Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Kriegarn skrev: ons 29 apr 2026, 05:24 Jag privatleasar en polestar med tre tusen mil per år i fyra år. Kostar knappt nio tusen i månaden med försäkring och skatt. Då jag kör 250 mil i månaden och uteslutande laddar hemma så spar jag ca fyra tusen jämfört med xc70 diesel som jag körde förut. Har nu kört 4500 mil utan minsta problem. Tveka inte att prova elbil men ge fan i att köpa - se till att få ett bra leasingavtal istället.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Holy moses... what... kostade din XC70 dig 14000 i månaden. (9000 leasing, 1000 laddning) plus att du ändå sparar 4000 mot din XC...

Jag har lagt 3500 i månaden i värdeminsknin, försäkring, service och bränsle

Hur kan du lägga över 10.000 mer för din XC70 än mig
Priset för diesel varierar kraftigt men räknar man på 21:-/liter och jämför du det med att ladda hemma 99% med solpaneler och smart styrning så spar du jättemycket. I princip laddar jag gratis från maj till september. Xc70 kostar dessutom väääldigt mycket i skatt och försäkring. Elbilen kostar 360:-/år och försäkringen inbakad i leasingen.

Kriegarn skrev:
VolvoB20 skrev:
Kriegarn skrev: ons 29 apr 2026, 05:24 Jag privatleasar en polestar med tre tusen mil per år i fyra år. Kostar knappt nio tusen i månaden med försäkring och skatt. Då jag kör 250 mil i månaden och uteslutande laddar hemma så spar jag ca fyra tusen jämfört med xc70 diesel som jag körde förut. Har nu kört 4500 mil utan minsta problem. Tveka inte att prova elbil men ge fan i att köpa - se till att få ett bra leasingavtal istället.

Holy moses... what... kostade din XC70 dig 14000 i månaden. (9000 leasing, 1000 laddning) plus att du ändå sparar 4000 mot din XC...

Jag har lagt 3500 i månaden i värdeminsknin, försäkring, service och bränsle

Hur kan du lägga över 10.000 mer för din XC70 än mig
Priset för diesel varierar kraftigt men räknar man på 21:-/liter och jämför du det med att ladda hemma 99% med solpaneler och smart styrning så spar du jättemycket. I princip laddar jag gratis från maj till september. Xc70 kostar dessutom väääldigt mycket i skatt och försäkring. Elbilen kostar 360:-/år och försäkringen inbakad i leasingen.

Glömde att påpeka att servicen för xc70 går på runda slängar 6000:-/år hos Volvo. Elbilen är fri service.

Kriegarn skrev: Idag, 07:05 Glömde att påpeka att servicen för xc70 går på runda slängar 6000:-/år hos Volvo. Elbilen är fri service.
Beror på, servicen är billigare ifall man "kan byta själv", eller om man t.ex. köper hem service-delar och lämnar in hos sin lokala/-mini-verkstad har man fått ner priset enormt.

Tex. kostar min service cirka ~1000-2000kr/år. (då räknar jag med motoroljan, luft-, olje och kupéfiltern). exklusive delar såsom remmar och dess-delar som är relaterat till "kamremsbyte" eller multirem ifall man har kedja)
Derank skrev:var har folk fått ifrån att en elbil inte kostar något i service?
Det mesta härstammar från att Tesla inte kopplar garanti till att man måste göra service. Men det är Tesla-specifikt, inte elbils-specifikt. Precis som du säger kräver de flesta elbilar (dyr och onödig) service hos verkstad för att garantierna ska gälla. Snittkostnaden för en elbilsservice är dock vanligen lägre eftersom det inte finns nåt oljebyte. Men kupéfilter, bromsvätska mm funkar som på en vanlig bil hos alla andra märken än Tesla.
  • 1
  • 484
  • 485
  • 486
  • 487
  • 488

Låter märkligt, kan det vara en del av […]

EGR 940 -95 230FD

Köpte lite grisen i säcken då jag […]

var har folk fått ifrån att en elbil […]

Luftning av bromsar, var inte nöjd med kä[…]