Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ME75
Konstigt fenomen i bilen: när jag vrider nyckeln från läge II till läge I så slår reläet till, bränsle-pumpen går ~2 sek, reläet slår ifrån, upprepas 2 -3 ggr, sedan hörs ett klick någonstans ifrån, men jag vet inte varifrån.

Har rengjort 4 jordningar jag hittade, dels 2 flätor från de 2 skruvarna på ventil-kåpan närmast väggen mellan motor-utrymmet och kupen + deras gemensamma anslutning till väggen, dels 2 kablar på insugs-röret, n svart och en brun med varsin ring-sko.

Testade att starta motorn, lyckades, men den går en stund och stannar till + att motorlampan lyser och varv-tals-mätaren går ner på noll i kanske 1/4 - ½ sek några ggr.
Därefter stannar motorn helt.

Går att starta som vanligt, men stannar till som jag beskrev ovan några ggr.

Senaste gången däremot gick motorn över 20 min, tills jag stängde av den själv.

Kollade diagnostiken "inga fel"-koden både före start och med motorn igång.

Något glappar, men vad?
-Vad ska jag kolla?
-Var / hur ska jag hitta vad som glappar?
av atteatte
Om du menar att motorn fortfarande snurrar när varvmätaren bottnar låter det väl som att det kan vara vevaxelgivaren som glappar eller är dålig, finns ingen signal från den har inte varvmätaren någon signal heller.
Har du testat blinka ut koder efter motorn stannat utan att vrida av tändningen?
av ME75
Motorn är på väg att stanna och varvmätare går till noll exakt samtidigt.
Jag håller gasen nere så att motorn snurrar på 2000 rpm, då hinner den inte gå ner i varv så den stannar helt utan varvar upp igen vid korta glapp.

Har inte, men ska tänka på att blinka ut koder nästa gång jag startat och motorn stannar.

Men... -varför lyser motor-lampan?

Exakt var hittar jag vevaxel-givaren?
Har googlat, men hittar ingen bra bild / video på var den sitter.
av atteatte
Den sitter bakpå motorn, det är en trepolig kontakt under vindrutan med en kabel ungefär lika grov som en tändkabel som går ner till den.
Tror den kostar en hundring på Biltema och var inte allt för jobbig att byta sist jag gjorde det.
Användarvisningsbild
av lennarte
atteatte skrev: Igår, 00:17 Tror den kostar en hundring på Biltema och var inte allt för jobbig att byta sist jag gjorde det.
Tvätta/borsta rent omkring den, spraya rostlösning och vänta någon dag. Det kan gå sönder i fästet och då får du ta ner växellådan. Jag bytte min (förebyggande) när jag bytte koppning för några år sedan. Skadad kabel, men den funkade.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av ME75
Jag hittade vevaxel-givaren, skulle synas från vänster, jag såg slangar och sladdar.
När jag kollade från höger sida syntes den bättre, skruvade loss den från höger sida.

När jag mätte fick jag följande resultat:
stift 2-3, 1-3 ingen kontakt, 1-2 mät-värdet fladdrar mellan 66 - 140 K-ohm en stund, sedan mellan 16 - 26 K-ohm, sedan mellan1,2 - 3,8 K-ohm, sedan mellan 7 - 13 K-ohm.

Då är den väl trasig och måste bytas?

Konstig diagnos: -den ger mig "inga fel"-koden (1-1-1) när jag dragit isär kontakterna till vevaxel-givaren.
-Kan man lita på att diagnoserna verkligen fungerar som de ska?

Testade aldrig att starta motorn.

-Hur mycket kostar en vevaxel-givare om det är en Volvo original-del?
På Mekonomen skulle den enligt hemsidan kosta 769kr.
-Dyr sak...
På Biltema: 89,90
-Är det någon skillnad i kvaliteten / funktionen / hur länge de håller, mm. mellan dem?
Användarvisningsbild
av lennarte
Där blir ingen felkod på stillastående bil, du måste nog köra den varm. Men som jag skrev, du kan testa den med felkodsdosan.
Men men det är försent om du tsgit bort givaren. Ohm mät den, varierande ohmtal är det inte på en frisk givare. Ska vara ett tal mellan 170-240 Ohm kall. Mätt mellan stift 1 och 2.
av ME75
Går ju att skruva fast igen...
-Hur många Ohm ska den ha om den är varm?

Och:
Nog måste väl jag få en fel-kod om jag dragit isär kontakterna till givaren?
El-fel i 940 -92a

Går ju att skruva fast igen... -Hur må[…]

Nya EX40 på SPA3

Vad kan det bli för skillnad i pris jämf[…]

Hej, Jag är på gång att köp[…]

Hej, För tillfället har jag två […]