Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ME75
Konstigt fenomen i bilen: när jag vrider nyckeln från läge II till läge I så slår reläet till, bränsle-pumpen går ~2 sek, reläet slår ifrån, upprepas 2 -3 ggr, sedan hörs ett klick någonstans ifrån, men jag vet inte varifrån.

Har rengjort 4 jordningar jag hittade, dels 2 flätor från de 2 skruvarna på ventil-kåpan närmast väggen mellan motor-utrymmet och kupen + deras gemensamma anslutning till väggen, dels 2 kablar på insugs-röret, n svart och en brun med varsin ring-sko.

Testade att starta motorn, lyckades, men den går en stund och stannar till + att motorlampan lyser och varv-tals-mätaren går ner på noll i kanske 1/4 - ½ sek några ggr.
Därefter stannar motorn helt.

Går att starta som vanligt, men stannar till som jag beskrev ovan några ggr.

Senaste gången däremot gick motorn över 20 min, tills jag stängde av den själv.

Kollade diagnostiken "inga fel"-koden både före start och med motorn igång.

Något glappar, men vad?
-Vad ska jag kolla?
-Var / hur ska jag hitta vad som glappar?
av atteatte
Om du menar att motorn fortfarande snurrar när varvmätaren bottnar låter det väl som att det kan vara vevaxelgivaren som glappar eller är dålig, finns ingen signal från den har inte varvmätaren någon signal heller.
Har du testat blinka ut koder efter motorn stannat utan att vrida av tändningen?
av ME75
Motorn är på väg att stanna och varvmätare går till noll exakt samtidigt.
Jag håller gasen nere så att motorn snurrar på 2000 rpm, då hinner den inte gå ner i varv så den stannar helt utan varvar upp igen vid korta glapp.

Har inte, men ska tänka på att blinka ut koder nästa gång jag startat och motorn stannar.

Men... -varför lyser motor-lampan?

Exakt var hittar jag vevaxel-givaren?
Har googlat, men hittar ingen bra bild / video på var den sitter.
av atteatte
Den sitter bakpå motorn, det är en trepolig kontakt under vindrutan med en kabel ungefär lika grov som en tändkabel som går ner till den.
Tror den kostar en hundring på Biltema och var inte allt för jobbig att byta sist jag gjorde det.

Kul att läsa! När det gäller att v[…]

El-fel i 940 -92a

Den sitter bakpå motorn, det är en trep[…]

Min xc70 har börjat lämna rökmoln e[…]

HVO100 till D3 2011 (D5204T2)

Eftersom det gäller förvaring i reservdu[…]