Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan

Det verkar bli så att jag skall bli Volvo ägare igen och har hittat en XC60 D5 2018. Bilen ifråga verkar vara en tidigt producerad med serienummer under 5000 och fullständingt fullmatad med kanske alla tillval. Ser ut som en av pressbilarna i Pine grey med ljus läderiteriör. Bilen finns på Volvo åf i Stockholm och själv finns jag i Kalmar så det är inte bara att åka å titta på bilen.

Nu till mina funderingar:
1. Vilka serviceåtgärder skall jag fråga bilsäljaren om de är gjorda?
2. Bilen har gått 7200mil och det är 9 år sedan den byggdes skall jag försöka få dem att göra kamremsbytet redan nu eftersom bilen blir 10 år under 2027.
3. Hur är bränsleförbrukningen på dessa D5:or har idag en VW Passat med 190hk diesel som klarar sig på 0,6l/mil i de dagligakörningarna till/från jobbet och till/från fritidssysselsättningar. Kan jag räkna med mycket högre förbrukning.
4. Det är luftfjädring på denna bil hur är denna i funktion och livslängd? Är denna upphängning dyr och komplicerad att underhålla? Är inte helt tappad när det gäller att skruva så många mekaniska jobb (t.ex. bromsar mm.) gör jag själv.
5. om jag skall köpa ett diagnosverktyg vilket rekommenderar ni med ett vettigt pris på någon tusenlapp eller två?
6. En underhålls fråga för inredningen hur tar man hand om det ljusa perforerade lädret på bästa sätt?
7. Hur har panoramataken varit i kvalitet? Har det varit mycket problem med läckage och igensatta/borttryckta dräneingsslangar?

Nu får det nu räcka med frågor för denna gång, skall ringa till Bilia när de öppnar vid 11 och fråga mer om bilen tänkte jag men jag får väl svar som man kan förvänta om de vill sälja bilen.

Med vänlig hälsning, Mathias Svensson
1 kan vara intressant att veta om växellådsoljan är bytt, samma tänker jag gäller den till fyrhjulsdriften (vinkelväxel bla?). Utöver allt de vanliga hade jag även kollat om däcken är fräscha genom att kolla mönsterdjup, sprickor, och tillverkningsdatum. Det missas ibland.

2 kan bli svårt, men det handlar ju lite om ifall det framtida bytet reflekteras i priset eller inte. Tycker inte helt att man bör blunda för den framtida utgiften men samtidigt är det svårt att kräva något avdrag. Vinterhjul är alltid skönt att få med sig (kolla även skicket på dem i så fall).

3 ja den är högre men inte mycket, och det beror ju på hur och var man kör. Men generellt sett högre än din nuvarande, dock är det två ganska olika bilar på flera sätt.

4 vet inte om xc90 och xc60 har exakt samma luftfjädring, men vet att det funnits lite trådar här på forumet om den förstnämnda. Kostnader har jag tyvärr ingen koll på.

5 jag har någon iCarsoft CR (kan återkomma med fullständigt namn), tycker den duger till mycket.

6 det bästa är att inte vänta för länge. Har använt Pingens interiör Clean. Det har fungerat bra i flera år. Nu finns det troligen bättre och betydligt fler medel som gör ett lika bra jobb. Funderar på Tershines APC då det fungerat bra på en annan av bilarna i ett par år nu.

7 har inte läst om några problem med dränering men har sett flera bilar i 60-serien men glastak som inte ligger jämt med taket. Några har fått de utbytta till nya glas utan framgång.

@73k , Använde den bak som man ska göra[…]

Lite olja får man alltid i tryckrör och[…]

1 kan vara intressant att veta om växell&arin[…]

Växellåda knackar

Om du står still och trycker ner kopplingen […]