- För 38 minuter sedan.
Idag blev det iaf kylartömning, före dess köpte jag Lindemann kylarrens hos Thansen-butiken.
Sög först ur 350ml ur exp.kärl och ersatte med kylarrens, tog en tur på 30 min med kupévärme på max.
Vågade därefter tömma via kranen i underkant av kylaren, lossade finfint, hade Biltema-kärl 16L med tömningspip som uppsamlare, som jag tömde över i andra behållare.
Jag spolade därefter med kranvatten med Gardenamunstycke i expansionskärlet.
samt tömde därefter 10 liter demineraliserat vatten i expansionskärlet.
Bytte ut det kontaminerade expansionskärlet till nytt från Biltema, fyllde i 50/50 av Volvo glykol och avmineraliserat vatten, wow vilken skillnad i färg!
Provtur 20min med 3st stopp för påfyllning av expansionskärl, väl hemma igen var nivån OK,
men lossade locket ändå med motorn fortfarande på, då flödade innehållet över samtidigt som kylfläkten strax efter drog igång, stängde av motorn och nivån i expansionskärlet var därefter sjunket en bit under MIN.
Tog prov och det mätte -30 grader
Toppade därefter upp till överfyllt och tömde ca 3 L via kylarkranen igen
(eftersom allt inte kom ur vid första tömningen)
under tiden som jag efterfyllde expansionskärlet och stängde kranen så att MAX uppnås.
Inget uppenbar missfärgning ännu, ser nu fräscht ut med nya expansionskärlet.
Vad som hände då expansionskärlet svämmade över, fick mig att tänka på topplockpackningen,
men har gjort YouTube Robert DIY test tidigare och då har nivån bara höjts 1cm efter lossat locket.
Så lite fundersam nu.
Jag fick tyvärr ta kväll pga matlagning, så fortsätter en annan dag.
S70 2,5T 193hk man 1999
S70 2,5T 193hk aut 1998 lågmilat rullande rep.objekt
S70 2,5 170hk aut 1997 sista skatten inbetald,
snart skattefri