Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

80hk sugmotor med en tjänstevikt på 1100kg, låter spontant väldigt förnuftigt..
Det låter ungefär som en 80-tals passat vi hade i min ungdom..
Jag tyckte den var riktigt trevlig i både motor och låda (manuell) jämfört med vår traktor (Volvo 245GL sugmotor). Passatens motor var trevligare (framförallt ljudkaraktären) och lådan hade korta slag och distinkta lägen, jämfört med traktorn.. och motorn gav helt ok acceleration så länge man inte drog husvagn och/eller hade många passagerare.. Dessutom satt man ju väldigt lågt, så den kändes rappare än den var..

Men tillbaka till Ibiza MPI 80.. Hur är en sådan sugmotor 'byggd' jämfört t ex med en VW passat-sumotor från mitten av 80-talet..?
Okalettos skrev:Men tillbaka till Ibiza MPI 80.. Hur är en sådan sugmotor 'byggd' jämfört t ex med en VW passat-sumotor från mitten av 80-talet..?
Förutom insprutningen och att den är trecylindrig så är det ju inga särskilt stora skillnader egentligen. Det är en väldigt konventionell motor utan överladdning. Jag har kört den överladdade varianten och även den är väldigt trött och tråkig så den utan överladdning måste vara ännu värre.

Om man kommer från en 245GL så kanske man inte stör sig för det är nog en av få bilar som är ännu tröttare ;)
Lövet skrev: För 57 minuter sedan.
Okalettos skrev:Men tillbaka till Ibiza MPI 80.. Hur är en sådan sugmotor 'byggd' jämfört t ex med en VW passat-sumotor från mitten av 80-talet..?
Förutom insprutningen och att den är trecylindrig så är det ju inga särskilt stora skillnader egentligen. Det är en väldigt konventionell motor utan överladdning. Jag har kört den överladdade varianten och även den är väldigt trött och tråkig så den utan överladdning måste vara ännu värre.

Om man kommer från en 245GL så kanske man inte stör sig för det är nog en av få bilar som är ännu tröttare ;)
Så det är insprutning iaf..
Ja nä 245 utan varken insprutning eller lågtrycksturbo var inte jätteupphetsande, särskilt inte i kombination med ljudkaraktären och 'sladdrig' växelspak.. Men det var å andra sidan en komfortabel bil som man gärna åkte långt med. Det är verkligen inte många bilar man gärna gör det med ens nu för tiden.. Eller kanske framförallt inte nu för tiden 🤔😎
Vår 245GL hade inte insprutning (men det hade förmodligen inte passaten med sina 80-90hk heller iofs)..

Tack för tipset. Tyvärr så framg&[…]

Volvo motor 36013617

Den är komplett

Men tillbaka till Ibiza MPI 80.. Hur är en[…]

Blåsta av verkstaden?

Han får väl återkomma om två[…]