- Idag, 00:56
Nej, livslängden påverkas inte så hårt av lite tunnare olja. Några % kanske på sin höjd. A5/B5 infördes för att få ner utsläppen som vanligt.
Fortfarande kallstarter som står för större delen av slitaget och då är oljan som tjockast.
Skillnaden mellan A5 och A3 vid arbetstemperatur är väldigt liten. Sen så finns det marginal för drag av husvagn och annan hård körning.
Kolla han som körde sin gammla 90-tals Toyota på 0W8 olja ett par månader, inklusive bankörning/konkörning. [TooManyToyota's]
För vardagskörning är jag ganska övertygad om att man skulle kunna köra 0W20 olja i de flesta gamla motorer utan större bekymmer, om kylningen funkar som det ska.
@Tacksam
Kolla oljetrycket på tomgång vid full arbetstemperatur. Annars hade jag inte gjort någon större sak av det.
Ta med egen olja nästa gång :)
Fortfarande kallstarter som står för större delen av slitaget och då är oljan som tjockast.
Skillnaden mellan A5 och A3 vid arbetstemperatur är väldigt liten. Sen så finns det marginal för drag av husvagn och annan hård körning.
Kolla han som körde sin gammla 90-tals Toyota på 0W8 olja ett par månader, inklusive bankörning/konkörning. [TooManyToyota's]
För vardagskörning är jag ganska övertygad om att man skulle kunna köra 0W20 olja i de flesta gamla motorer utan större bekymmer, om kylningen funkar som det ska.
@Tacksam
Kolla oljetrycket på tomgång vid full arbetstemperatur. Annars hade jag inte gjort någon större sak av det.
Ta med egen olja nästa gång :)
Volvo S80 10' 2.5FT+
Toyota Aygo 11' 1.0VVT
Toyota Aygo 11' 1.0VVT
Gå inte på enbart viskositet: Två flaskor kan båda heta 5W-30, men den ena kan vara en ACEA A3/B4 (för bilar utan partikelfilter) och den andra en ACEA C3. Häller du en olja utan C-märkning i en modern dieselbil riskerar du att förstöra partikelfiltret, vilket leder till dyra reparationer.Följ instruktionsboken: Kontrollera alltid bilens manual. Om din bil kräver en bränsleeffektiv C2-olja kan en C3-olja vara för tjock vid hög belastning, och omvänt kan en bil som kräver C3 få för dåligt motorskydd av en tunnare olja.Undrar du om en specifik C3-olja passar till din bilmodell, eller vill du ha hjälp med att tyda en viss viskositet? Berätta gärna vad du har för bil och motor så hjälper jag dig att kolla upp det!AI-svar kan innehålla fel.
- By Wallner77