Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Almer
Han en V70 T4F 2012 som till och från varnat för låg batterinivå sen vi köpte den 2021. 2023 ville den plötsligt inte starta alls när jag stod på brädgården med fullastat släp. Så efter hjälpstart blev det direkt en tripp för att köpa nytt batteri.

Problemet har dock fortsatt titt som tätt, dock inte regelbundet, trots nytt batteri och ibalnd även efter långa körsträckor. Idag fick jag upp varningstriangeln och laddvarningen/låg batterinivå medan jag körde...

Mätte nu ikväll 12,3 V över batteriet innan start, och 11,4 V när motorn gick lite högre än tomgång...

Kan det vara nåt annat än en kass generator som har degenererat under tid, och nu slutningen gav upp? Eller nåt glapp i nån kabel eller liknande?
Kommer du åt att mäta direkt på generatorn? Där bör vara 13.6 - 14.4V då motorn går. 11.4V låter som nada laddning :oops:
Om nu inte batteriet är närapå tomt, då kan det ta en stund att komma upp över 13V. Kan ju vara läge att mäta vid hemkomst från shoppingturen :-)

Det behövs inga hålborrade skivor […]

Värmesköld över turbon

Att det med säkerhet skulle resultera i n&ari[…]

Kass generator? V70-2012

Kommer du åt att mäta direkt på g[…]

V60 2011 byte av kondensor

Hål i kondensorn efter påhälsning[…]