PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av nonisossose
Hej, vi har en 740 atraktor med B230F i familjen, gått hela jordvarvet plus några till. Bra kompression i maskinen men har gått väldigt fett senaste tiden, så pass fett att den släckt stift.
Tog mig lite tid idag att titta på den och testade att koppla ur Kallstartsventilen elektriskt och nu går maskinen den som den ska. Som jag förstått efter en del googlande så sitter det en tempstyrd brytare som aktiverar/deaktiverar kallstartsventilen, det jag funderar på är om man vet vid vilken temperatur den ska påverka kallstartsventilen?
Det som förbryllar mig är att när jag fick maskinen att gå bra så mätte jag i kontakten till kallstartsventilen och där var spänningslöst(?) Kan det vara så att tempstyrda brytaren klibbar fast när den väl dragit lasten (i detta fall kallstartsventilen) och släpper sen aldrig förren spänningen upphör, jag vet inte kanske är långsökt.

Tacksam för input
MVH
Användarvisningsbild
av lennarte
På modeller med en särskild (5-te) spridare i insuget så fungerar denna spridare endast vid c:a -12° till -15° och lägre temperatur. Är det varmare än så ska den inte öppna. Den kan börja läcka lite bensin med åren, men ta då bort bränsleslangen och vik slangen och "fixera" med buntband.
På bilar utan denna spridare så sprutar dom ordinarie spridare 2 ggr varje varv vid kall väderleken istället
Användarvisningsbild
av lennarte
Vilket styrsystem har du? Just -88 fans både LH 2.2 och LH 2.4. På det senare kan du ta ut felkoder. Båda har katalysator.
jag är osäker, kan man se det på nått sätt?
jag vet inte vad det är med den, nu har den börjat gå lurvigt igen. grundproblemet var att den gick fett men när jag kopplade ur kallstartsventilen började den gå normalt. nu igår började den gå fett igen, den går så pass fett att bränslet går ner i tråget, å gör nivån alldeles för hög. det är knappt 20 mil sedan vi bytte olja och det är redan nu 1cm över max på stickan. kompprovet jag tog för 20mil sedan visade bra, var 12kg rakt av.
Användarvisningsbild
av lennarte
På LH 2.4 kan du ta ut felkoder. Då sitter där en blinkdosa vid vänster fjädertorn. Själva "dosan och felkoderna kommer längst ner
http://www.volvosweden.se/forum/viewthr ... ead_id=239
Kallstartventilen har ingenting med motorns gång att göra (på sommaren) den fungerar bara vid temperaturer under minus 12° - 15°. Om du kopplar loss den och motorn går bättre så ta bort den, vik slangen och fixera med buntband och plugga hålet. Om du har felkodsdosa måste du nolla felkoderna, annars vet inte motorn att felet är fixat.. görs enklast genom att koppla bort batteriet några minuter. Då ska de gula lampan slockna (kan vara bortkopplad) ock motorn ska gå.
av nonisossose
då är det LH2.4 i denna.
Nu kan ju denna tempgivare ha gått sönder å kallstartsventilen går för fullt ändå, men oavsett så gör någonting att bränslet blaskar ut i oljan och det gör mig förbryllad.
Glykolnivån är oförändrad så det är inte den som åker ner i tråget.
Teknikpaket XC60 T6 2026/27

De tidiga SPA-modellerna med sensorer på sid[…]

1988 Volvo 740 A-traktor B230F

då är det LH2.4 i denna. Nu kan ju den[…]

Det har börjat läcka in vatten vid baklu[…]

Stefans 968

Sportbilsdag på Porschecenter idag, bara v&a[…]