Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lustigt, jag var hos Ryds idag, har fått en spricka i vindrutan bara en månad efter senaste stenskottslagningen. På annat ställe dock..
Frågade varför den Fuyao-vindruta de satte i för 6 år sen (nu 16k) har behövt fyra stenskottslagningar och nu är spräckt medan originalrutan höll 20 år och 50k innan den fick ett stenskott. Hårt blästrad men inga andra skador. Finns ingen skillnad på olika fabrikat hävdar de, trafiken har förändrats..
Men det måste vara tunnare glas i denna eller möjligen skörare sort, går rimligen inte att förklara 10x högre skadefrekvens med otur eller att trafiken förändrats :-/
Bara för att Volvo använder Pilkington som original behöver ju inte betyda att rutorna glasmästeriet köper därifrån har samma tjocklek, eller..? Nu misstänker jag att Fuyao är något budget-alternativ som är sämre eller åtminstone tunnare, smattrar som tusan när det regnar ;-)
Så frågan är, ska jag låta Volvo byta denna gång? Eller kräva att Ryds sätter i Pilkington och inget konstigt no-name. Tål att fundera på :-)

Erik Å skrev:Lustigt
Jag tror du är något på spåret, i jakten på gram och ören så kan mycket väl eftermarknaden få ett tunnare gods.

På gamla jobbet köpte vi in 13 nya Mercedes Sprinter (2023) och efter tre månader i trafik var flera rutor blästrade och några med sprickor, där visade sig det dock att det var för tjock rutlist (sa glasmästaren) så rutan satt ordentligt i spänn redan från fabrik så vartenda gruskorn lämnade spår. Blev bra med nya rutor och jag tror det var lite mindre material i dom för sen har det gått bra.
Jallemet skrev:Jag tror du är något på spåret, i jakten på gram och ören så kan mycket väl eftermarknaden få ett tunnare gods.
Nej du kan inte sätta i en "tunnare" ruta - lister och matchning mot kaross hade inte fungerat. Fuyao tillverkar exempelvis rutorna åt Tesla så det är inget som är nån konstig leverantör till Ryds.

Lövet skrev:Nej du kan inte sätta i en "tunnare" ruta - lister och matchning mot kaross hade inte fungerat. Fuyao tillverkar exempelvis rutorna åt Tesla så det är inget som är nån konstig leverantör till Ryds.
Konspiratorisk som jag är tänker jag att så länge yttermåtten stämmer så är det mesta möjligt.

Det finns förvisso en klassificeringsstandard och jag har ingen aning om vad den innefattar.
Jallemet skrev:Konspiratorisk som jag är tänker jag att så länge yttermåtten stämmer så är det mesta möjligt.
Yttermåtten är ju inte samma om rutan är tunnare. Det luktar lite råttan i pizzan om påståenden att glasmästerierna använder andra rutor. Har hört det flera gånger. Har sett 0 som stödjer det. Däremot mött jättemånga som inte verkar förstå att märkena tillverkar inga egna rutor utan anväder tredjepartsleverantörer. Dessa säljer till fabrikerna med originallogga på - och till glasmästerierna med sin egen logga på. Men rutan är samma.

Konspiratorisk som jag är tänker jag at[…]

Multirem vandrar i sidled

Hur mår frihjulet på generatorn?, har[…]

Ja, just det. Det är den skena som undre dele[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja så kan man ju också g&[…]