Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Almer
Han en V70 T4F 2012 som till och från varnat för låg batterinivå sen vi köpte den 2021. 2023 ville den plötsligt inte starta alls när jag stod på brädgården med fullastat släp. Så efter hjälpstart blev det direkt en tripp för att köpa nytt batteri.

Problemet har dock fortsatt titt som tätt, dock inte regelbundet, trots nytt batteri och ibalnd även efter långa körsträckor. Idag fick jag upp varningstriangeln och laddvarningen/låg batterinivå medan jag körde...

Mätte nu ikväll 12,3 V över batteriet innan start, och 11,4 V när motorn gick lite högre än tomgång...

Kan det vara nåt annat än en kass generator som har degenererat under tid, och nu slutningen gav upp? Eller nåt glapp i nån kabel eller liknande?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kommer du åt att mäta direkt på generatorn? Där bör vara 13.6 - 14.4V då motorn går. 11.4V låter som nada laddning :oops:
Om nu inte batteriet är närapå tomt, då kan det ta en stund att komma upp över 13V. Kan ju vara läge att mäta vid hemkomst från shoppingturen :-)
av Slasken
Har inte nyare bilar smart laddningsreglering?, att generator inte laddar konstant ?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Slasken skrev: fre 26 jun 2026, 06:06 Har inte nyare bilar smart laddningsreglering?, att generator inte laddar konstant ?
Jo, de laddar med lite högre spänning dvs 14.4V ända tills BMS anser att batteriet nått ca 90% laddningsstatus. Då får generatorn kommando via LIN-bussen att gå ner till 13.6V dvs högsta tillåtna spänning vid underhållsladdning.
Sen tror jag spänningen kickas upp kortvarigt när man motorbromsar för att få lite av "regenerativ bromsning" á la elbil..
av Lelleprinter
av Almer » 2026 tor 25 jun 22:59:02
Har en V70 T4F 2012 som till och från varnat för låg batterinivå sen vi köpte den 2021. 2023 ville den plötsligt inte starta alls när jag stod på brädgården med fullastat släp.
Så efter hjälpstart blev det direkt en tripp för att köpa nytt batteri.
Gjorde du eller lät göra en nollställning av BMS när du bytte batteri?
-
av HakanF » 2026 lör 27 jun 14:06:50
Svårt på en modernbil att mäta iom att volten växlar helatiden enklast att köra en generator test via VIDA.
Här är en film med lite värden på hur generatorn jobbar.
Mycket välgjord och informativ film om hur laddningen fungerar för bilar med BMS och framförallt att den var gjord för Volvo med BMS.

Jag fann också nedan film givande vad man kan kolla med Vida, samt också ett lite trix för att få bort varningen om låg batterinivå.
Fungerade förvisso inte i detta fall eftersom batteriet var runt 10 år gammalt.
https://www.youtube.com/watch?v=2CJD4Yp9YKo

Bifogar också ett schema hur det ser på på trådskaparens årsmodell och motortyp.
Som jag tolkar schemat så är det CEM som snackar med BMS om laddningsstatus SOC (State of Charge) m.m.
Men det är ECM som styr spänningsregulatorn på generatorn (ACM)
Bilagor
Generator och laddningsregulator.png
Generator och laddningsregulator.png (47.66 KiB) Visad 145 gånger
Kass generator? V70-2012

av Almer » 2026 tor 25 jun 22:59:02 Har en […]

Svajig S60 D4 R-Design 2017

Skulle nog sätta en hel del på att fr&a[…]

El till kylbox EX40 ?

Tack, men det hjälper inte mycket, då d[…]

Tack för svar UnleashFusion Bägge v[…]