer tunnflytande.Helsyntetisk teknologi: De flesta C3-oljor är helsyntetiska och anpassade för långa bytesintervaller (så kallad LongLife-service).Vanliga viskositeter och biltillverkareDu hittar oftast ACEA C3 i viskositeterna 5W-30 eller 5W-40. Den är standard för många europeiska bilar och kombineras nästan alltid med tillverkarnas egna godkännanden:BMW: Longlife-04 (BMW LL-04)Mercedes-Benz: MB 229.31 / 229.51 / 229.52Volkswagen / Audi / Skoda / Seat: VW 504 00 / 507 00 (eller äldre 505 01)Opel / GM: Dexos 2Viktigt att tänka på ⚠️Gå inte på enbart viskositet: Två flaskor kan båda heta 5W-30, men den ena kan vara en ACEA A3/B4 (för bilar utan partikelfilter) och den andra en ACEA C3. Häller du en olja utan C-märkning i en modern dieselbil riskerar du att förstöra partikelfiltret, vilket leder till dyra reparationer.Följ instruktionsboken: Kontrollera alltid bilens manual. Om din bil kräver en bränsleeffektiv C2-olja kan en C3-olja vara för tjock vid hög belastning, och omvänt kan en bil som kräver C3 få för dåligt motorskydd av en tunnare olja.Undrar du om en specifik C3-olja passar till din bilmodell, eller vill du ha hjälp med att tyda en viss viskositet? Berätta gärna vad du har för bil och motor så hjälper jag dig att kolla upp det!AI-svar kan innehålla fel.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Tacksam
Hej igen, så om jag kör ca 1 år och ca 1500 mil och byter till 5W40-oljan då så kommer inte motorn ta skada?
Användarvisningsbild
av lennarte
Om du "kör normalt" med en "normal" bil kan du köra på nästan vilken olja som helst. Det är bara bytes intervallerna du ska hålla koll på (minst en gång om året). Det bildas massor med "skräp" i oljan som är i längden skadliga, så ett oljebyte om året är viktigare än "super svindyr" olja.
Men så är det det där med avgasreningen, där krävs idag andra, Low Ash oljor (typ C) än tidigare. Så kör du en bil med parikelfilter (alla nyare bilar) begränsar det urvalet. Inte för motorns skull (den klarar det mesta) men för avgasreningen. Det kan bli dyrt i reparationer och bränsleförbrukning annars
Användarvisningsbild
av Erik Å
Tacksam skrev: Idag, 07:20 Hej igen, så om jag kör ca 1 år och ca 1500 mil och byter till 5W40-oljan då så kommer inte motorn ta skada?
Vore det min bil skulle jag gjort påfyllningarna med 5W-40 så att mixen blir lite tjockare över tid. Och fram tills dess undvikit kombinationen lågt varvtal / hög belastning.
Hur långt har den gått? Slitna motorer och tunn olja verkar inte vara helt lyckad kombination
Jag åker numera själv på 50/50 mix av 5W-30 A3 och 5W-40 A3 med 2000 mils bytesintervall, har samma B5244S2. Vid 68k verkar lagerspelen ha ökat lite. :-/
Känns som det gick fortare utför när jag åkte några år på 0W-30 A5, det kanske bara var inbillning :-) Men jag tänker inte ta risken..

Det hade varit intressant att se verkstans påstående om 0W-30 på papper. Låter lite som en efterhandskonstruktion :-D
Nyare motorer kan t.ex. ha ändrad oljepump även om grundmotorn är densamma..
av Tacksam
Hej, bilen har gått 328067 i skrivande stund. Jag försöker få ett skriftligt svar från verkstaden.
Olja

Hej, bilen har gått 328067 i skrivande stund[…]

D4 VEA dricker olja

Tjenare, jag håller på med samma reno[…]

Har hat det riktigt tufft på många fro[…]

Vilka vinterdäck 2026/2027?

Om du flyttat ner mer söderut, så tror […]